/ Forside / Teknologi / Udvikling / Perl / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Perl
#NavnPoint
bjarneA 141
poul_from 50
soccer 30
Nicknack 14
Tmpj 0
Output af HTML fra Perl
Fra : Thomas Albech


Dato : 16-02-01 11:15

Hej NG!

Ved brug af CGI modulet.. Findes der da en lettere måde at sende HTML retur
til brugeren end ved at bruge utallige print('......... linier? Kan man een
gang definere at efterfølgende kode er HTML?
Er der evt. nogen der kan en URL til dokumentationen på CGI?

/thomas a.k.a. Niller



 
 
Anders Hertz (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Anders Hertz


Dato : 16-02-01 11:31

On Fri, 16 Feb 2001 11:14:53 +0100, "Thomas Albech" <thomas@albech.dk>
wrote:

>Hej NG!
>
>Ved brug af CGI modulet.. Findes der da en lettere m}de at sende HTML retur
>til brugeren end ved at bruge utallige print('......... linier? Kan man een
>gang definere at efterf|lgende kode er HTML?
>Er der evt. nogen der kan en URL til dokumentationen p} CGI?

Du kan printe i blokke.

f.eks.
print <<HTML;
<table width="550" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td rowspan="18" width="20"><img src="gfx/5x5_trans.gif"
width="20" height="8"></td>
</tr>
HTML

Anders

Lars Kim Lund (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 16-02-01 12:41

Hej Anders Hertz <a_hertz@removeit.yahoo.com>

>Du kan printe i blokke.
>
>f.eks.
>print <<HTML;
> <table width="550" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
> <tr>
> <td rowspan="18" width="20"><img src="gfx/5x5_trans.gif"
>width="20" height="8"></td>
> </tr>
>HTML

Jep, godt hvis man har store dele html man skal include, men så kan
man diskutere om man ikke skulle lave det som SSI eller bare læse det
fra en template.

Ellers skal man typisk have kode mellem en masse HTML og så
foretrækker jeg at smide det i en variabel og printe det til slut.

$html .= ' blabla
blabla
blabla';

<gør noget>

$html .= ' bblabla
blablala';

<gør noget mere>

print $html;

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-02-01 13:35

Lars Kim Lund wrote:
>
> Hej Anders Hertz <a_hertz@removeit.yahoo.com>
>
> >Du kan printe i blokke.
> >
> >f.eks.
> >print <<HTML;
> > <table width="550" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
> > <tr>
> > <td rowspan="18" width="20"><img src="gfx/5x5_trans.gif"
> >width="20" height="8"></td>
> > </tr>
> >HTML
>
> Jep, godt hvis man har store dele html man skal include, men så kan
> man diskutere om man ikke skulle lave det som SSI eller bare læse det
> fra en template.
>
> Ellers skal man typisk have kode mellem en masse HTML og så
> foretrækker jeg at smide det i en variabel og printe det til slut.
>
> $html .= ' blabla
> blabla
> blabla';
>
> <gør noget>

Det er også ok, men kan give problemer med diverse checkende editorer
som gerne vil rykke ind. Man kan også tildele med <<-operatoren og det
er formentlig bedre. Check også qw når man har både ' og " i html'en.

Ønsker man det checket var det en ide at benytte CGI modulets mulighed
for at genrere HTML ud fra funktionskald. Hermed er der lukketags på
altign uden vedligehold.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Kim Lund (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 16-02-01 13:55

Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Det er også ok, men kan give problemer med diverse checkende editorer
>som gerne vil rykke ind. Man kan også tildele med <<-operatoren og det
>er formentlig bedre. Check også qw når man har både ' og " i html'en.

Jeg plejer at bruge ' og . for at concate variable, det er ikke ret
pænt, men det fungerer.

$html .= '<a href="'.$link.'">mit link</a>';

>Ønsker man det checket var det en ide at benytte CGI modulets mulighed
>for at genrere HTML ud fra funktionskald. Hermed er der lukketags på
>altign uden vedligehold.

Det er nok rigtigt, jeg bryder mig egentlig ikke ret meget om
cgi-nodulet og bruger det egentlig kun til at nogle gange at skrive
headeren, redericte eller læse overførte variable.

Men jeg har godt nok heller ikke kigget ret meget på det, jeg
overvejer når jeg får tid at ændre nogle af mine projekter til SSI,
tror koden bliver noget mere overskueligt på den måde.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-02-01 14:03

Lars Kim Lund wrote:

> Jeg plejer at bruge ' og . for at concate variable, det er ikke ret
> pænt, men det fungerer.
>
> $html .= '<a href="'.$link.'">mit link</a>';

Her er << god da den tillader dig at have rå HTML istedet for
ovenstående blanding. Tro mig, på sigt lærer man at værdsætte ting der
kan skille sprog ad når man laver programgeneratorer (eller hvad vi nu
skal kalde det når det er HTML).

> Men jeg har godt nok heller ikke kigget ret meget på det, jeg
> overvejer når jeg får tid at ændre nogle af mine projekter til SSI,
> tror koden bliver noget mere overskueligt på den måde.

Smag og behag. Du skal bare være klar over at selv om du nu har lært
Perl er der stadig MANGE ting som Perl har smarte genveje til.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Kim Lund (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 16-02-01 15:41

Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Smag og behag. Du skal bare være klar over at selv om du nu har lært
>Perl

Jeg er en håbløs amatørfusker, der bikser lidt kode sammen der gør
nogenlunde det jeg forventer, så det med at jeg har lært Perl er vist
en sandhed med modifikationer ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 16-02-01 16:57

Lars Kim Lund wrote:
>
> Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>
>
> >Smag og behag. Du skal bare være klar over at selv om du nu har lært
> >Perl
>
> Jeg er en håbløs amatørfusker, der bikser lidt kode sammen der gør
> nogenlunde det jeg forventer, så det med at jeg har lært Perl er vist
> en sandhed med modifikationer ..

Du bruger Perl til at løse dine problemer. Så er du Perlprogrammør.

Heldigvis er der flere måder at gøre ting på, men man KAN godt være fint
tilfreds med at køre i F16 til bageren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Kim Lund (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 16-02-01 17:22

Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Heldigvis er der flere måder at gøre ting på, men man KAN godt være fint
>tilfreds med at køre i F16 til bageren.

Jo, og man skal også passe på med at tro Perl kan alt *), eller er det
bedste til alt. Men det gør nogle ting meget bedre og meget lettere
end så meget andet, så jeg er glad for at jeg har investeret et par
uger i at lære de basale syntakser.

*)
"Perl!, hvad var spørgsmålet?"

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-02-01 18:10

Lars Kim Lund wrote:
>
> Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>
>
> >Heldigvis er der flere måder at gøre ting på, men man KAN godt være fint
> >tilfreds med at køre i F16 til bageren.
>
> Jo, og man skal også passe på med at tro Perl kan alt *), eller er det
> bedste til alt. Men det gør nogle ting meget bedre og meget lettere
> end så meget andet, så jeg er glad for at jeg har investeret et par
> uger i at lære de basale syntakser.

Perl kan alt. Undtagen køre hurtigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Peter Makholm (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 17-02-01 18:26

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Perl kan alt. Undtagen køre hurtigt.

Vel jeg har set velskrevne perloneliners køre hurtigere end
tilsvarende awk/sed magi.

Jeg har set perlprogrammer køre hurtigere end selvskrevne
C-programmer. (regulære udtryk er onde at skulle kode selv)

Er der andre ting der er værd at sammenligne hastighed med?
Selvfølgelig skall man ikke portere et fortran nummerknusningsprogram
til perl og forvente at det pludselig går hurtigere

--
Peter

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-02-01 18:57

Peter Makholm wrote:

> Er der andre ting der er værd at sammenligne hastighed med?

For mig er der: XML parsning.

Det kører i tjære og det bliver det ved med så længe at selve parsningen
sker i et C-bibliotek og at alle data skal konverteres til Perl-ditto
for hvert eneste kald.

> Selvfølgelig skall man ikke portere et fortran nummerknusningsprogram
> til perl og forvente at det pludselig går hurtigere

Jeg omformulerer mit udsagn: Perl kan alt. Så længe tidsforbruget er
midnre vigtigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Jakob Schmidt (18-02-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 18-02-01 00:55

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
>
> Jeg omformulerer mit udsagn: Perl kan alt. Så længe tidsforbruget er
> midnre vigtigt.

Så tillader jeg mig nok en modifikation: $udsagn .= " Eller opgaven er
en af de mange, som Perl faktisk klarer ganske hurtigt."

--
Jakob Schmidt
http://aut.dk/orqwood
etc.

Lars Balker Rasmusse~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 16-02-01 21:02

larskim@mail.com (Lars Kim Lund) writes:
> Jeg plejer at bruge ' og . for at concate variable, det er ikke ret
> pænt, men det fungerer.
>
> $html .= '<a href="'.$link.'">mit link</a>';

Så hellere:

$html .= qq{<a href="$link">mit link</a>};

Skriv du man mener :)
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Lars Balker Rasmusse~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 16-02-01 21:12

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:
> Skriv du man mener :)

Sprogspasser. "Skriv hvad du mener". Virkelig flot.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-02-01 18:10

Lars Balker Rasmussen wrote:
>
> Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:
> > Skriv du man mener :)
>
> Sprogspasser. "Skriv hvad du mener". Virkelig flot.

Du holder meget af Unix, næspas?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Balker Rasmusse~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 17-02-01 18:20

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
> Du holder meget af Unix, næspas?

Nej, jeg hader computere.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-02-01 22:47

Lars Balker Rasmussen wrote:
>
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
> > Du holder meget af Unix, næspas?
>
> Nej, jeg hader computere.

Hvorfor sidder du så her istedet for at få læreplads som
skovridder/løber/hugger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Balker Rasmusse~ (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 17-02-01 23:15

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
> Lars Balker Rasmussen wrote:
> > Nej, jeg hader computere.
>
> Hvorfor sidder du så her istedet for at få læreplads som
> skovridder/løber/hugger?

Lad mig citere fra Terry Pratchett's biografi: "He chose journalism
as a career because it was indoor work with no heavy lifting".
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Adam Sjøgren (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 17-02-01 23:40

On 17 Feb 2001 23:15:19 +0100, Lars Balker Rasmussen wrote:

>> Hvorfor sidder du så her istedet for at få læreplads som
>> skovridder/løber/hugger?

> Lad mig citere fra Terry Pratchett's biografi: "He chose journalism
> as a career because it was indoor work with no heavy lifting".

Er der ikke sådan nogle skovhugger-maskiner hvor man sidder i tørvejr
og hører radio mens man fælder træer ved at trykke på knapper og hive
i et joystick?

Followup-to: dk.edb.skovhugger.maskiner

,

--
"The obvious mathematical breakthrough would be development Adam Sjøgren
of an easy way to factor large prime numbers." asjo@koldfront.dk
-Bill Gates

Klaus Seidenfaden (19-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Seidenfaden


Dato : 19-02-01 22:07

Adam Sjøgren skrev i meddelelsen <87ae7ldjdc.fsf@virgil.koldfront.dk>...
>
>Er der ikke sådan nogle skovhugger-maskiner hvor man sidder i tørvejr
>og hører radio mens man fælder træer ved at trykke på knapper og hive
>i et joystick?

Jo - og de kan også afgrene og stable træerne. Det går lynhurtigt og er
ikke noget for sarte træelskende sjæle at overvære. Idefix ville blive
indlagt på hundepsyk. - eller dø på stedet.

-- Klaus.



Thomas Bjørn Anderse~ (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørn Anderse~


Dato : 16-02-01 17:44

"Thomas Albech" <thomas@albech.dk> writes:

> Er der evt. nogen der kan en URL til dokumentationen på CGI?

perldoc CGI i en shell

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Jakob Schmidt (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 16-02-01 20:56

bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) writes:

> "Thomas Albech" <thomas@albech.dk> writes:
>
> > Er der evt. nogen der kan en URL til dokumentationen på CGI?
>
> perldoc CGI i en shell

eller find den via CPAN - fx hos
http://theoryx5.uwinnipeg.ca/CPAN/data/CGI.pm/CGI.html

--
Jakob Schmidt
http://aut.dk/orqwood
etc.

Thomas Albech (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Albech


Dato : 21-02-01 10:26

Tak for den både saglige og usaglige diskusion min post medførte.


/thomas - Her plejer andre at skrive noget pis, men jeg ved ikke hvad jeg
skal skrive

"Jakob Schmidt" <sumus@aut.dk> wrote in message
news:3ddel7wl.fsf@macforce.sumus.dk...
> bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) writes:
>
> > "Thomas Albech" <thomas@albech.dk> writes:
> >
> > > Er der evt. nogen der kan en URL til dokumentationen på CGI?
> >
> > perldoc CGI i en shell
>
> eller find den via CPAN - fx hos
> http://theoryx5.uwinnipeg.ca/CPAN/data/CGI.pm/CGI.html
>
> --
> Jakob Schmidt
> http://aut.dk/orqwood
> etc.



Christian Laursen (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 21-02-01 17:38

"Thomas Albech" <thomas@albech.dk> writes:

> Tak for den både saglige og usaglige diskusion min post medførte.

http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

> /thomas - Her plejer andre at skrive noget pis, men jeg ved ikke hvad jeg
> skal skrive

Det korrekte ville være at skrive signaturen i slutningen af indlægget.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste