Vie regler
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-08-02 20:55

Hej NG

Forleden var jeg ved at blive sejlet ned af en sejlbåd, der kom skråt bagfra
og overhalede...

Jeg sejler selv sejlbåd, men var for motor i øjeblikket, den overhalende båd
havde ikke set mig da jeg var dækket af deres genua... jeg afgav signal og
viede selv akkuerat i tide til at kollision blev ungået...

Siden har jeg funderet lidt over reglerne, jeg mener, en båd er overhalende
når den er 20° agten for tværs. og hvavde i den givne sutiuation ikke
vigepligt for sejlbåden, hvilket jeg ifølge reglerne så havde alligevel,
idet man skal vige hvis den anden ikke gør det.

Kommentarer udbedes

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-02 21:13

In article <Dqg29.5$XA6.836655@news.orangenet.dk>, "Jan Rasmussen"
<jr@vejen-net.dk> wrote:

> [...]
> vigepligt for sejlbåden, hvilket jeg ifølge reglerne så havde alligevel,
> idet man skal vige hvis den anden ikke gør det.

En overhalende båd har _altid_ vigepligt. Nu er det ikke klart hvordan
jeres kurser var i forhold til hinanden (det er svært at tegne I text),
men under alle omstændigheder lød det som om sejlbåden forsømte sig mod
reglen om at holde udkig!

mvh

Martin

PS: Vie: noget der typisk sker ved et bryllup.
Vige (at trække sig tilbage, undvige), datid: veg. (venligt ment)

--
Fjern ".ingenspam" fra email

Fra : Per Emborg

Dato : 01-08-02 21:44

Den overhalene har vigepligten når han kan se din agterlanterne = 135 grader

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk

"Martin Sørensen" <santana.sorensen.ingenspam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:santana.sorensen.ingenspam-0108022212410001@cube...

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-08-02 00:55

Hmm... ifølge dit udsagn, er en båd således overhalene når den er 22,5°
agten for tværs

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 02-08-02 22:39

Det stemmer.

22,5 grad agten for tværs er skillelininen imellem overhalende og skærende
kurs....

Der er mange der forsynder sig imod reglen, og derefter råber ukvemsord
efter andre... Uvidenhed og usikkerhed er ofte en god grund til at blive
højrøstet.

Jens Lundgaard

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-08-02 16:31

Nu har jeg det ikke med at blive højrystet eller vise en hvis finger m.v.
selv ikke hvis modparten laver noget tåbeligt, jeg regner ikke med de gør
det med vilje.

Men jeg kan da lige nævne et par oplevelser jeg har fra de sidste par dage,
man måske burde at blive højrystet af *G*:
1) Jolle ligger i sejlrenden og fisker... fiskeren kaster snøren ud foran
min båd, resultat... han bliver højrystet og råber, stands da han opdager
hans blink har fat i min køl/skrue.
Da blinket ramte skruen, knækkede min brudstift... hvilket jeg stille siger
til hans information... herefter benægter han straks alt, og hans blink ikke
havde haft fat... i båden, heldigvis kun jeg sætte sejlet og kommer hjem på
dette sæt... men jeg råbte ikke...

2) Idag opdagede jeg til min forbavselse, at der står fiske garn inde i
sejlrenden i Kolding fjord... Jeg undgik dem heldigvis... hvilket jeg goså
håber alle andre både gør...
Hvad mon der sker hvis et handelsskib kommer for tæt på dem!!!!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-02 16:42

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 2) Idag opdagede jeg til min forbavselse, at der står fiske garn inde i
> sejlrenden i Kolding fjord... Jeg undgik dem heldigvis... hvilket jeg goså
> håber alle andre både gør...

Fritidsfiskerne skal naturligvis også være der, herom ingen tvivl.

Jeg synes dog, de breder sig lige lovlig meget.

Vi er ved at få samme problem i Vejle Fjord.

Hr. Bjørn

Fra : Kim M. Nielsen

Dato : 01-08-02 22:27

I tilfælde af en klokkeklar overhaling, er det altid den der overhaler som
skal vige....det uanset om båden der overhaler er en sejlbåd, en kano eller
andet....

Kim