Sikkerhed i cykelanhænger
Fra : Jan & Connie Jensen

Dato : 01-08-02 21:06

Jeg er næsten sikker på at børn skal have cykelhjelm på i en cykelanhænger.
Dem jeg ser kører rundt med børn i cykelanhænger, har børnene altid
Cykelhjelm på, og jeg ville da også selv give mine cykelhjælp på hvis de
skulle sidde i sådan en. Men jeg hører og til den der kun har mine i
cykelstol.

Connie

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 21:34

"Jan & Connie Jensen" <cj-soft@privat.dk>
> og jeg ville da også selv give mine cykelhjælp på hvis de
> skulle sidde i sådan en. Men jeg hører og til den der kun har mine i
> cykelstol.

Hvis du er bekymret for sikkerheden, så er det da farligere at have sine
børn med hjelm i en cykelstol end at have dem uden hjelm i en anhænger.

/Lars

Fra : Nina Hald

Dato : 08-08-02 21:40

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er bekymret for sikkerheden, så er det da farligere at have sine
> børn med hjelm i en cykelstol end at have dem uden hjelm i en anhænger.
>
> /Lars

Hej Lars,

Kan du ikke lige begrunde det?
I mine øjne er det da farligere at have barnet siddende i en anhænger, de
fleste bilister tager ikke hensyn til at anhængeren er der og har så travlt
at der er større sansynlighed for at de torpederer den end en alm.cykel med
en voksen og et barn på. Derudover kan man hurtigere komme væk/ind til siden
hvis man ikke har anhænger på. Jeg mener desuden at det er yderst sjældent
at en cykel vælter for voksne, i de fleste situationer kan man sætte begge
ben på jorden og så holde cyklen med hænderne, så cykelhjelmen er for mig
vigtigst i forbindelser med påkørsler og som allerede skrevet kan det også
ske at anhængere bliver påkørt.
Din bemærkning omkring klapvogne er rimelig latterlig, hvorfor det får
resten af dine indlæg til at blive læst med meget skeptiske øjne herfra.

En hel anden side af debatten er at hvis man vænner barnet til at tage hjelm
på når det skal cykle bliver der ikke de store konflikter senere hvor barnet
på egen cykel skal færdes i trafikken. Ligesom med sikkerhedsselen. For min
generation dvs. dem midt i 30. er det ikke en vane for vi lå og flød som det
passede os og det er os der har sværest ved at huske selen selv, det er
heller ikke særlig tit at vi husker cykelhjelmen selv, de fandtes ikke til
almindelige mennesker da jeg var barn.

Venlig hilsen Nina Hald.