El-motor
Fra : Lars Guldager

Dato : 16-02-01 14:16

Er der nogen, der har erfaringer med en el-motor til en mindre jolle?

1. Hvilket mærke er bedst?
2. Priser?
3. Forhandlere?
4. Må man fiske med el-motor hvor man ellers ikke må bruge motor
5. Øvrige fordele/ulemper?

Venlig hilsen
Lars Guldager, Viborg

www.guldager.net

Fra : Claus

Dato : 16-02-01 23:58

Jeg købte en brugt Minn-Kota, hvilket nok er det mest kendte mærke.
Den var godt nok lidt vel brugt, og jeg har haft et par reperationer
på den (som jeg selv kunne klare), men jeg tror de nye modeller er ret
gode.
Du kommer til at slæbe dig en pukkel til med batterier - man skal have
to med - et til udtur og et til hjemtur.
Du skal nok ikke fiske på havet - så skal det i hvert fald være en
stor model beregnet til saltvand.
De sejler langsomt - ikke for stærk vind - er beregnet til at fiske
fra, ikke til hurtig transport.
Når alt det er sagt, så er det en herlig måde at fiske på, der er ikke
en lyd - mindre end fra årer - og hastigheden er fin til at trolle
efter gedder mm. med.
Tilladelserne følger normalt benzinmotortilladelser, men der er
enkelte søer hvor man har givet tilladelser særskilt til el-motorer.

Du kan få dem hos en del af grej forhandlerne, men check ellers på
www.minnkota.dk

De koster vist fra en tre tusind og op.
Hvis du kikker på den amerikanske side, er der ikke grænser for hvor
store el-motorer kan blive: http://www.minnkotamotors.com
- Der findes nogle temmelig fede modeller, men så skal du til lommen!

God fornøjelse

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-02-01 10:55

Lars Guldager wrote:

> 4. Må man fiske med el-motor hvor man ellers ikke må bruge motor

Et motor forbud kan ikke gradbøjes, det gælder naturligvis alle typer
motorer, eneste undtagelse er den gode gammeldags "rugbrødsmotor"..

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : RD

Dato : 21-02-01 00:03

> Et motor forbud kan ikke gradbøjes, det gælder naturligvis alle typer
> motorer, eneste undtagelse er den gode gammeldags "rugbrødsmotor"..
>

> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen

hmm....jo, det kan det nu godt, gradbøjes altså !

Der gives ikke flere tilladelser til brug af diesel/benzindrevet
påhængsmotor
på F.eks Esrum-sø
Derimod er det tilladt at anvende elektrisk motor. Fiskeri på
søen kræver særligt fisketegn, som kan købes hos Skovfoged Nic. Jørgensen
48390076 (årskort) eller færgemanden i Skipperhuset (Dagkort)

Man kan derfor med fordel undersøge, om motorforbuddet også gælder elmotor
på andre søer.

RD.