/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
linux IRC kanaler
Fra : Martin Schultz


Dato : 30-07-02 13:40

Er der nogen der kender nogle gode linux irc kanaler?
(danske + udenlandske)

Martin

 
 
Kim Ingemann (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 30-07-02 14:00

In article <ai61er$ghd$1@sunsite.dk>, Martin Schultz wrote:
> Er der nogen der kender nogle gode linux irc kanaler?
> (danske + udenlandske)
>
> Martin

Der findes #Linux.dk og #Linux på Quakenet (irc.quakenet.org) og
Undernet (eu.undernet.org). Der findes også en del Linux-kanaler på
OPN (irc.openprojects.net), som fx. #Linux, #Debian, #RedHat osv.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Jacob Saaby Nielsen (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 30-07-02 23:06

In article <slrnakd3dm.9bg.tuxi@tuxi.dk>, tuxi@tuxi.dk says...

> Der findes #Linux.dk og #Linux på Quakenet (irc.quakenet.org) og
> Undernet (eu.undernet.org). Der findes også en del Linux-kanaler på
> OPN (irc.openprojects.net), som fx. #Linux, #Debian, #RedHat osv.

Jeg har #suse.dk på QuakeNet hvis nogle skulle være interesserede i at
joine. Den er næsten tom, og jeg er endnu ikke nogen wiz til linux, men
det er meningen det skal være for alle, også os der endnu ikke ved nok
til at kalde os hardcore pingviner Men andre end suse-folk må gerne
joine

Min erfaring med #linux.dk på QuakeNet er at hvis ikke man kører Debian
i en eller anden developer version, er man ikke god nok, og standard-
svaret på ens spørgsmål er typisk noget i stil med RTFM !

Og så kan det jo være fuldstændigt ligemeget. Det var faktisk grunden
til at jeg lavede #suse.dk til at begynde med, fordi jeg var træt af
deres stinky attituder på #linux.dk. Me jeg tror da lige jeg vil prøve
OPN også

--
Jacob Saaby Nielsen

Alex Holst (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 30-07-02 23:18

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:
> standardsvaret på ens spørgsmål er typisk noget i stil med RTFM !

Hvad er der i vejen med det?

http://mongers.org/rtfm

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Peter Brodersen (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 30-07-02 23:25

On 30 Jul 2002 22:18:06 GMT, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Hvad er der i vejen med det?
> http://mongers.org/rtfm

Fordi lige så tåbeligt som et spørgsmål kan være, lige så tåbeligt
svar er det.

Jeg er personligt lige irriteret over begge dele, der for mig rangerer
på højde med råbende away-beskeder og støjende pap-firewalls.

--
- Peter Brodersen

Arne Schwerdtfegger (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Arne Schwerdtfegger


Dato : 30-07-02 23:39

Peter Brodersen wrote:
[RTFM]
> Fordi lige så tåbeligt som et spørgsmål kan være, lige så tåbeligt
> svar er det.

Dette svar viser som regel at svaret kan findes ved
1: En struktureret google-søgning
2: Skimning af manualen
3: Nærlæsning af selvsamme

Er det for meget forlangt at man undersøger lidt selv før man beder om
hjælp?

> Jeg er personligt lige irriteret over begge dele, der for mig rangerer
> på højde med råbende away-beskeder og støjende pap-firewalls.

Er du spejder/samarit?

-Knud



Peter Brodersen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 31-07-02 00:17

On Wed, 31 Jul 2002 00:39:26 +0200, "Arne Schwerdtfegger"
<knud@not.valid.skodliv.dk> wrote:

>Er det for meget forlangt at man undersøger lidt selv før man beder om
>hjælp?

Nej. Men det er naivt at tro på noget bedre. For mig at se er et dumt
spørgsmål en trigger overfor nogle personer, på samme måde som at 15
minutters idle-tid er en trigger overfor bestemte IRC-klienter til at
råbe op. Alt sammen er støj.

>> Jeg er personligt lige irriteret over begge dele, der for mig rangerer
>> på højde med råbende away-beskeder og støjende pap-firewalls.
>Er du spejder/samarit?

"Nej, men jeg kender én, der blev behandlet for det?"

--
- Peter Brodersen

Jacob Saaby Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 31-07-02 00:23

In article <ai74dm$2jkt$1@news.cybercity.dk>, knud@not.valid.skodliv.dk
says...

> Dette svar viser som regel at svaret kan findes ved
> 1: En struktureret google-søgning
> 2: Skimning af manualen
> 3: Nærlæsning af selvsamme
>
> Er det for meget forlangt at man undersøger lidt selv før man beder om
> hjælp?

Det er fordi alle de skide nørder derinde forudsætter at man ved alt om
hvordan og hvor man skal lede efter svaret.

Hvis attituden er at man først skal spørge når alle andre end en selv
godt ved at man har gjort alt hvad man kan... så er der ligesom bare
ingen pointe i at have kanalen, med mindre man vil diskutere hvor skide
god man er til verdens mest avancerede regular expressions eller noget i
den stil...

Dumme spørgsmål findes sjældent. Og i et så åbent miljø som Linux
miljøet er, burde man være interesseret i at give et godt svar på en pæn
måde, så community'et kan vokse.

En ting er spørgsmål der ikke ligefrem altid er for intelligente. Det
kan i det mindste skyldes uvidenhed.

Et svar som RTFM er bare ren arrogance og er snot-stupidt. Hvilket jeg
til enhver tid synes er værre end uvidenhed og/eller dovenskab.

--
Jacob Saaby Nielsen

Kim Ingemann (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 31-07-02 01:38

In article <MPG.17b13e47db2e6440989719@news.cybercity.dk>,
Jacob Saaby Nielsen wrote:
> Det er fordi alle de skide nørder derinde forudsætter at man ved alt om
> hvordan og hvor man skal lede efter svaret.

På #linux.dk på Quakenet har vi netop lavet en lille side der maksimum
tager 3 minutter at læse igennem og forstå. Den beskriver hvordan du
alternativt kan søge efter informationer fx. via google.com, hvordan
stiller de korrekte spøgsmål og hvilke spørgsmål vi ihvertfald ikke
ville svare på.

At folk kommer brasende ind og råber "Er der en, der gider at hjælpe",
"Er der nogen, der er gode til X?" osv., kan vi ikke bruge til noget.
Vi kan ikke hjælpe folk, der ikke stiller et kvalificeret spørgsmål.

Tilgengæld, folk, der lige er kommet ind i vores kanal og kommer med et
grundigt gennemtænkt spørgsmål, som dækker vores behov for
informationer, vil også ofte kunne få et godt og uddybende svar.
Et godt sprøgsmål ville måske være: "Jeg bruger X og kan ikke få Y til
at virke, og jeg har prøvet at gøre Z og Q. Hvad skal jeg gøre/prøve?".

At du/I føler at I får smidt et "RTFM" i hovedet, må nok være fordi, at
vi mener, at I ikke har brugt tid nok på at finde jeres svar. Der er
ingen grund til at vi skal igang med at lede efter svar på et
spørgsmål, der vil kunne blive fundet af jer selv på akkurat samme
måde som vi selv gør. Dvs. for det meste at søge på google.

Tænk på at vi frivilligt gør dette her. Ergo må folk også respektere, at
vi ikke gider at bruge tid på at gøre noget, folk sagtens kan klare
selv. I skal være glade for, at vi overhovedet har tid til at sidde og
supporte folk. Det er vel jer, der skal have jeres ting til at fungere?
Vi kunne jo også alle bare sidde og kræve penge for det. Så ville vi nok
også være tvunget til at modtage de grimme spørgsmål. Har jeg ret?

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Jacob Saaby Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 31-07-02 01:50

In article <slrnakecat.a61.tuxi@tuxi.dk>, tuxi@tuxi.dk says...

> Tænk på at vi frivilligt gør dette her. Ergo må folk også respektere, at
> vi ikke gider at bruge tid på at gøre noget, folk sagtens kan klare
> selv. I skal være glade for, at vi overhovedet har tid til at sidde og
> supporte folk. Det er vel jer, der skal have jeres ting til at fungere?
> Vi kunne jo også alle bare sidde og kræve penge for det. Så ville vi nok
> også være tvunget til at modtage de grimme spørgsmål. Har jeg ret?

Nej, det synes jeg på ingen måde du har...

En IRC kanal både oprettes og drives... HELT frivilligt !

Hvad er grunden til at have en kanal ?

Det må være fordi man har en interesse i at diskutere det man nu engang
har oprettet kanalen for...

Ja, det er da folk der skal have tingene til at fungere... det synes jeg
stadig ikke betyder at man bare siger RTFM, og så kan folk ellers passe
sig selv. Hvad med dem der stiller et mangelfuldt og for jer
tilsyneladende dumt spørgsmål... men som bare ikke er klar over hvad de
skal søge efter ?

Så ku' man argumentere for at nogle måske gik mod strømmen og rent
faktisk gav brugbare svar... Men "jeg må nok hellere være lige så
hardcore som alle de andre, og bare sige RTFM", og på den måde var der
ikke en sjæl der fik hjælp...

Jeg kan ikke li' kanalen... og synes den er fuld af arrogante nørder der
ikke har tid eller personligt overskud til at kigge ud over deres egen
næsetip, med mindre der er en næsetip der 100% ligner deres egen.

Og det har ikke kun noget med RTFM svar at gøre... Det er generelt folks
måde at opføre sig på og være, derinde.

--
Jacob Saaby Nielsen

Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 02:59

On Wed, 31 Jul 2002 02:49:51 +0200, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> In article <slrnakecat.a61.tuxi@tuxi.dk>, tuxi@tuxi.dk says...
>
>> Tænk på at vi frivilligt gør dette her. Ergo må folk også respektere, at
>> vi ikke gider at bruge tid på at gøre noget, folk sagtens kan klare
>> selv. I skal være glade for, at vi overhovedet har tid til at sidde og
>> supporte folk. Det er vel jer, der skal have jeres ting til at fungere?
>> Vi kunne jo også alle bare sidde og kræve penge for det. Så ville vi nok
>> også være tvunget til at modtage de grimme spørgsmål. Har jeg ret?
>
> Nej, det synes jeg på ingen måde du har...
>
> En IRC kanal både oprettes og drives... HELT frivilligt !
>
> Hvad er grunden til at have en kanal ?
>
> Det må være fordi man har en interesse i at diskutere det man nu engang
> har oprettet kanalen for...

dvs. du siger faktisk at ligemeget hvor meget eller lidt folk de gør for
at hjælpe sig selv, så er vi forpligtet til at stille dem adskillelige
spørgsmål for at finde frem til deres egentlige problem, bare fordi vi
sidder i kanalen?

>
> Ja, det er da folk der skal have tingene til at fungere... det synes jeg
> stadig ikke betyder at man bare siger RTFM, og så kan folk ellers passe
> sig selv. Hvad med dem der stiller et mangelfuldt og for jer
> tilsyneladende dumt spørgsmål... men som bare ikke er klar over hvad de
> skal søge efter ?

Normalt kan man se på hvordan folk formulerer sine spørgsmål, om de er den
type der ikke aner hvad de skal gøre, men gerne vil have et skub i den
rigtige retning, eller om de er det stik modsatte. Hvis der kommer en
person ind med nick'et [AoA]ZomB13M45tEr og siger "Nogen der kender noget
til Debian!?!!?!1111 /msg ME! PLZ!" så er det ikke noget vi gidder spilde
vores tid på.

>
> Så ku' man argumentere for at nogle måske gik mod strømmen og rent
> faktisk gav brugbare svar... Men "jeg må nok hellere være lige så
> hardcore som alle de andre, og bare sige RTFM", og på den måde var der
> ikke en sjæl der fik hjælp...

Det argument vil jeg mene er ret langt ude. Du kender intet til forholdet
admins imellem til at komme med den slags anklager.

>
> Jeg kan ikke li' kanalen... og synes den er fuld af arrogante nørder der
> ikke har tid eller personligt overskud til at kigge ud over deres egen
> næsetip, med mindre der er en næsetip der 100% ligner deres egen.

Har du prøvet at op sidde i kanalen i en hel dag og se hvor mange der
egentlig får hjælp? Også selvom de måske opfører sig latterligt? Det er
faktisk en hel del. Der har også lige været nogle små samtaler admins
imellem om holdninger omkring andre dist's end Debian, og de små problemer
er udryddet for længst.

>
> Og det har ikke kun noget med RTFM svar at gøre... Det er generelt folks
> måde at opføre sig på og være, derinde.

Jeg tror dit problem er, at du har været inde på kanalen et par gange, og
har fået smidt RTFM i hovedet pga. dårligt formuleret/dumme spørgsmål, og
nu er din holdning at sådan er og forbliver kanalens holdning overfor alle
der stiller ikke perfekte spørgsmål.

mvh
Tue Abrahamsen // twoface



Jacob Saaby Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 31-07-02 03:27

In article <pan.2002.07.31.01.59.24.436341.25275@wtf.dk>, twoface@wtf.dk
says...

> dvs. du siger faktisk at ligemeget hvor meget eller lidt folk de gør for
> at hjælpe sig selv, så er vi forpligtet til at stille dem adskillelige
> spørgsmål for at finde frem til deres egentlige problem, bare fordi vi
> sidder i kanalen?

Nej... Det er at man i det mindste fortæller folk at de må spørge
ordentligt, og ikke bare RTFM'er dem. Man er ikke forpligtet til noget
som helst fordi man har en irc kanal, men man må forvente at visse
kanal-navne (f.eks. #linux.dk) tiltrækker et vist publikum, og at ikke
alle blandt det publikum nødvendigvis er særlig gode til Linux.

> Normalt kan man se på hvordan folk formulerer sine spørgsmål, om de er den
> type der ikke aner hvad de skal gøre, men gerne vil have et skub i den
> rigtige retning, eller om de er det stik modsatte. Hvis der kommer en
> person ind med nick'et [AoA]ZomB13M45tEr og siger "Nogen der kender noget
> til Debian!?!!?!1111 /msg ME! PLZ!" så er det ikke noget vi gidder spilde
> vores tid på.

*lol* Nej, det forstår jeg så udemærket også godt

> Det argument vil jeg mene er ret langt ude. Du kender intet til forholdet
> admins imellem til at komme med den slags anklager.

Nu er det ikke kun admins jeg tænker på. Der er jo mange i den kanal der
kan svare, ikke kun admins.

> Har du prøvet at op sidde i kanalen i en hel dag og se hvor mange der
> egentlig får hjælp? Også selvom de måske opfører sig latterligt? Det er
> faktisk en hel del. Der har også lige været nogle små samtaler admins
> imellem om holdninger omkring andre dist's end Debian, og de små problemer
> er udryddet for længst.

Nopes, det har jeg ikke. Jeg joinede engang med åbent sind... stillede
et totalt newbie-spørgsmål, og fik en RTFM i masken. Tænkte ellers at et
community som et Linux-community, der var man ret flinke mennesker,
hjælpsomme osv. Men der blev sådan set kun sagt Debian og RTFM derinde,
så det gad jeg sgu' ikke spilde min tid på.

> Jeg tror dit problem er, at du har været inde på kanalen et par gange, og
> har fået smidt RTFM i hovedet pga. dårligt formuleret/dumme spørgsmål, og
> nu er din holdning at sådan er og forbliver kanalens holdning overfor alle
> der stiller ikke perfekte spørgsmål.

Det er fuldstændigt korrekt antaget. Og efter de tre-fire gange jeg har
været derinde, og stillet - alt efter ens kendskab - mere eller mindre
intelligente spørgsmål, der fratog størstedelen af dem der var derinde,
min lyst til overhovedet at beskæftige mig med kanalen. Det er muligt
det har ændret sig siden, men på daværende tidspunkt var det en flok
Debian-indavlede nørder der vist nok kun havde de kære fire bogstaver på
deres keyboards.

--
Jacob Saaby Nielsen

Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 11:10

On Wed, 31 Jul 2002 04:27:06 +0200, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> In article <pan.2002.07.31.01.59.24.436341.25275@wtf.dk>, twoface@wtf.dk
> says...
>
>> dvs. du siger faktisk at ligemeget hvor meget eller lidt folk de gør for
>> at hjælpe sig selv, så er vi forpligtet til at stille dem adskillelige
>> spørgsmål for at finde frem til deres egentlige problem, bare fordi vi
>> sidder i kanalen?
>
> Nej... Det er at man i det mindste fortæller folk at de må spørge
> ordentligt, og ikke bare RTFM'er dem. Man er ikke forpligtet til noget
> som helst fordi man har en irc kanal, men man må forvente at visse
> kanal-navne (f.eks. #linux.dk) tiltrækker et vist publikum, og at ikke
> alle blandt det publikum nødvendigvis er særlig gode til Linux.
>
>> Normalt kan man se på hvordan folk formulerer sine spørgsmål, om de er den
>> type der ikke aner hvad de skal gøre, men gerne vil have et skub i den
>> rigtige retning, eller om de er det stik modsatte. Hvis der kommer en
>> person ind med nick'et [AoA]ZomB13M45tEr og siger "Nogen der kender noget
>> til Debian!?!!?!1111 /msg ME! PLZ!" så er det ikke noget vi gidder spilde
>> vores tid på.
>
> *lol* Nej, det forstår jeg så udemærket også godt
>
>> Det argument vil jeg mene er ret langt ude. Du kender intet til forholdet
>> admins imellem til at komme med den slags anklager.
>
> Nu er det ikke kun admins jeg tænker på. Der er jo mange i den kanal der
> kan svare, ikke kun admins.
>
>> Har du prøvet at op sidde i kanalen i en hel dag og se hvor mange der
>> egentlig får hjælp? Også selvom de måske opfører sig latterligt? Det er
>> faktisk en hel del. Der har også lige været nogle små samtaler admins
>> imellem om holdninger omkring andre dist's end Debian, og de små problemer
>> er udryddet for længst.
>
> Nopes, det har jeg ikke. Jeg joinede engang med åbent sind... stillede
> et totalt newbie-spørgsmål, og fik en RTFM i masken. Tænkte ellers at et
> community som et Linux-community, der var man ret flinke mennesker,
> hjælpsomme osv. Men der blev sådan set kun sagt Debian og RTFM derinde,
> så det gad jeg sgu' ikke spilde min tid på.
>
>> Jeg tror dit problem er, at du har været inde på kanalen et par gange, og
>> har fået smidt RTFM i hovedet pga. dårligt formuleret/dumme spørgsmål, og
>> nu er din holdning at sådan er og forbliver kanalens holdning overfor alle
>> der stiller ikke perfekte spørgsmål.
>
> Det er fuldstændigt korrekt antaget. Og efter de tre-fire gange jeg har
> været derinde, og stillet - alt efter ens kendskab - mere eller mindre
> intelligente spørgsmål, der fratog størstedelen af dem der var derinde,
> min lyst til overhovedet at beskæftige mig med kanalen. Det er muligt
> det har ændret sig siden, men på daværende tidspunkt var det en flok
> Debian-indavlede nørder der vist nok kun havde de kære fire bogstaver på
> deres keyboards.

Det er dejligt at møde en mand der er ikke er bange for at indrømme ting
og sager. Det skaber en meget bedre diskussion. Jeg vil også forsøge at
tage denne diskussion til eftertanke og snakke med nogle af de andre meget
aktive personer i #linux.dk for at gøre kanalen til et bedre sted at være.
Vi har dog stadig, og vil altid have, vores regler. De er muligvis
strenge, men vi forsøger altså at holde kanalen på et proffesionelt niveau
på trods af at den er på et gamernet.

mvh
Tue Abrahamsen // twoface

Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 11:12

Det er dejligt at møde en mand der ikke er bange for indrømme ting og
sager, det skaber en meget bedre og mere konstruktiv diskussion. Jeg vil
også tage vores diskussion her til efterretning, med de mest aktive i
#linux.dk, for at gøre kanalen til et så godt og informativt sted som
muligt, at være. Vi har dog stadig vores regler, som altid vil være der.
De virker muligvis lidt strenge, men vi forsøger at holde kanalen på et
nogenlunde proffesionelt niveau, og der hjælper vores regler en hel del.
Håber du har lyst til at komme tilbage til #linux.dk.

mvh
Tue Abrahamsen // twoface


Christian Joergensen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 31-07-02 14:04

On Wed, 31 Jul 2002 02:37:50 +0200, Kim Ingemann wrote:

>> Det er fordi alle de skide nørder derinde forudsætter at man ved alt om
>> hvordan og hvor man skal lede efter svaret.
>
> På #linux.dk på Quakenet har vi netop lavet en lille side der maksimum
> tager 3 minutter at læse igennem og forstå. Den beskriver hvordan du
> alternativt kan søge efter informationer fx. via google.com, hvordan
> stiller de korrekte spøgsmål og hvilke spørgsmål vi ihvertfald ikke
> ville svare på.

<http://linuxdk.wtf.dk/spm/> that is.

--
Christian Jørgensen | I invented the cordless extension cord
http://www.razor.dk |


Jacob Saaby Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 31-07-02 19:09

In article <pan.2002.07.31.13.03.59.953439.17967@razor.linuxguru.dk>,
mail@phpguru.dk says...

> <http://linuxdk.wtf.dk/spm/> that is.

Hermed bookmarket

--
Jacob Saaby Nielsen

Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 02:00

Personligt synes jeg det er fuldkommen latterligt at man skal svare på det
samme spørgsmål flere gange om dagen, bare fordi at folk synes det er
lettere at spørge os om f.eks. hvordan man genstarter apache, istedenfor
at bruge to minutter på at søge på google eller læse en man-page. Vi havde
på et tidspunkt (ved ikke om har det mere) Q til at skrive følgende til de
personer der joinede #linux.dk, men det er åbenbart de færreste der gidder
at læse hvad der står. Alle og enhver burde kunne denne side næsten
udenad.

http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Det er meget vel muligt at vi virker lidt arrogante derinde, men
vi sidder der kraftedeme også hele dagen og besvarer spørgsmål, og det
nytter ikke at folk hele tiden stiller de samme dumme spørgsmål istedenfor
at læse nogle manualer e.l.

mvh
Tue Abrahamsen // twoface

Kim Ingemann (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 31-07-02 02:16

In article <pan.2002.07.31.00.59.45.798057.23745@wtf.dk>, Tue Abrahamsen wrote:
> Personligt synes jeg det er fuldkommen latterligt at man skal svare på det
> samme spørgsmål flere gange om dagen, bare fordi at folk synes det er
> lettere at spørge os om f.eks. hvordan man genstarter apache, istedenfor
> at bruge to minutter på at søge på google eller læse en man-page. Vi havde
> på et tidspunkt (ved ikke om har det mere) Q til at skrive følgende til de
> personer der joinede #linux.dk, men det er åbenbart de færreste der gidder
> at læse hvad der står. Alle og enhver burde kunne denne side næsten
> udenad.
>
> http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html
>
> Det er meget vel muligt at vi virker lidt arrogante derinde, men
> vi sidder der kraftedeme også hele dagen og besvarer spørgsmål, og det
> nytter ikke at folk hele tiden stiller de samme dumme spørgsmål istedenfor
> at læse nogle manualer e.l.

Han må have den mening han har. Han skal have lov til at komme ind og
spamme latterlige spørgsmål, hvis at det er det han har lyst til, men han
skal så sandelig heller ikke forvente et positivt svar.

Jeg gider ikke diskutere med ham om det. Han har en dårlig holdning om
vores kanal, og det er sådanset ikke vores problem. Hvis han ikke vil
have vores hjælp, så har vi da 5-10 minutter mere til at hjælpe andre
fornuftige mennesker.

Han skal ikke forvente at vi bare står til rådighed og er klar til at
svare på samme spørgsmål evigt og altid.

Jeg bruger kun min tid på mennesker der har lyst at få hjælp, men de
skal så sandelig også selv sørge for at være med i det, ellers kommer de
bare tilbage igen uden at have lært en disse.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Bjarne Wichmann Pete~ (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Wichmann Pete~


Dato : 31-07-02 22:13

Alex Holst wrote:

> Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:
>> standardsvaret på ens spørgsmål er typisk noget i stil med RTFM !
> Hvad er der i vejen med det?

Linux er blevet 1337. Derfor droppede jeg linux og forelskede mig i FreeBSD
i stedet. Der er det tilladt at være newbie.

Bjarne

frank damgaard (31-07-2002)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 31-07-02 22:27

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

> Alex Holst wrote:
>> Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:
>>> standardsvaret på ens spørgsmål er typisk noget i stil med RTFM !
>> Hvad er der i vejen med det?

> Linux er blevet 1337. Derfor droppede jeg linux og forelskede mig i FreeBSD
> i stedet. Der er det tilladt at være newbie.

Der findes da også news og mail-listerne hos www.sslug.dk
bla. er der sslug-novice til begyndere.

....men det er got nok ikke online IRC, men den langsommere
news/mail. Vi er jo stadig en del der ikke har ADSL, eller ikke
har tid til at være online hele døgnet og vente på spørgsmål....


--
no signature :)

Kim Ingemann (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 31-07-02 22:38

In article <3d485256$0$17819$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Bjarne Wichmann Petersen wrote:
> Alex Holst wrote:
>
>> Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:
>>> standardsvaret på ens spørgsmål er typisk noget i stil med RTFM !
>> Hvad er der i vejen med det?
>
> Linux er blevet 1337. Derfor droppede jeg linux og forelskede mig i FreeBSD
> i stedet. Der er det tilladt at være newbie.

Jeg ser ingen argumenter for det du skriver der. Alle har ret til at være
nye, ligegyldigt hvilket operativsystem de befinder sig under. Læs igen det
du skrev. Jeg må indrømme at jeg lo..

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Bjarne Wichmann Pete~ (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Wichmann Pete~


Dato : 01-08-02 20:21

Kim Ingemann wrote:

>> Linux er blevet 1337. Derfor droppede jeg linux og forelskede mig i
>> FreeBSD i stedet. Der er det tilladt at være newbie.
> Jeg ser ingen argumenter for det du skriver der.

Jeg argumenterer heller ikke, tilslutter mig bare Jacob Saaby Nielsens
observationer. Men det har da ikke altid været sådan og er det helt sikkert
heller alle vegne. Da jeg i sin tid stiftede bekendtskab med linux (5+ år
siden) skortede det ikke på hjælpsomheden. Men i dag møder man så temmelig
ofte 1337-typen som ser det som sin fornæmeste opgave at pleje sit eget ego
og fortælle newbies hvor lidt de ved og hvor dumme de er. En holdning der
ikke hjælper nogen, hvorimod et lille hint til hvilken "FM" der skal læses
og måske introducere vedkomen til linuxdoc.org.

I de *BSD-fora jeg har været har jeg vist endnu ikke mødt den holdning.

> Alle har ret til at være
> nye, ligegyldigt hvilket operativsystem de befinder sig under.

Præcist.

> Læs igen
> det du skrev. Jeg må indrømme at jeg lo..

Hvori består det sjove?

Bjarne

claus Christian Lars~ (01-08-2002)
Kommentar
Fra : claus Christian Lars~


Dato : 01-08-02 20:32

Bjarne Wichmann Petersen wrote:


Men i dag møder man så temmelig
> ofte 1337-typen som ser det som sin fornæmeste opgave at pleje sit eget ego
> og fortælle newbies hvor lidt de ved og hvor dumme de er. En holdning der
> ikke hjælper nogen, hvorimod et lille hint til hvilken "FM" der skal læses
> og måske introducere vedkomen til linuxdoc.org.


Kan jeg slet ikke genkende. Jeg begyndte på linux for 8 måneder siden og
har fået meget god hjælp. Noget andet er at ens egen uvidenhed i starten
kan være frustrerende og bringe ens "pis i kog".
Indtil man lærer at problemer er en spændende udfordring.

Den sidste måned har jeg haft en spændende udfordring i at sætte et
ltsp-netværk op :)

Hilsen Claus.



Kim Ingemann (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 01-08-02 22:07

In article <3d4989ab$0$17830$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Bjarne Wichmann Petersen wrote:
> Kim Ingemann wrote:
>
>>> Linux er blevet 1337. Derfor droppede jeg linux og forelskede mig i
>>> FreeBSD i stedet. Der er det tilladt at være newbie.
>> Jeg ser ingen argumenter for det du skriver der.
>
> Jeg argumenterer heller ikke, tilslutter mig bare Jacob Saaby Nielsens
> observationer. Men det har da ikke altid været sådan og er det helt sikkert
> heller alle vegne. Da jeg i sin tid stiftede bekendtskab med linux (5+ år
> siden) skortede det ikke på hjælpsomheden. Men i dag møder man så temmelig
> ofte 1337-typen som ser det som sin fornæmeste opgave at pleje sit eget ego
> og fortælle newbies hvor lidt de ved og hvor dumme de er. En holdning der
> ikke hjælper nogen, hvorimod et lille hint til hvilken "FM" der skal læses
> og måske introducere vedkomen til linuxdoc.org.

Så har jeg brugt lige så lang tid på Linux som du har. Igennem den tid
har der været god hjælp at hente og ligeleden har jeg hjulpet andre på
samme måde. Jeg vil give dig ret i at "1337-typen" findes, men så er der
jo ikke andet at gøre end at skubbe lidt til dem.

>> Læs igen
>> det du skrev. Jeg må indrømme at jeg lo..
>
> Hvori består det sjove?

Du påstår at Linux er blevet "1337" og det kun er *BSD man må være
nubegynder i. Du tager fejl på alle punkter.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Peter Makholm (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 31-07-02 08:06

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> writes:

> Et svar som RTFM er bare ren arrogance og er snot-stupidt.

Jeg er helt enig i at det er arrogant. Et langt bedre svar er 'Hvad er
det i manualen du ikke forstår?'

Men når jeg ikke har tid til at yde 'hjælp til selvhjælp' så er 'Det
står i manualen' bedre information end ''. Hvis du vil have hjælp uden
selv at skulle yde (vise at du selv har gjort en indsats eller
tidligere have vist dig kvalificeret) må du betale standard konsulenttakst.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
http://hacking.dk | 2) not saying it

Adam Sjøgren (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 31-07-02 09:32

On Wed, 31 Jul 2002 02:49:51 +0200, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Jeg kan ikke li' kanalen... og synes den er fuld af

[...]

Er finten så ikke, at du bare kan hoppe over på en anden kanal der
passer bedre til dit temperament - eller "lave" en helt ny?

> Og det har ikke kun noget med RTFM svar at gøre... Det er generelt
> folks måde at opføre sig på og være, derinde.

Alle slæng kan ikke være ens - så må man bare undgå dem man ikke kan
med.


Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" asjo@koldfront.dk

Jacob Saaby Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 31-07-02 19:07

In article <874reg1eo9.fsf@virgil.koldfront.dk>, spamtrap@koldfront.dk
says...
> Er finten så ikke, at du bare kan hoppe over på en anden kanal der
> passer bedre til dit temperament - eller "lave" en helt ny?

Jo, det er nemlig finten... Jeg er der heller ikke, og oprettede så selv
#suse.dk (da det er den distro jeg har bestemt mig for...).

> Alle slæng kan ikke være ens - så må man bare undgå dem man ikke kan
> med.

Korrekt

--
Jacob Saaby Nielsen

Kim Ingemann (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ingemann


Dato : 31-07-02 21:17

In article <MPG.17b245b1eb0306d98971c@news.cybercity.dk>,
Jacob Saaby Nielsen wrote:
> In article <874reg1eo9.fsf@virgil.koldfront.dk>, spamtrap@koldfront.dk
> says...
>> Er finten så ikke, at du bare kan hoppe over på en anden kanal der
>> passer bedre til dit temperament - eller "lave" en helt ny?
>
> Jo, det er nemlig finten... Jeg er der heller ikke, og oprettede så selv
> #suse.dk (da det er den distro jeg har bestemt mig for...).
>
>> Alle slæng kan ikke være ens - så må man bare undgå dem man ikke kan
>> med.
>
> Korrekt

Lige børn leger bedst.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Kim Ingemann
tuxi@tuxi.dk

Jacob Bunk Nielsen (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 01-08-02 17:33

Kim Ingemann <tuxi@tuxi.dk> writes:

> Lige børn leger bedst.

.... men skæve børn har det sjovest.



--
Jacob - www.bunk.cc
You will get what you deserve.

Jacob Saaby Nielsen (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 01-08-02 17:44

In article <spamdrop+m3sn1ybku1.fsf@paven.bunk.cc>, spam@bunk.cc says...

> ... men skæve børn har det sjovest.

lol !

--
Jacob Saaby Nielsen

Claus Albøge (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Albøge


Dato : 30-07-02 14:12

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> writes:

> Er der nogen der kender nogle gode linux irc kanaler?
> (danske + udenlandske)

http://groups.google.com/groups?selm=1373238.PN2uzd0HjV%40willemoes.nyboder.boegh.net


/Claus A


Klaus Alexander Seis~ (30-07-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 30-07-02 13:55

Martin Schultz skrev:

> Er der nogen der kender nogle gode linux irc kanaler?
> (danske + udenlandske)

#linux.dk på irc.openprojects.net.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste