Dressur "ridning" fra jorden.
Fra : Berit Nielsen

Dato : 16-02-01 06:01

Hej alle.

Jeg fik for et par dage siden et godt råd fra Zanne ,
om hvordan jeg kunne arbejde med min store mule fra jorden.
Hun foreslog at jeg lærte ham at neje, og derfra gik videre lige så stille.
Men da vi stod der i hallen , og jeg forsøgte og han slet ikke var klar over
hvad dælen jeg nu forlangte.
Så slog det mig jeg "rider" ham sgu fra jorden.
Så med hovedtøj, longe, og dressur pisk v. hånden gik vi igang.
Det var svært for os begge.
Jeg skulle regne ud hvordan jeg fik ham til at udføre den øvelse jeg ville
lave,
og han hvad dælen det nu var jeg bad ham om.
Det lykkedes os at forstå hinanden, og vi lavede lidt at de øvelser jeg ved
han kan.
skridt, parade, schankelvigninger, og pasgang.
Okay al begyndesle er svær og øvelserne er ikke perfekte,
men....... det kommer.
Det lykkedes mig ihvertfald på 15 min. at få min hest til at puste og stønne
og blive våd, så hovedet har knaget godt i ham.
Og det var jo det der var meningen.
Men her kommer så mit spørgsmål...
Er der nogen af jer derude der ved noget om det at træne dressur fra jorden
??
Eventuelt kan anbefale en god bog, en træner eller andet, så vil jeg være
lykkelig.
Okay spørg mig så hvorfor dælen den skal gå dressur.. fra jorden.
Hmm jeg kan ikke andet end dressuren, og da jeg ikke kan ride grundet sygdom
var her en løsning håber jeg.

Fra : Nielsen

Dato : 16-02-01 09:26

hej..
for nogen år tilbage modtog jeg undervisning ved Ellen Sand - en sand guru
dengang. I mit tilfælde drejede det sig om et weekendkursus i dressur, men
hun arbejdede også meget fra jorden - og det var bare godt. Hun er en
speciel dame, der ikke går på kompromis med de ideer og meninger hun har.
Kunne du evt. få far i hende - jeg ved ikke hvor hun befinder sig nu - hun
har eller har haft vist et firma " Sand Ridekunst" - er der andre her der
ved hvad der er blevet af hende ?
Hiksner Dorthe

Fra : Tina

Dato : 21-02-01 07:52

Jeg har også redet hos Ellen Sand. Hun har siden 1993-94 holdt til på Egholm
ved Skibby på Sjælland og gør det stadig. Hun er god, jeg har lært
ufatteligt meget af hende, bl.a. at træne heste fra jorden, men hun er så
modbydelig, at jeg og stort set alle andre ryttere er holdt op igen, men jeg
holdt ud i samfulde 2 år, men SÅ var det slut. Men hendes weekendkursus kan
klart anbefales til ALLE og det afholdes stadig ca. en gang pr. måned!

Nielsen <ufdo@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hs5j6.2795$TL6.244688@news000.worldonline.dk...

Fra : Tina

Dato : 21-02-01 08:02

Jeg har også redet hos Ellen Sand og lærte utrolig meget af hende - bl.a. at
træne heste fra jorden. Hun er fantastisk dygtig, men desværre er hun
modbydelig imod sine ryttere - så jeg er holdt op med at ride hos hende.

Hun holder til på Egholm ved Skibby på Sjælland hvor hun har været siden
93-94. Desværre er det gamle sammenhold og gode miljø væk, der står stort
set kun Ellens heste i stalden, og der kommer ikke mange elever. Jeg holdt
dog ud hos hende i 2 år, hvilket jeg selvfølgelig stadig nyder godt af og
jeg har meget at takke hende for. Hun afholder stadig weekendkurser ca. en
gang om måneden, de kan klart anbefales til alle.

Fra : dorthe

Dato : 22-02-01 17:26

Du efterlyser litteratur: Gitte Naldals bog om kommunikation, hedder vist
nok "fra rytter til Hest", og Hempflings
"at danse med heste" er klart at anbefale.
Dorthe

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-02-01 12:01

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@heaven.dk> wrote:

> [...]
>??
>Eventuelt kan anbefale en god bog, en træner eller andet, så vil jeg være

Prøv at gå til www.horsemanship.dk og læs om bogen "Fra rytter til
hest" med tilhørende videoer. Det drejer sig om kommunikation med
kropssprog og at få hesten til at gøre visse øvelser ved hjælp
udelukkende ved dine bevægelser. Det er ikke ligefrem dressur det
handler om, men jeg er sikker på at det er noget du kan bruge.

Har selv 3 heste der endnu er for unge til at rides og har fantastisk
stor glæde af metoden. Jeg "rider" alle 3 heste hver dag. Både heste
og jeg selv elsker disse timer

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Bjarne Rasmussen

Dato : 17-02-01 16:32

Hej Berit,
jeg har prøvet Natural Horsemanship med Jasmin Scrase.
Se www.naturalhorse.dk, www.parelli.com, www.montyroberts.com
På Midtfyns Rideskole har vi haft fornøjelsen at have et
aftenkursus/opvisning som en appetitvækker. Det var utroligt imponerende at
se, men hun har også arbejdet mange år med sin hest fra jorden inden hun
fortsatte med selve dressuren. Jeg deltog med vores hest på et efterfølgende
weekendkursus med 8 deltagere, 900,-/deltager. Jeg fik en helt anden hest ud
af det. Han nyder simpelthen at arbejde, idet han har accepteret mig som
hans naturlige leder og beskytter. Så kan vi altså med ganske få
grundlæggende øvelser, baseret på Pat Parelli's, udføre alle mulige
specielle pasninger, imellem, over og udner etc. You name it.
Prøv og søg med www.google.com med "Natural Horsemanship". Det giver dig en
adgang til en helt anden verden. Jeg advarer dig, når først du har prøvet
det og du har fået tag på det, er det meget svært at "slippe" igen. Alt skal
baseres på dette og du "leger" med din hest og du kan se at den nyder det og
kan omgående se, når det ikke lige er dens dag.
Mvh
Bjarne Rasmussen
Berit Nielsen