replace links..
Fra : Per Stilling

Dato : 02-08-02 17:03

Jeg er stødt på et lille problem i udviklingen af et forum.. Jeg
kan ikke helt greje hvordan jeg kan bruge replace til automatisk
at generere et link hvis der bliver skrivet www.xxx.dk eller
xxx.dk.. vil i ikke nok hjælpe mig?

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-08-02 19:07

Per Stilling wrote:
> Jeg er stødt på et lille problem i udviklingen af et forum.. Jeg
> kan ikke helt greje hvordan jeg kan bruge replace til automatisk
> [...]

Brug regulære udtryk. Jeg bruger følgende kode (som jeg skrev om fra
PHP):

http://www.jakobnielsen.dk/ubb_asp.rar

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : SumSum

Dato : 04-08-02 15:27

"Per Stilling" <stillingper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er stødt på et lille problem i udviklingen af et forum.. Jeg
> kan ikke helt greje hvordan jeg kan bruge replace til automatisk
> [...]

Vi antager at du har en variabel der indeholder linket. Den kalder vi link

Så skal du bruge en funktion, der omdanner indholdet til <a
href="linker">linket</a>. Vi kan lige så godt tage emailadresse med, nu vi
er i gang. Den kommer her:

Function makeLinks(strText)
Dim objReg
Set objReg = New RegExp
objReg.Global = True
objReg.IgnoreCase = True
'--- test for ordinary hyperlinks ---
objReg.Pattern =
"(\bhttp\:\/\/)?(\bw{3}\.\S+\.[a-z][a-z]+\b)(\/\S+\b)?(\?\S+\b)?"
strText = objReg.Replace(strText, "<a href=""http://$2$3$4""
target=""_blank"">$1$2$3$4</a>")
'--- test for e-mail occurences ---
objReg.Pattern = "(\S+@{1}\S+\.[a-z][a-z]+\b)"
strText = objReg.Replace(strText, "<a href=""mailto:$1"">$1</a>")
Set objReg = Nothing
makeLinks = strText
End Function

Denne funktion kalder du sådan:
link = makeLinks(link)
eller hvis du vil lave indholdet af en formular om:
link = makeLinks(request.form("link"))

link indeholder så <a href="http://www.dr.dk">http://www.dr.dk eller <a
href="mailto:stillingper@hotmail.com">stillingper@hotmail.com</a>, hvis der
er indtastet en emailadresse.

Hvis der er andet indhold i variablen, bliver det ikke ændret

Hilsen
SumSum

---