P4 eller AMD ?
Fra : GC

Dato : 31-07-02 08:02

Jeg skal have et par nye maskiner til kontorbrug.

Hvor får man den bedste pris/ydelse/stabilitet
P4 eller AMD ?
og hvilken hastighed ?

Hvad med bundkort ?

På forhånd tak

mvh
gert

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-07-02 08:36

"GC" <gc@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have et par nye maskiner til kontorbrug.
>
> Hvor får man den bedste pris/ydelse/stabilitet
> [...]
Hej
Hvad for nogle opgaver skal de nye pc'er lave ??
er det Word/Excel eller er det noget med AutoCad eller billedbehandling??
der er jo meget stor forskel på de opgaver og krav til pc.
EKS: er det bare Word & Excel er en P3 rigeligt.
Og en P3 eller P4 larmer ikke så meget som AMD.
Kom med lidt flere oplysninger så vi kan hjælpe dig.

Kurt

Fra : GC

Dato : 31-07-02 08:47

Win XP, Word, Excel, Access, Navision Regnskab, lidt billedbehandling.

En af dem skal også videocapture.

Gc

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-07-02 14:18

On Wed, 31 Jul 2002 09:47:16 +0200, GC wrote:

>Win XP, Word, Excel, Access, Navision Regnskab, lidt billedbehandling.
>
>En af dem skal også videocapture.

Det peger imod en Athlon, hvis du kaster dig over en Athlon Thoroughbreed får
du yderligere en hurtig processor med et lavt strømforbrug. Med 3DNow! Pro
(Også kaldet SSE+, der er 3DNow!-Enhanced+SSE + lidt SSE2) er TB ej heller
tabt bag en vogn mht SIMD instruktionssæt.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-07-02 14:07

On Wed, 31 Jul 2002 09:35:39 +0200, Kurt Lund wrote:

> [...]
>Og en P3 eller P4 larmer ikke så meget som AMD.
>Kom med lidt flere oplysninger så vi kan hjælpe dig.

Larmer ikke lige så meget som en Athlon ???
Det er sgu længe siden jeg har hørt larm fra en processor og da var det bare
stille klikkelyse.
Er det larmende køleblæsere du taler om, så må jeg desværre skuffe dig med at
der også findes larmende blæsere til både PIII og PIV.

BTW: I glemmer VIA C3 processoren, når i taler om produktivitetsarbejde, det
er den fremragende til og den udvikler 6-12Watt ved 1000Mhz.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Caffeine and Nicotine -- The Breakfast of Champions

Fra : o&u

Dato : 31-07-02 08:58

On Wed, 31 Jul 2002 09:01:50 +0200, "GC" <gc@post2.tele.dk> wrote:

>Jeg skal have et par nye maskiner til kontorbrug.
>
>Hvor får man den bedste pris/ydelse/stabilitet
>P4 eller AMD ?

pris: AMD fører (mindste pris/ydelse)
stabilitet er det samme
P4 løsninger er bedre til spil, og til visse programmer hvor SSE2
rutiner kan udnyttes: billed-behandling f.eks.

AMD XP cpu'er har kun SSE og 3DNow.

>og hvilken hastighed ?
>
>Hvad med bundkort ?

Man kan godt få gode bundkort til begge dele for omkring 1200. Der er
ingen grund til at give 15-2200, når det er til kontorbrug.
Anbefales f.eks. MSI eller AOpen. AOpen har endda nogle højt integrede
billige bundkort til P4 med det hele, - men de er ret non-tweak.

De termiske forhold er lidt forskellige. Man skal være lidt af en
ekspert for at opnå et tilfredstillende lavt støjniveau, specielt med
amd cpu'erne.

Men P4 skal helst være med fsb 533 (quad pumped 133, 4x133=533) eller
en overclocked northwood 1.6G eller 1.8G (altså 33 % OC) for at
konkurrere i ydelse med AMD XP cpu'erne. At overclocke en northwood
kræver et meget udvalgt bundkort, - de integrerede AOpens er ikke det
rette valg. Mail til mig, hvis du vil have et tip.
Når jeg skriver, at P4 helst skal op på fsb533, er det fordi man så
får den bedste udnyttelse af ram, - noget som XP cpu'er er meget
dygtige til.

Så afslører prisforskellen sig jo, for en P4 2.266 GHz koster 2342 kr
(2266 MHz), medens en AMD XP 2000+ (1666 MHz) koster 1345 kr. De to
cpu'er performer så vidt jeg ved omtrent ens.

Men et forslag kunne være:
P4:
AOpen MX4LR til 1191 kr med en P4 2.266 GHz til 2342 kr og med samsung
pc2700 ddr ram 512 Mbyte til 1499 kr., køler silent viking A1279 til
355 kr.
(grafik, lyd, netkort er på bundkortet)

AMD:
XP 2000+ cpu til 1345 kr, soltek sl75-drv5 til 766, samme ram til
1499, et radeon 755 grafikkort til 799, et netkort til 100 kr, og som
køler silent viking A1267 til 294 kr.

Desuden til begge en pabst kabinetblæser 8412NGL til 132 kr.

Kabinet: Antec sx630 til 675,-

Det bliver for P4: 7194 kr.
AMD: 5610 kr.
difference 1584 i amd's favør.

mvh

John

Fra : GC

Dato : 31-07-02 09:42

Wow.

Super svar at arbejde videre med.
Tak.

Fra : o&u

Dato : 31-07-02 09:56

On Wed, 31 Jul 2002 10:41:30 +0200, "GC" <gc@post2.tele.dk> wrote:

>Wow.
>
>Super svar at arbejde videre med.
>Tak.

men se lige på færdige pc'ere også. F.eks. fra BJ-Trading.
Han bruger meget ofte integrerede bundkort.

mvh

John

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-07-02 14:51

On Wed, 31 Jul 2002 10:56:00 +0200, o&u wrote:

>men se lige på færdige pc'ere også. F.eks. fra BJ-Trading.
>Han bruger meget ofte integrerede bundkort.

Brug af integrerede chipsæts, oftest SiS730 og SiS740 kan give
driverproblemer, især hvis det er ikke Windows styresystemer der ryger på,
som for eksempel BeOS, Darwin eller eCS .... det afskærer man altså sig selv
fra, da disse chipsæts og bundkort er til OEM-markedet!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Backup not found: (A)bort (R)etry (P)anic