umount spørgsmål
Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 02-08-02 14:01

Hej gruppe.

Her forleden kom jeg til at mounte mit cddrev uden at have startet X
jeg stod således i /cdrom da jeg skrev startx, på et tidspunkt skulle
jeg så skifte CD, men det kunne jeg ikke da device'et var busy, er
der nogen måde rundt om dette på eller er der kun lukning af X
tilbage, det ver den løsning som jeg valgte, men tænkte på om der ikke
var en anden løsning.

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 02-08-02 14:29

Nicolai L. Petersen wrote:

> [...]
> der nogen måde rundt om dette på eller er der kun lukning af X
> tilbage, det ver den løsning som jeg valgte, men tænkte på om der ikke

sudo umount -f /cdrom

-f Forcibly unmount a file system.

   Without this option, umount does not allow a file system to be
   unmounted if a file on the file system is busy. Using this
   option can cause data loss for open files; programs which
   access files after the file system has been unmounted will get
   an error (EIO).

H2h,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 02-08-02 15:24

> sudo umount -f /cdrom
>
> -f Forcibly unmount a file system.

Lyder rigeligt overkill.
I prompten hvor du lavede 'startx' trykker du control-z
Herefter 'bg' + return.

Lav nu en 'cd' til et andet dir, og umount herefter.

/Jan

--
"IT-teknologien bliver allestedsnærværende."
      - Preben Mejer, udviklingsdirektør i TDC Internet

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 15:44

Jan Midtgaard <hestetest@hotmail.com> writes:

> I prompten hvor du lavede 'startx' trykker du control-z
> Herefter 'bg' + return.
>
> Lav nu en 'cd' til et andet dir, og umount herefter.

"startx"-processen står stadig i det famøse dir.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 02-08-02 17:03

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> "startx"-processen står stadig i det famøse dir.

Nå, for faen. Jeg var ikke klar over at en proces var "bundet" til et
directory. Jamen så har jeg også lært noget i dag.

Undskyld til Ole.

/Jan

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-08-02 14:16

Jan Midtgaard wrote:

> Nå, for faen. Jeg var ikke klar over at en proces var "bundet" til et
> directory. Jamen så har jeg også lært noget i dag.
>
> Undskyld til Ole.

Det er saa i orden. Bare det aldrig nogen sinde gentager sig. Aldrig!

Ole

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 02-08-02 16:00

In article <slrnakl29c.t5n.omic+usenet4@johansen.fys.ku.dk>, Ole wrote:

> [...]
>   option can cause data loss for open files; programs which
>   access files after the file system has been unmounted will get

Takker

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : XoDeus

Dato : 04-08-02 13:33

Jeg bruger med glæde
eject commandoen det er meget nemt!
Se om du har eject installeret
evt
rpm -q eject
hvis ikke find det et sted og installer.

| Message written by XoDeus. | ICQ: 113028172 |
| Please visit XoDeus Website at: | MSN: xodeus@hotmail.com |
| http://xodeus.lir.dk | AIM: mcxodeus |