Mystiske ram/bundkort...
Fra : Jonny Jensen

Dato : 29-07-02 19:03

Hejsa!

Jeg skriver i begge grupper, da jeg ikke rigtig ved hvor præcis det hører
til...

Jeg har en lille maskine stående, som dels bruges counterstrike server, dels
til sekundærmaskine, og den har hidtil haft en stribe Apacer PC133, CL3, 256
MB i. Nu har jeg så købt mig en blok mere, så jeg kan komme op på 512 MB,
godt nok en CL2, men det skulle så vidt jeg ved jo være ligemeget, da rammen
bare timer efter den langsomste blok, ikke?

Anyways, med CL3 blokken i stsyetmet, scorer maskinen i 3Dmark2000 v1.1 1033
3Dmarks. Nøjagtig samme score med CL2 blokken. Med begge blokke får jeg
pludselig kun 768 :(

I SiSoft Sandra 2002 memtest, scorer CL3 blokken omkring 740 i begge linjer,
CL2 blokken ca 760 i begge og med begge blokke i, kun omkring 550 :(

Alt andet lige. Samme ramsettings i bios (selvom der ikke er mange) og samme
ramtimmings osv i følge SiSoft Sandra's Motherboard information.

Bundkortet er et PC Chips mATX M810LR, med en Duron 1200. OS er Windows XP
Pro med alle updates...

Hvordan kan man score 20-30% MINDRE med mere ram???

Jonny

Fra : meself

Dato : 30-07-02 15:40

Jonny Jensen wrote:

> [...]
> Pro med alle updates...
>
> Hvordan kan man score 20-30% MINDRE med mere ram???

Hvis det var en ældre maskine, kunne samme optræde ved 64MB RAM, nemlig ved
at chip settet kun kunne cache de første 64MB.

Kunne det samme tænkes her, altså at det chip-set der er anvendt på
bundkortet kun kan cache et adresse rum på 256MB RAM.
Situationen vil så være den at selv om bundkortet kan have mere RAM
installeret vil kun de 256MB blive addreseret gennem cache.

?? Har dog andrig hørt om en 256MB grænse, med det ville forklare din
situation.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 30-07-02 16:09

> [...]
> Situationen vil så være den at selv om bundkortet kan have mere RAM
> installeret vil kun de 256MB blive addreseret gennem cache.

Ja, i teorien lyder det ikke helt galt, men burde ydelsen så ikke bare være
den samme, og ikke ligefrem faldende ved 512 MB?

Bundkortet skulle også i følge hjemmesiden og manualen kunne klare 1024 MB
Ram...

Jonny.