Lydkvalitet fra pc vs. CD/DVD-afspiller
Fra : Thomas R.

Dato : 31-07-02 15:12

Hej
Jeg har lavet en test hvor jeg sammenligner lyden fra en PC med lyden fra
hhv. en god CD og DVD-afspiller, i en opsætning hvor jeg benytter samme
forstærker og højttalere.

Desværre viser det sig at PC-lyden er væsentlig mindre dynamisk end når
CD/DVD afspillenen benyttes (gælder både for stereo og surround sound). Har
I nogle forslag til hvordan PC lyden forbedres??? Er det et spørgsmål om en
anden harddisk, DVD-drev, strømforsyning, software, eller.....

Opsætning:
PC.: Standard PC med Terratec EWX 24/96, optisk forbundet med forforstærker:
Lyd for DVD indstillet på S/PDIF og AC3
DVD/CD afspiller: Arcam (Pris omkring 13.000), digital Coax forbundet til
forforstærker

Forforstærker: LINN AV5103 (pris omkring 50.000)
Effektforstæker: LINN AV5125 (pris omkring 23.000)
Højttalere: LINN

Mvh. Thomas

Fra : Peter

Dato : 31-07-02 17:25

"Thomas R." <roennow@email.dk> wrote in message
> [...]
> forforstærker
>
> Forforstærker: LINN AV5103 (pris omkring 50.000)
> Effektforstæker: LINN AV5125 (pris omkring 23.000)

Hejsa
For det første, har harddisken absolut ingenting at sige mht lydkvaliteten
på dit pc system.
Nu nævner du ikke hvilken form for lyd du tester på din pc, men jeg går
udfra at du har prøvet med en musik cd. Dermed tror jeg at det er din dvd/cd
afspiller i dit pcsystem som gør lyden mindre dynamisk i forhold til din
rigtige dvdafspiller og cdanlæg (Der skal jo også gerne være forskel på en
hundedyr cd afspiller og så en man sætter i pc'en :). Du skulle evt. lige
prøve at rippe cd'en og så afspille den som wav fil istedet. Dette kan godt
gøre en forskel, og så vil det kun være lydkortet selv, med dets støj ratios
forhold der vil være afgørende.

Fra : Thomas R.

Dato : 31-07-02 22:35

Ja jeg har testet med hhv. en CD og DVD plade i DVD-drevet.

Jeg har prøvet at rippe en CD, men fandt ingen nævneværdig forskel. Dette
ville jeg heller ikke kunne se logikken i, da jeg til rippet skal brug det
samme DVD/CD-drev som giver den dårlige kvalitet!.

Til gengæld kan jeg godt se logikken i kvalitetsforskellen, pga.
prisforskellen. Men det er netop denne forskel jeg gerne vil have mindsket.
Hvis det gør at pc'en bliver dyrere (=> mindre prisforskel) er det OK. Er
det et spørgsmål om et bedre CD/DVD-drev?

Thomas

Fra : Peter

Dato : 01-08-02 09:59

> [...]
> Hvis det gør at pc'en bliver dyrere (=> mindre prisforskel) er det OK. Er
> det et spørgsmål om et bedre CD/DVD-drev?

Hej Thomas

Jeg mener ikke at cdafspilleren (i pc-systemet) har nogen afgørende
betydning for lydkvaliteten, når du laver et 'rip' af musikcd'en. Det som
normalt gør at en musik cd lyder dårligere på pc-system end på et hifianlæg,
er at d/a konverteren ikke er af nær så høj kvalitet i en cd afspiller i
pc'en, som i et hifianlæg, plus det audiokabel som sidder mellem
cd-afspiller og lydkort, sjældent er afskærmet særligt godt. Ved et rip
sparer man i princippet en d/a konvertering. Fandt lige dette uddrag fra et
andet forum.

"The only way to rip a CD to a wave file that is bit accurate is to use a
special ripping program like WinDAC. It allows you to go over the CDs
sectors several times to make sure the rip is bit accurate. I've found the
programs like Adaptec CD Creator do not accuratly rip the CD. E.G. the wave
file is slightly different from the CD. When ripping never use the burst
mode and make sure the CD is perfectly clean. WinDAC will report errors for
dirty or unreadable sectors. http://www.windac.de/ "

Du skal blot undgå at komprimere wav filen til mp3 f.eks. da dette vil
indebære lydtab, og mange vil opfatte lyden som mindre dynamisk (mig selv
inclusive) på bitrater under 160kbs. I princippet medfører et rip til wav
formatet altså intet tab af den originale musik, og dermed må det formodes,
at det ikke er her du skal lede efter årsagen til den lidt dårligere lyd på
dit pc-system i forhold til hifianlæg. Dermed kan det næsten kun være din
forbindelse mellem lydkortet og forforstærkeren der kan være forklaringen
og/eller kvaliteten af lydkortet.

mvh Peter

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 31-07-02 16:32

"Thomas R." <roennow@email.dk> writes:

> [...]
> I nogle forslag til hvordan PC lyden forbedres??? Er det et spørgsmål om en
> anden harddisk, DVD-drev, strømforsyning, software, eller.....

Hvilket OS bruger du? Jeg har været ude for at WinXP valgte at
software-afspille en CD i stedet for at bruge det analoge interface
kabel jeg har til mit lydkort - Og det lød direkte hæsligt.

Jeg slog det fra under egenskaberne for CD-ROM drevet.

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Peter Olsen

Dato : 31-07-02 21:05

I en PC er der en helvedes masse elektrisk støj fra diverse chips
etc., der sagtens kunne tænkes at forringe lydkvaliteten. Dog går jeg
udfra, at dit Terratec kort er af meget høj kvalitet og har nogle gode
komponenter, men hvor meget det egentligt hjælper sammenlignet med
brug af en Hifi CD-afspiller ved jeg ikke.

Der er dog noget andet. Du skriver, at begge lydkilder er forbundet
digitalt til forforstærkeren. PC'en er forbundet via et optisk kabel,
mens Arcam'en er forbundet via coax-kabel.
Fra min tid som Hifi-freak (ligger en 8 år tilbage) ved jeg, at den
optisk digitale tilslutning er den koaxiale tilslutning underlegen.
Ihvertfald når vi taler om den almindelige optiske tilslutning
(Toslink), der er at finde på det meste konsum udstyr. Hvis der
derimod bruges den anden type optiske tilslutning (ST-link eller AT-T)
skulle den være ligeså god som en god elektrisk tilslutning. Jeg går
ikke udfra at den optiske tilslutning på dit lydkort er af AT-T typen
men af den almindelige Toslink, så det kunne meget vel være
forklaringen på den dårligere lyd..... jeg ved ikke om der er en
elektrisk digital tilslutning på lydkortet????????

Peter

Fra : Thomas R.

Dato : 31-07-02 22:39

> [...]
> komponenter, men hvor meget det egentligt hjælper sammenlignet med
> brug af en Hifi CD-afspiller ved jeg ikke.

Har du nogle forslag til hvordan jeg finder ud af det?

> [...]
> forklaringen på den dårligere lyd..... jeg ved ikke om der er en
> elektrisk digital tilslutning på lydkortet????????

Jeg mener at det er Toslink, og er også bevidst om at det sikkert er en del
af årsagen. Imidlertid tror jeg kun at overgangen til Coax giver en marginal
forbedring, og slet ikke nok til at kunne sammenlignes med den "ægte" vare.

/Thomas

Fra : Peter Olsen

Dato : 31-07-02 23:19

>Har du nogle forslag til hvordan jeg finder ud af det?

Jeg fik at vide engang, at det "skumgummi" (det er ikke skumgummi)
som computerchips bliver leveret i, absorberer/skærmer mod elektrisk
støj. Hvis du på en eller anden måde kunne skaffe en plade af det, og
så lægge det over lydkortet (det er jo ikke elektrisk ledende, så det
skulle der nok ikke ske noget ved) så ville du ihvertfald skærme mod
noget af støjen. Det er nok lidt besværligt at indkapsle hele kortet.
Men jeg ved på den anden side ikke, OM Terratec kortet ikke allerede
er afskærmet godt nok..... måske kan andre hjælpe her????

> [...]
>forbedring, og slet ikke nok til at kunne sammenlignes med den "ægte" vare.

Er der optisk udgang fra din Arcam CD-afstpiller (hvis ja vil jeg
gætte på, at det er en AT-T).

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-02 06:52

"Peter Olsen" <peter-olsen@get2net.dk> wrote in message
> Jeg fik at vide engang, at det "skumgummi" (det er ikke skumgummi)

Sådan noget sort noget...?

> så lægge det over lydkortet (det er jo ikke elektrisk ledende, så det

Det _er_ elektrisk ledende, eller kunne det ikke bruges til beskyttelse af
CMOS-kredse.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Olsen

Dato : 01-08-02 08:30

On Thu, 1 Aug 2002 07:52:28 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Peter Olsen" <peter-olsen@get2net.dk> wrote in message
>
>Sådan noget sort noget...?

Jeps..

>Det _er_ elektrisk ledende, eller kunne det ikke bruges til beskyttelse af
>CMOS-kredse.

OK, min umiddelbare opfattelse er, at det ikke skulle være elektrisk
ledende idet det så ikke skal kunne lede strøm til kredsen, men jeg
ved trods alt ikke så meget om lige netop det. Ihvertfald så skulle
det virke.
Jeg hørte om tricket da jeg var til en demonstration hos Holfi, så du
kan jo altid ringe til dem og høre....... (www.holfi.dk), men du
kender dem nok allerede.

Har du prøvet, hvis der findes en, at tilslutte dit lydkort til
forforstærkeren via coal digital tilslutning?

Mvh.

Peter