MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
consistency og korrupte filer
Fra : Noureldina

Dato : 01-08-02 16:06

Jeg har pt. to problemer med Windows XP...

1. Først var det vel meget godt, at computeren en gang i mellem tjekkede
drevene for consistency, inden xp helt starter, men nu gør den det altså
hver gang, og det er ret irreterende. Min harddisk er delt i to logiske drev
med NTFS filsystem, og det er stort set altid c-drevet den er i gang med.
Før rettede den nogle fejl, og et par gange hjalp det mig faktisk. Men nu
kører den fejlfrit igennem næsten hver gang, så jeg kan ikke helt se
meningen med det. Hvad er det egentlig den tjekker for, hvad er
consistency??? Og kan man slå det fra?

2. Så har jeg en genvej, der har virket fint før, men en dag forsvandt
ikonet, som før havde været der, og blev afløst af det normale windows-ikon,
der kommer, når den ikke kan finde ud af, hvad den ellers skal vise.
Genvejen virker ikke længere, jeg kan hverken flytte, omdøbe eller slette
filen, jeg får bare meddelelsen: Cannot delete file. Directory or file is
corrupt and unreadable.
Det er ikke forbi jeg skal bruge den til noget, men den ligger ude på
skrivebordet og det ville være rart at få den fjernet, nogen forslag???

- Rikke Bendlin =)

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 16:51

Noureldina skrev:

> Hvad er det egentlig den tjekker for, hvad er consistency???

Consistency kan vel oversættes til indhold.
På en eller anden måde tror WinXP at du ikke har lukket Windows
ordentligt ned sidste gang du lukkede den, og derfor vil den
tjekke indholdet af harddisken ved genstart.

> Og kan man slå det fra?

Jeg tror det ville være bedre at finde ud af hvorfor den vil
kontrollere harddiskens indhold ved hver genstart.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-08-02 01:08

Nej, til "følge".

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 01:32

[Ommøblering af indlæg begin.]

Jens Peter Karlsen skrev:

> Nej, til "følge".

Hvad mener du med "følge"?
Når min danske Win2000 bliver kvalt på den hårde måde og derefter
genstartet, så spørger den så vidt jeg husker om den skal
kontrollere disken for indhold, eller er det konsistens den kalder
det? Jeg husker det ikke, men "følge" kan jeg slet ikke få ind i
den sammenhæng. Måske det skyldes tidspunktet af døgnet. :)

Madsen.

[Ommøblering af indlæg end.]

Fra : proregulus

Dato : 02-08-02 08:30

Hej Madsen
Madsen wrote:
> [Ommøblering af indlæg begin.]

> Hvad mener du med "følge"?

I EDB sammenhæng snarere rækkefølge.
Når jeg laver et "consistancycheck" på mit raid5 array, chekker
controlleren om alle blokke på harddiskene ligger i den planlagte
rækkefølge.

"Consistancy=konsistens, følgerigtighed, overensstemmelse, konsistens."
i følge Gyldendals røde ordbøger.

M. v. hilsen Proregulus

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 12:36

proregulus skrev:

> "Consistancy=konsistens, følgerigtighed, overensstemmelse,
> konsistens." i følge Gyldendals røde ordbøger.

Okay og tak for forklaringen. Så er det nok alligevel 'konsistens' min
danske Win2000 kalder det, når den vil kontrollere diskene ved opstart,
hvis jeg får den lukket forkert ned.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-08-02 17:36

1. Luk altid Windows på den korrekte måde i stedet for bare at slukke
for PC'en så vil den holde op med at køre chkdsk.
Altså klik Start, Klik Luk Computeren og klik Luk.

2. Prøv at starte i Fejlsikker tilstand (Tryk F8 under opstart) og se
om du så kan slette filen.