Længde på IDE-kabler?
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 30-07-02 11:43

Hej NG... jeg overvejer at invistere i nogle runde IDE-kabler for at
opnå bedre airflow i min PC. Hvis jeg skal ud og invistere, kunne jeg
godt tænke mig at flytte min brænder lidt højere op i mit
(maxitower)kabinet, hvilket kræver et 60 cm IDE-kabel. Sprøgsmålet er
nu hvordan et 60 cm kabel vil påvirke ydelsen? ATA100 kabler må jo
"officielt" ikke være længere en 45 cm. Brændren er nok ligeglad da
den (såvidt jeg ved) kun kører ATA33, men der sider også en ATA100 HD
på kablet.

Mere præcist har jeg tænkt mig at købe et kabel hos www.studiedata.dk,
der har 40 cm til første stik (hvor jeg sætter HD'en) og yderligere 19
cm til andet stik (hvor jeg sætter brænderen), så sådanset er den del
af kablet der skal køre ATA100 ikke over 45 cm... men fungere det også
sådan i den virkelige verden?

Er der i øvrigt nogen der har noget at bemærke i forbindelse med
studiedata, og deres runde IDE-kabler?

Nå ja... jeg bør nok nævne at jeg i alt har 3 harddiske og 1 brænder,
så jeg bliver nødt til at bruge både master og slave på begge IDE
connectors

På forhånd tak

Thomas

Fra : Deaster

Dato : 30-07-02 12:10

"Thomas Gulholm" <gt@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG... jeg overvejer at invistere i nogle runde IDE-kabler for at
> opnå bedre airflow i min PC. Hvis jeg skal ud og invistere, kunne jeg
> godt tænke mig at flytte min brænder lidt højere op i mit

Prøv at kigge i dk.edb.hardware.drev der er masser af info.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 30-07-02 12:18

On 30 Jul 2002 03:42:45 -0700, gt@dsr.kvl.dk (Thomas Gulholm) wrote:

> [...]
>
>Nå ja... jeg bør nok nævne at jeg i alt har 3 harddiske og 1 brænder,
>så jeg bliver nødt til at bruge både master og slave på begge IDE

Dem jeg har er 48 cm

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 30-07-02 12:25

Har et 60 cm fra studiedata også. På yderste (som master) sidder der en IBM
GXP60, som kører fint nok, om der er et mindre ydelsesfald skal jeg ikke
kunne sige, men disken virker i hvert fald fint. Som slave sidder der så et
LS120 Drev, som også virker fint.

Jeg har desuden en kammerat som har to CD-romdrev på et 90 cm ATA kabel, de
kører også perfekt, men er også kun henholdsvis ATA66 og ATA33...

Jonny.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 31-07-02 11:33

<------------------------->
> [...]
> GXP60, som kører fint nok, om der er et mindre ydelsesfald skal jeg ikke
> kunne sige, men disken virker i hvert fald fint. Som slave sidder der så

Mener helt bestemt du får et ydelsesfald på din hardisk fordi den sidder på
samme kabel som dit LS120 drev, der står i min manual til mit bundkort at
det giver ydelsesfald hvis man sætter langsommere enheder på samme kabel som
de hurtigere, som for eks. at et ATA100 drev kun køre ATA33 hvis der sidder
en ATA33 CDrom på samme kabel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-07-02 18:14

-=Madsen=- wrote:

> [...]
> de hurtigere, som for eks. at et ATA100 drev kun køre ATA33 hvis der sidder

Næ, det er vist historie, det er hastigheden på de enkelte drevs besvarelse,
der bestemmer hastigheden, så en ATA100 kan køre fint med et nyt CDROM drev,
men ikke med et gammelt CDROM drev.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 31-07-02 18:54

så en ATA100 kan køre fint med et nyt CDROM drev, men ikke med et gammelt
CDROM drev.

Hvad mener du da forskælden er på et gammelt og et nyt CDRom drev ? udover
at nogen køre ATA33 og andre kan køre ATA100