fsck og mærkelig output.
Fra : Heine Laursen

Dato : 31-07-02 06:58

Hejsa.

Jeg ville prøve at køre en fsck af min harddisk, for at vide hvordan det
skulde gøres, hvis jeg engang skulde komme i problemer. Men det viser sig
at problemerne kom hurtigere end regnet med. fsck køre normalt, til at
starte med, men så dukker der pluselig 6 kolonner på, med 6 tal i hver
kolonne. Så vidt jeg lige kunde se, var at tallene er stigene.
eks:

xxxxxx/: xxxxxx/: xxxxxx/: xxxxxx/: xxxxxx/:

bare over hele skærmen. Der var tilsydenladene ikke nogen harddisk
aktivitet, mens alle de tal løber ned over skærmen (Hd led blinker, eller
lyder ikke) Computeren nåede at køre sådan i 4-5 timer før jeg afbrød.

Jeg har sat computeren til at scanne efter næste boot, med shutdown, fordi
jeg fatter ikke at skifte til runlevel 2 med lilo.

Er der nogen der har en ide om hvad det er?

Heine Laursen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 31-07-02 15:05

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> [...]
> starte med, men så dukker der pluselig 6 kolonner på, med 6 tal i hver
> kolonne. Så vidt jeg lige kunde se, var at tallene er stigene.

Koerer du fsck mens partisionen er mountet?

Det kan smadre din harddisk og aldrig er en god ide, derfor
skal du ikke koerer fsck / mens systemet er oppe.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 31-07-02 16:14

On 31 Jul 2002 16:05:22 +0200, Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:

> Koerer du fsck mens partisionen er mountet?
>
> Det kan smadre din harddisk og aldrig er en god ide, derfor
> skal du ikke koerer fsck / mens systemet er oppe.

Dog kan man som regel godt lave fsck af filsystemet der er mountet
read-only.

--
Jesper

Fra : Heine Laursen

Dato : 31-07-02 17:04

In article <87heigq9gd.fsf@obiwan.lan.geekworld.dk>, Bo Simonsen wrote:

> Koerer du fsck mens partisionen er mountet?

Nej det kunde jeg aldrig finde på. Og da jeg ikke kunde finde ud af at
så lilo til at starte op i init 2 brugte jeg komandoen shutdown -F now
hvlket gøre at der bliver lavet en scanning under boot, hvor filsystemet
er mountet som read-only

Og det er jeg 100% sikker på, for hvis jeg afbryder scanningen med ^C
kommer der en masse fejlmeddeler med cannot write file xxx filesystem is
read-only.

Jeg er nu kommet så langt at systemet siger:
enter root password for mantain or press D for cancel.

Fint jeg indtaster root passwordet, og kommer ind i en sh shell. Hvad skal
man så gøre der? Hvis jeg skriver fsck så starter den forfra igen.
(Harddisken er stadigvæk mountet som read-only)

Heine Laursen