fluefiskeri - kyst, sø..
Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 31-07-02 16:47

Nu lader det til at jeg endelig, efter at have truet med det et års tid, er
gået igang med at fiske med fluestangen og ikke kun svinge den frem og
tilbage i tide og utide på forskellige plæner og skallevand. I den
forbindelse har jeg brug for lidt tips og trick, eller rettere et par råd.

Stangen jeg har, er en Ron Thompson med tilhørende Okuma hjul, det er en
klasse 6-7 med WF (?) flydende line.

Men til fiskeri fra kysten og i søer efter gedde/aborre, eller PnT-vande,
har jeg så ikke brug for en synkende line eller en intermediate, eller er
det nok med selve forfanget som synkende del?

og eh... hvor tit fanger man egentligt noget på tørflue i PnT-vande,
aldrig?..

K.

Fra : Flyfish.dk

Dato : 31-07-02 18:43

Om man skal benytter synkene forfang eller flyeline er en længere historie
som INGEN kan blive helt enig om, personlig har jeg det altid med for at
kunne præsentere fluen bedst mulig for alle fisk, jeg møder.

men ligenu er det riglig at benytte en flydende line fodi at kyst fiskeriet
primær forgåer om natten og fiskeriet forgåer primær i de højere vandlag,
senere på året (vinter perioden) kan det godt være en fordel at have en line
der synker "langsom" så som intermediate liner, til kysten og søer for at nå
ned til fiskene.

Tørflue i P&T
Tjaa har prøvet og har også midstet fiske på det, specielt tidlig om
morgenen, hvis der sker naturlig klæklinger af fluer i søen kan det være
utrolig skægt. (meget blæsende dag, kan man også fange fisk på landinsekter
i P&T)
Dog vil jeg sålangtid at jeg ikke ser flere ringene fisk holde mig til en
god wollybugger eller en Nymfe af en slags.

Hilsen Flyfish.dk

Ps . www. flyfish.dk køre stille og rolig igen.

Fra : Henrik

Dato : 01-08-02 11:14

Hej Karsten.

Jeg fisker meget ved kysten med min fluestang og har gjort det i mange år.
En flydende skydehoved, gerne en klasse over stangen, samt en god skydeline
er noget der virker for mig. Benyt dertil et intermidiate polyforfang i ca
7 - 9 fod og bind en stykke nylonline i ca 1 - 1,2 i enden af den.
Nylonlinen kan være drennan´s 0,26. Det virker både forår, sommer og
efterår.

Jeg fisker ikke så meget i P og T vande, men jeg tror det også ville virke
der.

Knæk og bræk

--
Henrik

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 03-08-02 13:27

Tak for svarene.

Jeg var oppe i den lokale lystfiske-butik og snakke med en ekspedient. Han
rådede mig til at fiske med flydende line, samt et 1,5-2 stanglængders
synkende forfang. Dette var rigeligt for ham, om det så var å, sø, kyst
eller hav efter bl.a. makrel, hornfisk mm.

Dette er jeg dog ikke så meget for endnu, pga. forfangslængden, da jeg
stadig har problemer hvis jeg kommer over de 9 fod, men jeg træner og har
fået lidt bedre balance i mine kast.

Han tilbød mig så en 35m line, men jeg havde ikke lige de 500kr. der og da,
jeg vil dog tænke lidt over det. Linen er helt sikkert bedre end den jeg
har, og det kan være en fornuftig investering hvis jeg skal få mere ud af
fiskeriet.

K.