Handicapbil
Fra : Eva

Dato : 01-08-02 06:04

Hej allesammen. Et stort spørgsmål. Jeg har en ganske almindelig Nissan
Micra med automatgear. Nu har jeg så fået principiel ja til en handicapbil
hos kommunen, har fået lavet en kørekorterklæring hos lægen og skal så ind
hos motorkortkontoret for at få mit kørekort lavet om, da jeg skal have
automatgear + håndbremse i den nye bil. Men det store spørgsmål er: Ved en
af jer, om man får et midlertidigt kørekort i den tid, der går inden man får
bevilget bilen og inden bilen i det hele taget er klar (ca. ½-1 år). Jeg vil
da nødig have lavet mit kørekort om nu, så kan jeg jo ikke køre i min egen
bil mere, der er jo kun automatgear i, men ingen håndbremse, mit kørekort
vil jo så sige noget andet. Hvordan foregår sådan noget. Min sagsbehandler
på kommunen siger, hun skal bruge det nye kørekort til bevillingen på amtet.

Håber på svar
Eva

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-08-02 07:20

eva.stig@get2net.dk writes:
> [...]
>vil jo så sige noget andet. Hvordan foregår sådan noget. Min sagsbehandler
>på kommunen siger, hun skal bruge det nye kørekort til bevillingen på
Jeg håber at jeg tager fejl - men tror det ikke. I dit nye kørekort står
der at du kun må føre bil med håndbetjent driftsbremse. Altså må du ikke
køre din nuværende bil - før den evt. har fået monteret en sådan.
I dag kører du din bil lovligt, men den dag du afleverer dit kørekort - og
modtager det nye - er det ulovligt for dig at køre den.
Montering af håndbetjent driftsbremse koster eksempelvis hos Gudmundsen i
København 4.200 + moms. Så hvis det er vigtigt for dig at køre i den tid,
du venter på bevillingen, er det eneste mulighed - tror jeg nok.

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 01-08-02 09:24

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev:

> [...]

Er det lægen der har krævet håndbetjent bremse?
I så fald tror jeg du bliver sendt til en bilinspektør, der skal finde
ud af hvor meget kraft og med hvilken hånd den skal betjenes.

>I dag kører du din bil lovligt, men den dag du afleverer dit kørekort - og
>modtager det nye - er det ulovligt for dig at køre den.

Og det er desværre eneste mulighed for at komme videre med din
bilansøgning.

>Montering af håndbetjent driftsbremse koster eksempelvis hos Gudmundsen i
>København 4.200 + moms. Så hvis det er vigtigt for dig at køre i den tid,
>du venter på bevillingen, er det eneste mulighed - tror jeg nok.

Det er så vidt jeg kan se eneste lovlige mulighed, hvor du også har
mulighed for at ansøge om tilskud til denne ombygning, men da det
handler om biler, kan en sådan ansøgning tage mindst ligeså lang tid
som en ansøgning om en hel bil.
Og så skal bilen forøvrigt lige synes med den nye bremse ...

En alternativ mulighed er at lade som ingenting og køre videre indtil
du har den nye bil, ulovligt og med risiko for et stort
erstatningsansvar, hvis du bliver impliceret i et trafikuheld.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : Strid

Dato : 09-08-02 18:06

>Er det lægen der har krævet håndbetjent bremse?
>I så fald tror jeg du bliver sendt til en bilinspektør, der skal finde
>ud af hvor meget kraft og med hvilken hånd den skal betjenes.

Det er ikke lægen der kræver at du skal have automat gear det er dem
nede til den vejledende køreprøve.. det er en sagkyndig ikke lægen han
har ikke nogen bil kundskab, han kan blot udtale sig om helbred.

Jeg har været det hele igennem for mindre end 1 år siden og det er en
kamp men dem der tager sig af det på social kontoret SKAL forklare dig
det. Ellers har PTU søde mennesker der gerne hjælper og er gode til
det.