Aggressivitet mod andre hunde
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 02-08-02 13:18

Hej NG!
Nu hvor debatten vedr. lineføring er i gang, kunne jeg godt tænke mig
at spørge om der er nogle der har nogle gode råd til hvordan man lærer
sin hund at hilse pænt på andre hunde i snor.
Min schnauzertæve gør og rejser børster med det samme hun ser andre
hunde. Det gælder både når hun er i snor og uden snor. En
forbudskommando hjælper ikke, afledning hjælper indtil vi er ret tæt
på, hvor hun så farer ud mod den fremmede hund. Hvis jeg bare lader
hende løbe så hun kan hilse på den anden hund, er der ikke noget
aggressivitet at se på hende og det har endnu ikke resulteret i
slåskamp.
Min schnauzerhan på 5 mdr. er desværre ved at have lært det samme som
hende, så skynd jer at komme med nogle gode råd!

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-08-02 16:49

Jeg tror ikke din hund er aggressiv. De symptomer, du beskriver, er nøjagtig
de samme, som en af mine dværgschnauzere havde, og han var ikke det mindste
aggressiv, men derimod usikker og måske lidt bange, efter et overfald. Det
lykkedes aldrig at få ham til at holde op med den opførsel, så det kan jeg
ikke hjælpe med.

Jeg tror du skal gå mere tur med hannen alene uden tæven.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mari

Dato : 02-08-02 17:48

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>så skynd jer at komme med nogle gode råd!

Det handler om lederskab og ansvarsfordeling.
Tag ansvaret ved at forhindre at hunden hilser først - men hils selv
på den fremmede....... og lad din hund forstå, at det er din ret.

Du kan evt. dække hunden af, mens du selv hilser. Det virker utroligt
dæmpende på din hund at være afdækket - mens du selv hilser på fremmede
hunde. Sørg for at lave aftale med den anden hundejer, så alle ved, hvad
øvelsen går ud på.

Luft kun den mindste alene......... om lav små øvelser undervejs - og tag
ikke
begge med til træning, men træn dem hver for sig. Dermed fratager du
den ældste ansvaret for den yngste - og endnu vigtigere, den yngste bliver
nødt til at finde sin egen måde at reagere på omverden - i stedet for at
aflæse den gamles reaktioner - og så reagere på dem.

Mari

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 03-08-02 09:20

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message news:<aied3v$mje$1@sunsite.dk>...
> [...]
> nødt til at finde sin egen måde at reagere på omverden - i stedet for at
> aflæse den gamles reaktioner - og så reagere på dem.

Hej!
Tak for jeres svar. Jeg tror det er fuldstændig korrekt at det handler
om at lederskab og ansvarsfordeling.
Min tæve har ikke altid været sådan, men vi har haft nogle ret
uheldige oplevelser med at hun er blevet overfaldet af andre hunde,
alle schäfere. Det bevirkede i lang tid efter at hun reagerede
aggressivt når hun så store hunde, men siden hen er det nu blevet over
for alle.

Med venlig hilsen

Mette

Fra : ChiChi

Dato : 07-08-02 08:24

Hej Mette,

Så har jeg fået netforbindelse igen!

Dit problem er ikke uanmindeligt, jeg har det samme med min hanhund,
Oskar, han har som din tæve været overfaldet, flere gange, også alle
gange af Schæfere... HVAD er det med Schnauzere og Schæfere??

Han reagere nøjagtig som din tæve, uden line, altså når han selv kan
bestemme farten med at hilse, INGEN problemer.. MEN "holder" jeg ham,
enten i line eller uden, så skal den anden hund altså bare ha nogen
"bank"... han mener helt klart at angreb er det beste forsvar og det kan
jeg desværre ikke længere fortænke ham i!

Afdækningen virker fint, men kan også få en anden hund til at føle sig
oven på og angribe... Det var hvad vi var udsat for sidste gang vi
prøvede at tilvænne Oskar til schæfere efter nr 2 overfald på ½ år...
Desværre stod der længere væk en "afbundet" shæfertæve, som ikke kunne
styre sine tænder, da Oskar pænt lå afdækket midt i mellem 3 store
schæferhanner... Så pas på med den, det giver frygteligt bagslag, hvis
der sker sådan noget !!

Jeg er ked af at sige det, men jeg har opgivet at træne hans
"aggresivitet" væk, for går det endelig godt skal der nok komme nogen og
ødelægge det.. Mange forstår ikke at man ikke vil have store hanhunde i
nærkontakt når hunden er i snor, og det er ødelæggende når man har en
dominant/usikker hund.

Oskars er ikke så slemt, det drejer sig om schæfere(ALLE efterhånden),
enkelte hofawarter og nogle "specielle individer" hvor jeg ikke er klar
over om det er hunden eller ejerens reaktion han tænder på

Afledningen virker også tildels hos os, men ikke overfor alle, så den
kan være svær.

Med hensyn til den unge Bastian, er vi ved at løse det problem med
Tikke, ved simpelthen at få Tikki til at fokusere på os når der kommer
andre hunde, vi har lært hende "100% kontakt"( der mangler endnu en
lille smule ) med klikkeren, og så overføre vi det til andre hunde
ved at tage hende til træning/på tur alene og hver gang vi møder andre
hunde, får hun kontakt-kommandoen, klik og godbid når hun kikker på os!
Det ser ud til at virke... så jeg overvejer at prøve det på Oskar også!

Forøvrigt er klikkeren super til "omtræning" af adfærd, men det kræver
lidt øvelse.. Hvis man er vant til at bruge klikker kan den helt klart
anbefales! Kombiner evt. med en "HILSE"-kommando!

Jeg har 2 gange fået desencibiliseret Oskar overfor schæfere med
klikkeren, begge efter overfald hvor han har måttet lappes sammen, den
ene gang med flere bidsår i struberegionen
Det har jeg som sagt Opgivet at gøre igen, nu må schæferne + ejere sq
holde sig fra os, både ham og jeg er blevet for utrygge efter 6 overfald
på 2½ år, desværre.
Jeg kan stadig godt lide schæfere, bare ikke når jeg har mine hunde i
nærheden. Har nok bare mødt en 5-6 uheldige individer...

Mette, Iøvrigt må du meget gerne skrive til mig på min privat email, da
den vi skrev på i onsdags er min arbejdsmail

Schnauzerdyt fra
Sussan (- som lige har ligget syg 2 dage med tandpine, ØV)
Oskar, Rudi og Tikki
http://schnauzers.dk
ssj@schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/