Bærbar max 16.000kr - Toshiba Satellite 18~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 02-08-02 01:12

Hej!

Min søster har sat mig på en opgave... Find en bærbar computer til max
16.000kr (inkl. moms) med min. disse specs:

800Mhz
256MB RAM
30GB HD
14,1" TFT-skærm (min 1024x768)
Netkort/modem
DVD-drev

Og jeg har kigget lidt rundt.... Dell faldt udenfor, da deres konfiguration
som ovenstående ramte omkring 17-18.000kr

Så kiggede jeg hos Toshiba, som havde dette tilbud:

http://www.toshiba.dk/products/products.html?componentID=4025

Satellite 1800-712 C1,1/14,1/256/20/DVD,RW/LAN/XPH

Intel Celeron 1,1 GHz
14,1" TFT farveskærm (1024 x 768)
256 - 512 SDRAM
20 GB harddisk
Combo DVD-ROM og CD-RW, samt diskettedrev
10/100 LAN
V.90 modem og IR port
TV Out
Windows XP Home Edition - dansk
WorkSuite 2002

Til bare 13.999kr inkl. moms

Det er så med 20GB HD (for lidt), men med CR-brænder, og det ved jeg vil
falde i god jord. :)

Men jeg kender ikke noget til Toshiba, har aldrig ejet noget Toshiba... Er
det okay kvalitet? Og kan man se DVD-fil og DivX film med den
konfiguration - jeg tænker især på grafikkortet? Der står bare: 64-bitars
grafikaccelerator, BitBLT, 3D grafikaccelerator, 16 MB Video RAM.

Håber nogen kan give et godt råd, så jeg ikke prakker min søster noget
skrammel på. :)

- Klaus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 09:03

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> wrote in message
> Men jeg kender ikke noget til Toshiba, har aldrig ejet noget Toshiba... Er
> det okay kvalitet? Og kan man se DVD-fil og DivX film med den

Toshiba kan ikke finde ud af at lave noget kram (i ordets dårlige betydning,
forstås)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 02-08-02 14:40

>Toshiba kan ikke finde ud af at lave noget kram (i ordets dårlige betydning,
>forstås)...

Det er da noget seriøst vrøvl.

Toshiba rangerer sammen med IBM, som noget at det bedste kram.

Deres Portegé 4000 og Tecra 9000 er noget af det beste, dernogensinde
er produceret.

Kender ikke til deres billige modeller, men sådan at generalisere over
Toshiba, der laver meget fine high end notebooks er useriøst.

Skal I have noget billigt og godt til under 16.000 kr - så overvej
HP's modeller i den priskategori - de laver ikke topdesign, men
kvaliteten holder hele vejen.

Dell er altid også en mulighed - men deres design stinker.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 15:39

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message
> Det er da noget seriøst vrøvl.

Kram har to betydninger der er modsatte af hinanden. You go figure...

Fra : Peter

Dato : 02-08-02 10:24

> [...]
> grafikaccelerator, BitBLT, 3D grafikaccelerator, 16 MB Video RAM.
>
> Håber nogen kan give et godt råd, så jeg ikke prakker min søster noget

Hejsa
Jeg tror faktisk at Toshiba er rimelig godt mærke. Så lige på deres
internationale hjemmeside at du kan købe en toshiba med bedre specs end dem
du nævner til en billigere pris (dog ikke iberegnet fragt og afgifter) se
f.eks. model satellite 2405-S201 på
http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/pc/pc_prodDetail.jsp?BV_SessionID=@@
@@0933505347.1028275627@@@@&BV_EngineID=ladcekdkhkmdbfekcghcfmfdglk.0&comm=C
S&plin=Portable%20Computers&pfam=Satellite&poid=211613&Adoid=209458. her får
du faktisk for ca 1500$(ca 12000 kr) 1.6 Ghz Pentium4 med de krævne specs.
Dog ser det ud til at den blir temmelig dyr, hvis du skal købe den herhjemme
(se evt på www.edbpriser.dk), så måske det kan betale sig at købe online.
Du kunne også overveje Compaq. Det går man da ihvertfald ikke helt galt i
byen med. Compaq 713EA har nogenlunde samme specs som toshibas, dog med en 1
Ghz duron cpu istedet, se den her
http://www.compaq.dk/Produkter/Portable/Presario/713EA/ og er set til
14.499.- i Fredgaard.

mvh Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 12:38

"Peter" <t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> wrote in message
> http://www.compaq.dk/Produkter/Portable/Presario/713EA/ og er set til

Jeg vil gerne lige advare mod Presario. Kvaliteten lader meget tilbage at
ønske. De er _alt_ for billigt lavet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 09:18

> [...]
> Min søster har sat mig på en opgave... Find en bærbar computer til max
> 16.000kr (inkl. moms) med min. disse specs:

http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwovseriesd/thinkpad+r+series - Den
til 13.280,-
Skal have 128 MB mere. Part nr. 19K4652 - 617,50

Mit bedste bud på en notebook. Der er IBM og så er der de andre.

Fra : Peter

Dato : 02-08-02 10:40

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> [...]
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen
> - Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.

Problemet med den er jo bare at den ikke opfylder de nævnte specs, da der
ikke er dvd-drev i. Hvis der skal være dvd-drev ryger vi op i den til
17.195,-
Skal dog ikke kunne sige om man kan få dvd med som ekstraudstyr til den der
koster 13.280,-
Jeg vil give dig ret i, at mht til kvalitet og stabilitet så er det svært at
komme uden om IBM, men man kommer altså også til at betale for det. Desuden
er der mange som ikke bryder sig om IBM's måde at lave musen på. Jeg tænker
på den lille røde pind man skal styre med. Men det er jo en smagssag om man
foretrækker den eller det som alle andre bruger (fingerpladen :) Generelt
vil man få noget bedre ydelse/ bedre specs til samme pris ved at købe et af
de andre mærker.
mvh Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 12:36

> er der mange som ikke bryder sig om IBM's måde at lave musen på. Jeg
tænker
> på den lille røde pind man skal styre med. Men det er jo en smagssag om
man

IBM har begge dele.

Fra : Tinky Winky

Dato : 02-08-02 11:01

> [...]
> grafikaccelerator, BitBLT, 3D grafikaccelerator, 16 MB Video RAM.
>
> Håber nogen kan give et godt råd, så jeg ikke prakker min søster noget

Jeg kender en der har en meget billig Toshiba Satellite og som har haft
problemer med den. Men det var nok også fordi det var en DSTN skærm.

Jeg har på fornemmelsen at Satellite serien ikke er af ligeså god kvalitet
som de dyrere serier, som Satellite Pro, Tecra og Portege.

Mht. DivX/DVD, så bør en 1Ghz Celeron eller ca. 800 Mhz Pentium3 eller Duron
sagtens kunne trække det uden så meget hjælp fra grafikkortet, dvs. uden
hardware dekodning.

Fra : Henning

Dato : 02-08-02 15:37

On Fri, 2 Aug 2002 02:12:14 +0200, "Klaus Jensen"
> [...]

>Min søster har sat mig på en opgave... Find en bærbar computer til max
>16.000kr (inkl. moms) med min. disse specs:

Dell Inspiron 2600 - kan du leve med en Celeron 1130Mhz i stedet får
du den for 14K Incl. taske & software
<http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=1849&n=3084&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=3084&demo=&gc=&sbc=dkdhsinspn&co=&b=34728>

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 15:41

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> Dell Inspiron 2600 - kan du leve med en Celeron 1130Mhz i stedet får
> du den for 14K Incl. taske & software
http://makeashorterlink.com/?S13B23B61

Kender du den, Henning?

Fra : Klaus Jensen

Dato : 02-08-02 23:14

> [...]
dkk&c=1849&n=3084&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=
3084&demo=&gc=&sbc=dkdhsinspn&co=&b=34728>

Det endte med en variant af denne.

Tak til alle der hjalp. :)

- Klaus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-08-02 23:33

> [...]
dkk&c=1849&n=3084&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=
> 3084&demo=&gc=&sbc=dkdhsinspn&co=&b=34728>

Har du hørt om makeashorterlink så vi andre også kan se resultatet...?
Det ville nemlig være interessant.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 03-08-02 01:37

> Har du hørt om makeashorterlink så vi andre også kan se resultatet...?
> Det ville nemlig være interessant.

http://makeashorterlink.com/?S13B23B61

Med ændringerne:

Kun 1 års Collect and Return (CAR)
256MB RAM
30GB HD
DVD/CDRW 8x speed
Ekstra AC-adapter
Og 400kr rabat for onlinebestilling naturligvis. :)

Til ialt 15813kr inkl. fragt og moms.

Brugervenligheden på Dell's site har faktisk været med til at afgøre det.
Tankevækkende... Kiggede hos Toshba, men kunne ikke få øje på en mulighed
for at omkonfigge på samme lette måde som Dell (måske kunne man bare ikke
bytte HD'en ud, hvem ved). Hos Dell spiller det max. Anyway, jeg tror det
var det bedste køb. Nu skal man bare vente.. :)

- Klaus