RedHat Limbo
Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-02 15:32

Hej,

Jeg har ikke haft held med at brænde iso-filerne til RedHat Limbo, så
jeg har forsøgt at installere distributionen direkte via ftp. Det har
jeg gjort med RH7.3 uden problemer. Desværre får jeg hele tiden
fejlmeddelelsen:

unable to find first install image,

og det er ligegyldigt, om jeg bruger ftp.redhat.com eller en mirror.

Er der nogen, der kender til problemet, og som ved, hvordan det kan løses?

-> Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-02 16:58

Michael Knudsen wrote:

> Jeg har ikke haft held med at brænde iso-filerne til RedHat Limbo, så

Det, der sker, er, at det ser ud, som om der er to spor på CD'erne. Med
"cdrecord -v speed=4 filnavn.iso -dev=0,0 -" sker der følgende:

SNIP!

Starting to write CD/DVD at speed 4 in write mode for single session.
Last chance to quit, starting real write in 0 seconds. Operation starts.
Waiting for reader process to fill input buffer ... input buffer ready.
Performing OPC...
Starting new track at sector: 0
Track 01: 663 of 663 MB written (fifo 15%).
Track 01: Total bytes read/written: 695795712/695795712 (339744 sectors).
Starting new track at sector: 339896
Track 02: 0 MB written.cdrecord: faio_wait_on_buffer for reader timed out.
cdrecord: fifo had 10960 puts and 10960 gets.
cdrecord: fifo was 1 times empty and 10857 times full, min fill was 0%.

Er der nogen, der ved, hvad det er for et mystisk "track 02"?

-> Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 18:49

Michael Knudsen wrote:

> [...]

> cdrecord: fifo was 1 times empty and 10857 times full, min fill was 0%.
>
> Er der nogen, der ved, hvad det er for et mystisk "track 02"?

Den sidste '-' betyder 'læs fra stdin'. Dvs. cdrecord venter på at du
indtaster spor to på den nuværende terminal, og det kan du med garanti ikke
gøre hurtigt nok (medmindre du kan taste ca. 600.000 tegn pr. sekund). Brug
i stedet:

cdrecord -speed=4 -dev=0,0 -v filnavn.iso

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Brian Ipsen

Dato : 31-07-02 19:19

On Wed, 31 Jul 2002 17:58:02 +0200, Michael Knudsen
<knudsen@imf.au.dk> wrote:

> [...]

[snip]

>Er der nogen, der ved, hvad det er for et mystisk "track 02"?

Kan ikke lige hjælpe - men blot fortælle, at jeg selv laver
opdaterede RH 7.3 CD-Rom'er, hvor alle opdaterede RPM'er er på (så man
slipper for at opdatere bagefter). Desværre har jeg ikke verdens
hurtigste uplink, men link'et til den guide jeg brugte kan i da godt
få: http://www.linuxworks.com.au/redhat-installer-howto.html

/Brian

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 18:24

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> wrote in message
> Jeg har ikke haft held med at brænde iso-filerne til RedHat Limbo, så

Hvad er Limbo versionen for noget?

Mvh
Michael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 18:58

Michael Andreasen wrote:

> "Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> wrote in message
>
> Hvad er Limbo versionen for noget?

Den ligger under 'beta' så mon ikke det er 7.4 beta (for der kommer vel ikke
en 8.0 så hurtigt efter 7.3).

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-07-02 19:04

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Den ligger under 'beta' så mon ikke det er 7.4 beta (for der kommer vel
> ikke en 8.0 så hurtigt efter 7.3).

Det nye RedHat kommer efter al sandsynlighed til at hedde 8.0 . De har
opgraderet gcc til 3.x serien, hvilket betyder at den er binært inkom-
patibel med alle tidligere versioner. Det plejer at være RedHats krite-
rie for skift i major-version.

I øvrigt kommer RedHat med nye versioner efter et helt fast mønster: En
om foråret og en om efteråret.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 19:07

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> opgraderet gcc til 3.x serien, hvilket betyder at den er binært inkom-
> patibel med alle tidligere versioner. Det plejer at være RedHats krite-

Oh ja, så giver det pludselig mening.

> I øvrigt kommer RedHat med nye versioner efter et helt fast mønster: En
> om foråret og en om efteråret.

Ok, det har jeg faktisk aldrig lagt mærke til - jeg har ikke tænkt så meget
over tidspunkterne.

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 03-08-02 04:52

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev:

> [...]
> opgraderet gcc til 3.x serien, hvilket betyder at den er binært inkom-
> patibel med alle tidligere versioner. Det plejer at være RedHats krite-

Det lyder interessant. Ved du om de springer direkte til gcc 3.2
eller bliver det gcc 3.1? De 2 er/bliver også indbyrdes binært
inkompatible så vidt jeg har forstået.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-08-02 13:08

Byrial Jensen wrote:

> Det lyder interessant. Ved du om de springer direkte til gcc 3.2
> eller bliver det gcc 3.1? De 2 er/bliver også indbyrdes binært
> inkompatible så vidt jeg har forstået.

Jeg har iso'erne liggende og kiggede efter:

gcc-3.2-0.1.i386.rpm
gcc-c++-3.2-0.1.i386.rpm

Ingen problemer der. Det jeg glæder mig mest til er dog ALSA i kernen. Så
kan det måske være, at jeg omsider kan få lyd på mit videokort.

-Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-08-02 13:22

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> gcc-3.2-0.1.i386.rpm
> gcc-c++-3.2-0.1.i386.rpm
>
> Ingen problemer der.

Man skulle ellers tro at de havde lært ikke at distribuere
uofficielle gcc-versioner, men åbenbart ikke.

--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-08-02 13:37

Peter Makholm wrote:

> Man skulle ellers tro at de havde lært ikke at distribuere
> uofficielle gcc-versioner, men åbenbart ikke.

Ja. Nu jeg kigger efter på GCCs hjemmeside, kan jeg godt se, at 3.1
er den nyeste. Men der står også:

Pending release series: GCC 3.2 scheduled for early August
2002 Changes require approval by release manager.

Så mon ikke gcc får indhentet RedHat inden en gang i efteråret,
hvor RedHat plejer at udsende sin nye version.

-Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-08-02 13:45

> [...]

> Så mon ikke gcc får indhentet RedHat inden en gang i efteråret,
> hvor RedHat plejer at udsende sin nye version.

Hvis der når at komme en sidste-øjebliks ABI-ændring inden, så kunne
Red Hat godt komme til at få nøjagtig samme problem som med g++ 2.96.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-08-02 14:17

Peter Makholm wrote:

> Hvis der når at komme en sidste-øjebliks ABI-ændring inden, så kunne
> Red Hat godt komme til at få nøjagtig samme problem som med g++ 2.96.

Kompilerer de så ikke bare hele møget om ? Det kan vel ikke tage mere
end et par dage.

Men hvis det alligevel skulle ske, så /tror/ jeg de har lært at balladen
omkring 2.96. Eller rettere: Jeg /håber/ . Fordi 2.96 er en virkeligt
god compiler. Både sammenlignet med 2.95, 3.0 og 3.1. Det eneste, der
var galt med den, var versionsnummeret. Havde de bare kaldt den 2.95-rh-
edition eller sådan noget, hvad der ikke været nogen problemer.

-Claus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-08-02 15:30

Claus Rasmussen wrote:
> Kompilerer de så ikke bare hele møget om ? Det kan vel ikke tage mere
> end et par dage.

Det kommer sandeligt an på, hvad de oversætter den på. På en K6 med 512
MB RAM tager det mere end et døgn at oversætte KDE-3.

Men måske har de nogle kraftige maskiner, de kan cross-compile på.

> Men hvis det alligevel skulle ske, så /tror/ jeg de har lært at balladen
> omkring 2.96. Eller rettere: Jeg /håber/ . Fordi 2.96 er en virkeligt
> god compiler.

Var det ikke den, der ikke kunne oversætte linux-kernen?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-08-02 15:39

Lars Kongshøj wrote:

> Men måske har de nogle kraftige maskiner, de kan cross-compile på.

Det tror jeg. Vistnok et par dual-cpu giga-hertz maskiner.

Men det er nok alligevel rigtigt, at det ikke kan gøres på et par dage.
Jeg kompilerer selv KDE regelmæssigt

> Var det ikke den, der ikke kunne oversætte linux-kernen?

I første version, ja. I de senere, nej. Da RedHat udgav den første
versioin (i deres 7.0 udgave) fulgte der en speciel kompiler med, som
man skulle bruge, hvis man ville kompilere kernen. Jeg mener, at fra
version 7.1 kunne gcc-2.96 kompilere kernen.

I øvrigt er det ikke noget kriterium for kvalitet at kunne oversætte
kernen. Den benytter en masse GCC specifikke ting incl. regulære bugs.
SVJV er GCC den eneste kompiler, der kan bruges på kernen.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-08-02 10:03

Lars Kongshøj wrote:

> Var det ikke den, der ikke kunne oversætte linux-kernen?

Jo, men det skyldtes faktisk at 2.2-kerner benyttede nogle konstruktioner,
som teknisk set ikke overholdt C-standarden. gcc <= 2.95 arbejdede udenom
disse 'fejl', men det gør 2.96+ ikke.

Jeg mener faktisk ikke, at 2.2-kerner kan oversættes med 2.96 eller 3.X
overhovedet.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-07-02 18:30

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> jeg har forsøgt at installere distributionen direkte via ftp. Det har
> jeg gjort med RH7.3 uden problemer. Desværre får jeg hele tiden

Du kan ikke lave en netværksinstallation fra et .iso image. Så med mindre
du har to maskiner, er der ingen vej uden om at brænde nogle CDere.

-Claus