Invaliditetsydelse - eller andre tilskud?
Fra : Jens Helby

Dato : 01-08-02 10:44

Hej NG

Jeg er interesseret i at vide hvilke tilskud eller ydelser man kan få udover
alm. revalidering (som jo kun er ca 6.500 når man er under 25 som jeg) når
man er ung studerende.
Fx. har jeg læst at invaliditetsydelse kræver at man ellers ville være
berettiget til pension, hvis man ikke arbejdede eller studerede, og er jeg
berettiget til en sådan når jeg er paraplegiker (ved godt at det er
forskelligt fra person til person, men det kan være at i kender nogle
retningslinjer).

Altså, jeg er interesseret i at vide hvilke og hvor mange penge man alt i
alt ender op med, under revalidering - hvad der er skattefrit (hvilket
invaliditetsydelsen fx. er) og hvad der skal betales skat af (skal der vist
fx. af selve revalideringsydelsen - men hvad med AM bidrag?).

Tilsidst har jeg også et spørgsmål ang. merudgifter i forbindelse med
revalidering (man kan jo fx. få tilskud til bøger eller bolig) - hvis jeg af
kommunen får anvist en lejlighed som er den billigste handicapvenlige
lejlighed de kan give mig, og jeg ellers er berettiget til en ungdomsbolig
(som koster mellem halvdelen og en tredjedel af den handicapvenlige), vil
jeg så kunne få denne merudgift dækket af kommunen efter
revalideringslovgivningen?

På forhånd mange tak.

Mvh. Jens

PS: Jeg har forsøgt at XFUT'e mellem dk.helbred.handicap og
dk.videnskab.jura men jeg har ikke helt tjek på hvordan jeg gør det i OE