Overbid," dumt spørgsmå"l.
Fra : K.N

Dato : 02-08-02 11:16

Hej
kan man se på en 7 uger gammel om den får overbid. Er det noget den er født
med eller kan det komme efterhånden som den vokser til.
På forhånd tak.

Fra : Bjergskoven

Dato : 03-08-02 07:29

"K.N" <kon@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
født
> med eller kan det komme efterhånden som den vokser til.

Hej K N

En hvalp er født med overbid. Det kan ikke komme senere. Du kan nogen gange
opleve at en lille bidfejl kan rette sig i løbet af opvæksten, men den
opstår ikke senere i hvalpens liv.

Hilsen

Merete

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 03-08-02 07:51

Hejsa.
Jeg prøver igen da mit svar åbenbart ikke kommer igennem.
Hos min egen tæve kunne overbidet først ses da hun var hun var 10 uger,
indtil da var hendes bid korrekt. Hun er eget opdræt derfor ved jeg det med
sikkerhed. En hvalp i dette kuld havde jeg mistænkt for at den ville udvikle
overbid, hvilket den også gjorde. Biddet udvikler sig til hvalpene skifter
tænder. Derfor kan opdrættere kun med sikkerhed sige noget om bidet hvis det
ses ekstremt. Underkæben er den som udvikler sig senest, derfor retter små
overbid sig nogen gange.
Og iøvrigt er dit spørgsmål ikke dumt.
V H Gitte

Fra : Bjergskoven

Dato : 03-08-02 11:46

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

En hvalp i dette kuld havde jeg mistænkt for at den ville udvikle
> overbid, hvilket den også gjorde.

Hej Gitte

Hvorfor mente du, hvalpen ville udvikle overbid ? Havde den andre tandfejl ?

Hilsen

Merete

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 03-08-02 18:25

Hejsa.

Nej den havde ingen tandfejl, men dens bid var lidt anderledes end de andre.
Og her taler vi om meget lidt.
V H Gitte

Fra : Gaardsøe

Dato : 03-08-02 20:51

> [...]
født
> med eller kan det komme efterhånden som den vokser til.

Overhovedet ikke et dumt spørgsmål. Min sidste Rottweiler havde overbid,
hvilket kunne ses´ tydeligt da den var 5 uger.. det er en arvelig gen-fejl,
som udmærket kan springe flere generationer over, for pludselig at dukke op,
og rigtigt som en anden skriver, er underkæben senere udviklet, derfor er
bide-træning "vigtigt" i hvalpens første leve md.. hvis der er tendens til
"lidt" overbid... derved kan man medvirke til dette.. bliver rettet...

Min hunds tilfælde var uoprettelig, og hvalpen skulle ifølge opdrætteren
aflives.... hvilket jeg var imod. og afslog- med mindre det udviklet sig
til hunden ikke kunne indtage føde... "

har aldrig haft bedre hund.. havde ingen problemer med at spise,,
Desværre kunne hun ikke udstilles.. pga. overbid... men pyt..

Mvh. Lars

Fra : K.N

Dato : 03-08-02 22:48

"Gaardsøe" <larsgaardsoe@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mvh. Lars
>
> Tak for alle svarene. Hvad mener du med bidetræning. Er det at den har
forskellige ting, så som bolde, klude og legetøj at bide i?

mvh
kirsten

Fra : Gaardsøe

Dato : 04-08-02 21:06

> "Gaardsøe" <larsgaardsoe@adslhome.dk> wrote in message

> forskellige ting, så som bolde, klude og legetøj at bide i?

Ja.. Jeg fortrækker en klud,, man kan hive i , således hunden for rørt
kæberne..
men masser af lejetøj som den kan tygge / hive i..
" det er ikke en mirakel kur mod overbid"

Mvh. Lars