Hinde i øjnene
Fra : Flemming Hansen

Dato : 01-08-02 11:17

Hej

Jeg har idag talt med dyrlægen om vores to katte. De har begge fået en
mærkelig hinde i øjnene, som langsom vokser sig større.
Dyrlægen mente, at det var pga. orm og vi har derfor nu givet dem en
ormekur.
Er der nogen af Jer som har prøvet noget tilsvarende?

Mvh.
Flemming

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-08-02 11:27

Hej Flemming,

det er sandsynligvis ikke en hinde, men det tredje øjenlåg der bliver
synligt. Det tredje øjenlåg er normalt ikke synligt (eller meget lidt
synligt i øjenkrogen) men hvis det ses når katten er helt vågen er det
normalt tegn på "generel svækkelse" og derfor er det et typisk tegn på
orm. Det kan selvfølgelig også være tegn på noget mere alvorligt, men
prøv med en ormekur og se om det hjælper. Ellers må du til dyrlægen med
kattene.

Den ene af vores katte (der havde orm) havde også synlige 3. øjenlåg og
de forsvandt efter ormekur.

Held og lykke!

/Pernille

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-08-02 12:03

In article <5_729.708$m15.135233@news010.worldonline.dk>, Pernille
Scharff <pernille@btob.dk> wrote:

> [...]
> synligt i øjenkrogen) men hvis det ses når katten er helt vågen er det
> normalt tegn på "generel svækkelse" og derfor er det et typisk tegn på

Jeg har en tilføjelse. Det er helt sikkert ikke aktuelt i dette
tilfælde, men bare nævnt i tilfælde af, at nogen nu er blevet nervøse

Der er også katte, hvor det 3. øjenlåg kan glide for, når de er rigtig
afslappede og trygge. Hvis det kun er i de situationer (typisk under
kæl) og øjet ellers ser normalt ud resten af tiden, er der ikke noget
galt.
Jeg har selv en af slagsen og da Donna var lille troede jeg jo hun var
syg, da jeg så det øjenlåg fremme - så jeg susede til dyrlægen med
hende. Hos dyrlægen var der selvfølgelig intet at se, for her var hun
jo alt andet end afslappet Og dyrlægen konkluderede derfor at hun
var en rask mis, der bare havde evnen til at slappe heeeelt af

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Søren Houlberg

Dato : 03-08-02 18:48

Hej!

Min, nu desværre kørt over, søde dejlige Sællo fik også det der med at man
kunne se det 3. øjenlåg. Vi sendte selvfølgelig kræet til dyrlægen, som
kunne konstatere at det var TORO-virus. En for mig ganske ukendt virus som
han sagde gik over af sig selv. Jeg mener også at hun lige nåede at slippe
af med den inden hun en sen nattetime løb ud foran en bil (som heldigvis var
klog nok til at standse, få Falck til at hente hende og de bragte hende så
hjem til os så vi alle Banyo, Eyla Søren og mig, kunne sige ordentligt
farvel) En sørgerlig historie som er så god som den kan blive under de
omstændigheder.
Men - altså TOR-virus kan være svaret.

Hilsen
Mette Sofie