"LAN" over internet
Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 31-07-02 09:52

Hejsa

Er det muligt at lave et slags LAN over Internettet? Jeg tænker på
fildeling og gaming, som fungerer som på LAN?

Det er mellem win 98 og 2k på Stofanet.

Måske med VPN - hvis det altså kan bruges til dette...

Det skal være gratis!

/J

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 10:19

On 31 Jul 2002 08:51:42 GMT, jones_netng@yahoo.dk wrote:

> Er det muligt at lave et slags LAN over Internettet? Jeg
> tænker på fildeling og gaming, som fungerer som på LAN?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=vpn
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=pptp

-A

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 31-07-02 10:57

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:

>http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=vpn
>http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=pptp

Hmmm, så ser det jo ud til, at jeg skal køre med server og hele
skidtet... Kan man ikke få en lille stump klient, som kan klare
problemet? Det er 2 alm. arbejdsmaskiner, som også bliver brugt til
alle mulige andre formål som spil, surfe, opgaver og arbejde...

/J

Fra : Steen Suder

Dato : 31-07-02 12:30

jones_netng@yahoo.dk wrote:

> [...]
> problemet? Det er 2 alm. arbejdsmaskiner, som også bliver brugt til
> alle mulige andre formål som spil, surfe, opgaver og arbejde...

Nu antager jeg at du antager at folk er klar over at du anvender en
eller anden slags Windows... det gør jeg f.eks. ikke.

Hvis du bruger Windows 2000, kan du installere Encryption Pack og få
adgang til IPSec VPN.

Skal det være gratis er der ikke mange muligheder udover det IPSec VPN
du kan få i Linux (FreeS/WAN) og i BSD'erne.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 31-07-02 13:51

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> skrev:
>Nu antager jeg at du antager at
>folk er klar over at du anvender en
>eller anden slags Windows... det
>gør jeg f.eks. ikke.

Jeg antager ikke at folk ved, at jeg bruger Win, jeg forventer det
tværtimod, da jeg i det første indlæg skrev følgende:
"Det er mellem win 98 og 2k"

>Hvis du bruger Windows 2000, kan du
>installere Encryption Pack og få
>adgang til IPSec VPN.

OK, men hva' så mæ' 98? Er der ikke noget standard, eller en add-on
fra MS?

/J

Fra : Steen Suder

Dato : 31-07-02 14:10

jones_netng@yahoo.dk wrote:

> Jeg antager ikke at folk ved, at jeg bruger Win, jeg forventer det
> tværtimod, da jeg i det første indlæg skrev følgende:
> "Det er mellem win 98 og 2k"

Jeg bøjer mig i støvet, undskylder og beder dig glemme alt fra min
et-års fødselsdag og frem

Ikke jeg kender til.

Fra : MJ

Dato : 31-07-02 14:50

> OK, men hva' så mæ' 98? Er der ikke noget standard, eller en add-on
> fra MS?

Der findes div. 3. parts vpn-clienter til win98, jeg har dog ikke set noget
gratis. Jeg har selv tidligere brugt en til at forbinde til firma-server,
det fungerede fint.

Søg evt. på google.com
--
MJ

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 14:54

On Wed, 31 Jul 2002 15:50:02 +0200, "MJ" <mj@notvalid.se> wrote:

> Der findes div. 3. parts vpn-clienter til win98, jeg har
> dog ikke set noget gratis.

Det afhænger af, hvad man mener med "VPN". W98 har indbygget
PPTP-klient, men ikke support for IPSec unden 3.parts software.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 15:04

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Det afhænger af, hvad man mener med "VPN". W98 har indbygget
>PPTP-klient, men ikke support for IPSec unden 3.parts software.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/columns/cableguy/cg0502.asp

"Microsoft L2TP/IPSec VPN Client is downloadable, distributable
software currently in beta testing, which allows users to make Layer
Two Tunneling Protocol with Internet Protocol security (L2TP/IPSec)
connections from computers running the following operating systems:

Windows 98 (all versions) with Microsoft Internet Explorer 5.01 (or
later) and the Dial-Up Networking version 1.4 upgrade (or later) "

Jeg har ikke testet den.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 14:17

On 31 Jul 2002 09:56:56 GMT, jones_netng@yahoo.dk wrote:

> Hmmm, så ser det jo ud til, at jeg skal køre med server og hele
> skidtet...

W2K kan være PPTP server.

-A

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 01-08-02 07:24

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:
>W2K kan være PPTP server.

OK, så kan hans 98 koble og til min 2k og se de resourcer han skal ,
men hvad så med den anden vej rundt? Som jeg læser andre indlæg, så
skal jeg have fat i noget 3. parts software...!?

/J

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 08:00

On 01 Aug 2002 06:23:33 GMT, jones_netng@yahoo.dk wrote:

> OK, så kan hans 98 koble og til min 2k og se de resourcer han skal,
> men hvad så med den anden vej rundt?

Når først forbindelsen er oppe, virker den i begge retninger.

-A

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 01-08-02 08:32

>Når først forbindelsen er oppe,