Hvornår er det godt ved B&W grunden...?
Fra : David A. D. Konrad

Dato : 02-08-02 09:00

Hej,
Efter råd fra denne gruppe har jeg taget handsken op, og fisket en del ved
B&W grunden i Københavns havn forår og sommer. Jeg har været derude en 15
gange nu, stort set i al slags vejr, og på alle tider af døgnet - dvs også
natfiskeri 3 gange. Der står mange mennesker af varierende seriøsitet, men
mit spørgsmål er : Hvor er torskene, ørrederne og fladfiskene? For mig at se
er der tale om et utrolig godt vand. Der er dybt, rent og klart. Hvorfor er
de berømte kysttorsk så blot noget man hører om? Min teori er, at
vejrforholdene skal være specielle før fiskene trækker ind fra det dybere
vand eller Ven. Er der nogle der har nogen erfaringer? Hvad er jeres
foretrukne sted? I starten var jeg meget inde ved "pillerne", men er nu
begyndt at sidde til venstre for spidsen, dvs med hovedet væk fra møllerne.
Hvad er jeres ynglingslokation? I øvrigt : Er der nogle der har haft held
med makrel derude? Jeg har fisket efter dem selv, men kun fået hornfisk...

Et sidste spørgsmål : Er der en lystfiskerklub i Albertslund? Jeg har taget
handsken op igen, som sagt, og har i øvrigt taget DSF's juniorlederkurser
for nogle år siden (S1+S2)

Fra : D-Fly

Dato : 02-08-02 10:48

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in

> [...]
> taget handsken op igen, som sagt, og har i øvrigt taget DSF's
> juniorlederkurser for nogle år siden (S1+S2)

har fisket en del år ved B&W efter hånden , å ja jeg fornemmer osse at
vinden ska have den rigtige retning,,,

nå du står ude ved møllerne (hjørnet ved den sidste mølle)
så ska du have vinden i ryggen eller lidt skævt ind i ryggen(mod sverige),
precis i den vind har jeg bedst erfaring, med torsk , sild, og makreller
der ude.
fik en del makreller i sidste uge..

når vi har fanget makrellerne har det været på sildeforfang..

har ikke snakket med nogen der ude i år der har taget ørreder ved møllerne
,men helt inde i lyst både havnen ved jeg de går inde ..
snakkede med nogle dykkere der har set flere ørreder stå på den modsatte
side , der hvor der blev lukket varmt vand ud i gamle dage ,nu er det vist
bare lunkent vand.. men man kan ikke lomme ind på den anden side uden å
kravle over et hegn , så det er en del år siden jeg har prøvet der ovre.

det magiske tidspunkt og fange torske basserne ude ved møllerne er 1½ time
før og efter sol ned gang..

sidst vi var der nede så vi 2 MEGET store Torsk svømme og lege så tæt på os
,at vi kunne have taget dem med net..

men tror ik kun det er vinden der spiller ind tror osse strømen ska være
rigtig , og den skifter meget tit der ude og er til tider meget kraftig.

en eller anden dag rammer ,man det magiske tidspunkt og de mange NUL ture
er hurtigt glemt..
go tur og fansgt

--
MvH
><((((º> D-Fly ><((((º>

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 02-08-02 11:58

"D-Fly" <d_fly_dk@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> har fisket en del år ved B&W efter hånden , å ja jeg fornemmer osse at
> vinden ska have den rigtige retning,,,

Ja - én eller anden betydende faktor har vinden i hvert fald, det mener jeg
at have observeret.

> [...]
> precis i den vind har jeg bedst erfaring, med torsk , sild, og makreller

Det er vistnok også den sjældneste vindforekomst Men du har ret...Det er
også i fralandsvind jeg har oplevet det bedste fiskeri...Den direkte
pålandsvind (som jeg har gode erfaringer med mht havørred på Bornholm) ser
faktisk ud til at være ødelæggende. Også strømforholdene tror jeg er
afgørende. Det er ikke usædvanligt, synes jeg, at man oplever vind og vand
som pålandsvind, men ser flåddet stryge til havs. Ved en ordentligt
undervandsstrøm der samler yngel og småfisk lands kysten må der være godt
fiskeri...

> fik en del makreller i sidste uge..

OKAY...? Ude ved møllerne? Jeg har ikke set en eneste - eller nogen fange
makreller for den sags skyld..

> når vi har fanget makrellerne har det været på sildeforfang..

Jeg anede ikke man kunne fange sild derude...Du tænker på et forfang med
blanke kroge? Hvad med sildestykker?

> har ikke snakket med nogen der ude i år der har taget ørreder ved møllerne
> ,men helt inde i lyst både havnen ved jeg de går inde ..

Det kunne være et forsøg værd, her i weekenden sent om aftenen? En orm eller
et stykke sild kunne prøves...Eller fluestangen, hvis man kan komme afsted
med at svinge den

> [...]
> bare lunkent vand.. men man kan ikke lomme ind på den anden side uden å
> kravle over et hegn , så det er en del år siden jeg har prøvet der ovre.

Jeg har længe haft mistanke om at det ikke ville være en dårlig ide at prøve
derovre - bare ikke fået taget mig sammen til det

> det magiske tidspunkt og fange torske basserne ude ved møllerne er 1½ time
> før og efter sol ned gang..

Det er det, som alle man møder siger derude...Indtil videre har jeg ikke set
skyggen af en torsk

> [...]
>
> men tror ik kun det er vinden der spiller ind tror osse strømen ska være
> rigtig , og den skifter meget tit der ude og er til tider meget kraftig.

Ja, men bølger/tang bliver langt fra så ekstremt, som hvis det havde været
en helt åben kyststrækning...Selv i strid pålandsvind kan man jo faktisk
fiske ude ved pynten...

> en eller anden dag rammer ,man det magiske tidspunkt og de mange NUL ture
> er hurtigt glemt..
> go tur og fansgt

Tak i lige måde

Fra : LowLifeDK

Dato : 02-08-02 21:41

Jo hårdere pålandsvind, jo stærkere understrøm.

Jo stærkere understrøm, jo mere "krim" bliver der gravet frem..

Hvis dit flåd driver til havs i pålandsvind....så er det gode fiskevilkår.

Fra : D-Fly

Dato : 02-08-02 21:50

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote in

> [...]
>
> Jo stærkere understrøm, jo mere "krim" bliver der gravet frem..
>
> Hvis dit flåd driver til havs i pålandsvind....så er det gode

jeps men vind og strøm ved det gamle B&W er noget underligt noget og er
totalt uberegneligt , strømmen kan skifte mange gange på en dag uden vinden
ændre sig...

--
MvH

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 08:08

"D-Fly" <d_fly_dk@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> jeps men vind og strøm ved det gamle B&W er noget underligt noget og er
> totalt uberegneligt , strømmen kan skifte mange gange på en dag uden
vinden
> ændre sig...

Det er også det jeg har erfaret...

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 10:39

> jeps men vind og strøm ved det gamle B&W er noget underligt noget og er
> totalt uberegneligt , strømmen kan skifte mange gange på en dag uden
vinden
> ændre sig...

Det er vist meget alm. det gør den også hele tiden i Dragør....

-e.

Fra : D-Fly

Dato : 05-08-02 14:58

"EV0L" <evol@evol.dkxx> wrote in

> vinden
>
> Det er vist meget alm. det gør den også hele tiden i Dragør....
>
> -e.

måske det bare er mig men jeg syntes det er helt utroligt som det kan
skifte ved B&W... ihh sikke et dejligt vejr , tager en tur på dragør mole

--
MvH

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 15:09

> måske det bare er mig men jeg syntes det er helt utroligt som det kan
> skifte ved B&W... ihh sikke et dejligt vejr , tager en tur på dragør mole

Der er nogle der kan, skal jeg lige love for ;-( Jeg må nøjes med ture ned
til Stensøen om aftenen - bare en time eller to - men det er da fiskeri, og
der er masser af gedder (omend det er en svær sø at fiske i - til gengæld
får man genoptrænet de gamle drengedyder )

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 16:47

hehehe god tur! har ikke rigtigt tid i dag

-e.

Fra : D-Fly

Dato : 05-08-02 19:36

"EV0L" <evol@evol.dkxx> wrote in

> hehehe god tur! har ikke rigtigt tid i dag
>
> -e.
>
> "David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> mole

> og

fik en kæmpe skibe

--
MvH

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 20:39

> fik en kæmpe skibe

-e.

Fra : D-Fly

Dato : 05-08-02 22:39

"EV0L" <evol@evol.dkxx> wrote in

> -e.

damn for mange sort guld på fiske turen der skulle jo stå skrubbe.
en af dem i den størrelse der er langt imellem.
fangede den på en reje , dem har jeg ik fisket specielt meget med efter de
flade , måske man skulle prøve det lidt oftere

--
MvH

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 23:12

> [...]
> fangede den på en reje , dem har jeg ik fisket specielt meget med efter de
> flade , måske man skulle prøve det lidt oftere

Ahhhh ! ! ! Så er jeg med ...
Jammen håber den smager

-e.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 06-08-02 11:23

> [...]

> fangede den på en reje , dem har jeg ik fisket specielt meget med efter de
> flade , måske man skulle prøve det lidt oftere

Rejer er altid godt, og man kan fange et hav af forskellige typer fisk på
dem - en god allroundagn, der blot er lidt dyr - imho! På Bornholm blev jeg
"ekspert" i at hive havørreder op med rejer, orm eller sild. Rejer er klart
bedst i stille vejr/solskin/højtryk, medens orm at foretrække ved "hårdt"
vejr. Hvad baggrunden for dette er aner jeg ikke.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 06-08-02 11:16

"EV0L" <evol@evol.dkxx> skrev i en meddelelse
> hehehe god tur! har ikke rigtigt tid i dag

Det blev nu ikke til så meget i går, da jeg fandt min udlejer død da jeg kom
hjem ;-( Til gengæld agter jeg at fange et par gedder i aften, og ellers
afprøve mine nyindkøbte sildeforfang ude ved B&W grunden i weekenden Der
går også nogle gevaldige sudere i Stensøen, man kan se provokere med deres
store rygge i vandoverfladen i skumringsperioden - de er også et forsøg
værd...

Fra : D-Fly

Dato : 02-08-02 21:51

> [...]
>
> Ja, men bølger/tang bliver langt fra så ekstremt, som hvis det havde
> været en helt åben kyststrækning...Selv i strid pålandsvind kan man jo

http://home.worldonline.dk/madstoni/fisk2.html

fik den her chek den ud , og læg mærke til vindretningen vi er åbenbart ik
de eneste der har obsaveret det ...

--
MvH

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 08:05

"D-Fly" <d_fly_dk@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> http://home.worldonline.dk/madstoni/fisk2.html
>
> fik den her chek den ud , og læg mærke til vindretningen vi er åbenbart ik
> de eneste der har obsaveret det ...

Det ville også have været svært Det med sildefiskeriet har jeg dog ikke
set endnu, omend jeg selv vil prøve i den nærmeste fremtid. Tak for linket -
det er altid rart at få påført lidt optimisme mht mulighederne...

Fra : klaus markussen

Dato : 02-08-02 10:26

> [...]
> handsken op igen, som sagt, og har i øvrigt taget DSF's juniorlederkurser

Jeg ved ikke noget om fiskeri ved B &W, men jeg ved at der er en lystfiskeri klub i Albertslund. Prøv Sportsfiskerklub 1831 Københavns Amt Albertslund Kommune Albertslund Sportsfiskerklub Albertslund Sportsfiskerklub Arne Lie Milebuen 5 2620 Albertslund Tlf: 43620313 Formand Klublokale Arne Lie Milebuen 5 2620 Albertslund Tlf: 43620313 Herstedvester

Med venlig hilsen

Klaus Markussen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 02-08-02 13:10

"klaus markussen" <km@sollerod.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Klublokale Arne Lie Milebuen 5 2620 Albertslund Tlf: 43620313 Herstedvester
..---
Tak for det. Jeg har allerede i dag anmodet om at blive meldt ind )

Fra : EV0L

Dato : 03-08-02 09:37

> [...]
taget
> handsken op igen, som sagt, og har i øvrigt taget DSF's juniorlederkurser

Jeg har måske været uheldig ellers så skyldes det måske noget andet... Jeg
har fisket jævnligt i to år på B&W grunden, men har efterhånden opgivet
stedet... Jeg har fanget noget to gange derude, og på trods af mange gode
lystfisker historier derude har jeg kun set andre ange noget derude to
gange...
Sidst jeg var derude var i onsdag aften/nat omkring kokken 0200 gik der godt
nok amok i forhold til andre gange jeg har været der. Jeg fiskede ind imod
lynettehavnen frem for ud imod Øresund flere gange nappede små torsk både på
forfang med snadorm og sildestykker, men det var klart orm der gav de fleste
nap! Jeg hev kun en torsk i land den nat på B&W, for jeg opgav der der kom
massere af torden og regn, og det var lidt kerdeligt, for fiskene nappede
stadigvæk på det tidspunkt! Den torsk jeg fangede var syg, den var fyldt med
store såt i hoved og på krop, så skyndt den ene fisk er godt 50% af de
fangster jeg har gjort her, sa var jeg da hellere foruden!
Jeg fisker mest ved Dragør og resavatet nær Kongelunden, her har jeg haft
bedere held!

-e.

Fra : D-Fly

Dato : 03-08-02 17:42

"EV0L" <evol@evol.dkxx> wrote in

> [...]
> jeg har gjort her, sa var jeg da hellere foruden! Jeg fisker mest ved
> Dragør og resavatet nær Kongelunden, her har jeg haft bedere held!

hvor i dragør og resavatet , bor selv i dragør..

--
MvH

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 08:08

"EV0L" <evol@evol.dkxx> skrev i en meddelelse news:3d4b9783$0$43710

> [...]
> stedet... Jeg har fanget noget to gange derude, og på trods af mange gode
> lystfisker historier derude har jeg kun set andre ange noget derude to

Jeg tror kun jeg har været der to gange uden selv at mærke fisk...Det er dog
langt fra blot prangende for ikke at sige eventyrligt fiskeri

> [...]

> store såt i hoved og på krop, så skyndt den ene fisk er godt 50% af de
> fangster jeg har gjort her, sa var jeg da hellere foruden!

Min lillebror og jeg fiskede natten mellem tirsdag/onsdag, og fiskene
huggede hele natten. Vi kunne ikke se flåd mv, men vi kunne selvfølgelig
mærke når de var på [gav dog en del ultrasmå hornfisk der ikke kunne
genudsættes fordi de havde slugt korgen]

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 10:37

Jeg
> Jeg tror kun jeg har været der to gange uden selv at mærke fisk...Det er
dog
> langt fra blot prangende for ikke at sige eventyrligt fiskeri

Jammen du må være mere heldig end jeg er ellers er du bedere end jeg er, det
er selvfølgelig også en mulighed

> [...]
> mærke når de var på [gav dog en del ultrasmå hornfisk der ikke kunne
> genudsættes fordi de havde slugt korgen]

Jeg bruger små knæk lys til mine proper osv når jeg nat fisker. De kan købes
hos fiskegrejs forretningen på Christianshavn skulle du have lyst til at
prøve... Så kan man altid se sin prop + det set for fedt ud når noget går på
krogen og man kan se det lille knæk lyst skøjte rund under vandoverfladen

Samme sted har jeg også købt en lille men lang rustfri tang, den ligner mere
hospials udstyr end den minder om fiskegrej, men denne tang hælper mig til
at kunne udsætte de fleste fisk jeg fanger (hvis jeg ikke vil have dem med
hjem) Der den let kan langt ind i et fiske gab og tage krogen ud ganske
harmløst.

-e.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 10:55

"EV0L" <evol@evol.dkxx> skrev i en meddelelse news:3d4e4893$0$72782

> Jammen du må være mere heldig end jeg er ellers er du bedere end jeg er,
det
> er selvfølgelig også en mulighed

Mere *vedholdende* er måske også en mulighed? Jeg tager ikke derud (=2½
times transporttid samlet) for at stå der i en halv time og tage sur og
nedtrykt hjem igen )

> [...]

> krogen og man kan se det lille knæk lyst skøjte rund under vandoverfladen

God ide - det skal jeg klart have!!

> [...]
> hjem) Der den let kan langt ind i et fiske gab og tage krogen ud ganske

Ja, det er faktisk én af de ting jeg vitterligt _mangler_ Jeg synes
det er trist for f.eks aborrerne, man jo ikke kan undgå at få på...Og der er
derudover svjh 20 cm mindstemål for aborrer i saltvand...!!

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 11:21

> det
>
> Mere *vedholdende* er måske også en mulighed? Jeg tager ikke derud (=2½
> times transporttid samlet) for at stå der i en halv time og tage sur og
> nedtrykt hjem igen )

Hehehe Jeg har ikke så langt derud, men står der somregel også en dags tid
(eller nat) når jeg er der
Dog er det længe siden jeg har været der hvis man ikke lige tæller onsdag
med...

> købes
> på
> >

> God ide - det skal jeg klart have!!

Ja det skal du prøve

> [...]
er
> derudover svjh 20 cm mindstemål for aborrer i saltvand...!!

Ja der er sku så mange undermålere osv. der ville have det godt med at komme
tilbage i vandet! Så en sådan tang bør man have til undermålere osv. Også
Aborre kan tages af uden at skade dem med denne tang (i de fleste
tilfælde)

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-08-02 14:57

> Hehehe Jeg har ikke så langt derud, men står der somregel også en dags tid
> (eller nat) når jeg er der

Jeps - jeg tvinger ligefrem mig selv til at fortsætte F.eks også den nat
i midten af juli hvor vi fik storm, og der kom oversvømmelser i
Nordtyskland...Havde der ikke været en lygtepæl på molen var jeg med 100%
sikkerhed blæst i vandet

(...)
> [...]
> tilbage i vandet! Så en sådan tang bør man have til undermålere osv. Også
> Aborre kan tages af uden at skade dem med denne tang (i de fleste

Nu plejer jeg at have rimelig god styr på at afkroge fisk, og naturligvis
passe på dem efter forskrifterne - men et par af disse 20-25 cm's hornfisk
kunne givetvis være reddet hvis vi havde haft en tang med den omtalte nat

Fra : EV0L

Dato : 05-08-02 16:50

> [...]
> kunne givetvis være reddet hvis vi havde haft en tang med den omtalte nat

Ja det var nu heller ikke for at være belærende, men lige præcis aborre
havde jeg nemlig også svært ved at afkroge, indtil jeg fik fingerne i den
tag.

-e.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 06-08-02 11:31

> Ja det var nu heller ikke for at være belærende, men lige præcis aborre
> havde jeg nemlig også svært ved at afkroge, indtil jeg fik fingerne i den
> tag.

Oh yes - jeg ved hvad du mener. Orm og forslugne tusindbrødreaborrer...

Fra : D-Fly

Dato : 07-08-02 11:50

> "EV0L" <evol@evol.dkxx> skrev i en meddelelse

> Oh yes - jeg ved hvad du mener. Orm og forslugne
> tusindbrødreaborrer...

vi fangede nu de flest abbore på små blik, det er osse noget sjovere da de
angriber noget mere aggressivt

--
MvH