Automatisk opdatering i formular
Fra : Jens Jensen

Dato : 31-07-02 10:06

Jeg er ved at lave en formular, hvor man bl.a. skal indtaste sit postnummer
og by. For at gøre det så brugervenligst som muligt og sikre mig de
indtastede data er korrekte, ville jeg gerne kunne få formularen til selv at
finde den tilhørende by, når postnummeret er valgt. Jeg tro det var på den
blå avis jeg så det.

Er det er sted jeg kan finde noget vejledning til dette eller finde en
kodestump, som kan klare mit problem?

Michael

Fra : Hintzmann

Dato : 31-07-02 10:22

> Er det er sted jeg kan finde noget vejledning til dette eller finde en
> kodestump, som kan klare mit problem?

Jeg har lavet en lille javascript program der dynamisk kan hente en js-fil
fra serveren. (Behøves ikke at være js, kan være en php/asp/etc. bare den
returnere "text/javascript")

Du henter f.eks.
hentby.asp?postnr=4600

På serveren slår den 4600 op i en database og finder Køge.

Serveren skriver så javascriptet som indsætter Køge i dit by felt i din form
og returnere dette til brugeren.

http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaRemoteServer/readme.html

virker i MSIE5+ og Mozilla/Netscape6+

Hintzmann

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-07-02 11:26

> [...]
>
> På serveren slår den 4600 op i en database og finder Køge.
>
> Serveren skriver så javascriptet som indsætter Køge i dit by felt i din

Jeg forstår god princippet i det du skriver, men jeg kan ikke gennemskue
hvordan jeg kan bruge den artikel du henviser til. kunne jeg få dig til at
uddybe det lidt?

Michael

Fra : Hintzmann

Dato : 31-07-02 12:03

> Jeg forstår god princippet i det du skriver, men jeg kan ikke gennemskue
> hvordan jeg kan bruge den artikel du henviser til. kunne jeg få dig til at
> uddybe det lidt?

Ok her er lidt kode i _frihånd_

<form>
<input type="text" id="postnr" onblur="getBy(this)" />
<input type="text" id="by" />
</form>

Når brugeren forlader feltet postnr køres funktionen getBy()

<script type="text/javascript">
function getBy(what) {
mha.link2JS('getBy.asp?postnr='+what.value,'findbyen')
}
</script>

Funktionen getBy() køre funktionen mha.link2JS som henter ASP-filen
getBy.asp
med parameteret postnr sat til værdien af feltet postnr i din form.

På serveren tages parametret postnr og slåes op i en database.

<%
response.ContentType = "application/x-javascript"
postnr = request.querystring("postnr")
SQL = "select by from byer where postnr = " & postnr & ";"
.... åbner connection bla bla. ...
if not rs.EOF then
response.write "document.getElementById('by').value='" & rs("by") & "'"
end if
%>
Hvis posten findes i database sendes en file af type javascript til brugeren
med følgende indhold.

document.getElementById('by').value='Køge'

Som indsætter Køge i feltet by i din form.

Ovenstående skulle gerne virke men der mangler en masse validering både på
client-siden og server-siden.

Hintzmann

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 31-07-02 12:11

"Hintzmann" <nospam@please.dk> wrote in message

> [...]
>
> På serveren slår den 4600 op i en database og finder Køge.
>
> Serveren skriver så javascriptet som indsætter Køge i dit by felt i din

Smart idé!

/Tobias