Lydkort: Digital forbindelse til forstærke~
Fra : Unen

Dato : 29-07-02 12:22

Hej NG!

Jeg har tidligere haft forbundet min PC med min forstærker vha. jack-stik,
men jeg syntes lydkvaliteten blev alt forringet og kunne derfor godt tænke
mig en digital/optisk forbindelse.

Hvilken hardware/lydkort er nødvendig (kan anbefales)? Kan Creative "Live!
5.1!" eller "Audigy Player" bruges

Kort opsummeret er kravene:
Tilslutning af headset (alm. lydudgang og mic-indgang)
Digital/optisk output (Stereo, det er kun til musik og ikke film)

Håber I kan hjælpe mig med at få lidt ordentlig kvalitet i højtaler og på
forhånd tak for hjælpen :0)

/Sune

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 29-07-02 13:43

Unen skrev bl.a.:

> [...]
>
> Hvilken hardware/lydkort er nødvendig (kan anbefales)? Kan
> Creative "Live! 5.1!" eller "Audigy Player" bruges

Da jeg for et stykke tid siden stod i nogenlunde samme situation som dig,
kikkede jeg også på Creative kortene. En af grundene til at jeg ikke købte
sådan et, var manglen på optiske in- og udgange.
http://www6.tomshardware.com/video/01q3/010927/audigy-05.html

Efter at have kikket en masse sider igennem, fik jeg indtrykket af et
Harcules' Fortissimo II var et ret godt kort. Så sådan et købte jeg.

Efter nogle måners brug hovedsaglig med musik (stereo) må jeg sige at jeg er
godt tilfreds.

Jeg bruger den almindelige "audio out" (jack) til min forstærker. Jeg har
kun et optisk kabel, så det sidder i øjeblikket på "optical in" og får
signal fra min CD afspiller eller forstærker.

Kortet har ikke direkte "5.1 support", men hvis det absolut er nødvendigt
kan signalet jo bare føres over i en reciver optisk.

> Kort opsummeret er kravene:
> Tilslutning af headset (alm. lydudgang og mic-indgang)
> Digital/optisk output (Stereo, det er kun til musik og ikke film)

Ja... det skulle det nok kunne klare og prisen er også til at klare. Omkring
500 kroner.

http://www.maximum3d.com/reviews/fortissimo21.htm
http://www.bjorn3d.com/_preview.php?articleID=10
http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/fortissimo_2.shtml
http://www.systemlogic.net/reviews/hardware/sound/hercules/fortisimoii/

--
Lars

Fra : Mureren

Dato : 29-07-02 16:00

> [...]
> Tilslutning af headset (alm. lydudgang og mic-indgang)
> Digital/optisk output (Stereo, det er kun til musik og ikke film)

Terratec Soundsystem Sixpack 5.1+
Læs om det her: www.terratec.co.uk
Og køb det hos www.shg.dk

Mureren
(der ikke har noget med shg at gøre...)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-07-02 16:17

"Unen" <***REMOVE***duper@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3d45256d$0$73500$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Digital/optisk output (Stereo, det er kun til musik og ikke film)
>
> Håber I kan hjælpe mig med at få lidt ordentlig kvalitet i højtaler og på

Hej Unen
Hvis du vil have god kvalitet så koster det
Hvis du er audiophil skal du have et godt lydkort,
og så er alle diverse spillydkort ude af billedet.
følg dette link: http://www.digitalaudio.com/
Sådan et kort koster til start 399$
men så er det også godt!!
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-07-02 18:31

> Jeg har tidligere haft forbundet min PC med min forstærker vha. jack-stik,
> men jeg syntes lydkvaliteten blev alt forringet og kunne derfor godt tænke
> mig en digital/optisk forbindelse.

Zitech har nogle super billige Winfast lydkort med digital io. Jeg er
tilfreds med kvaliteten men er bestemt heller ikke audiofil

Men mon ikke det er begrænset hvilke ulykker der kan lave med musikken hvis
man overfører det digitalt til en forstærker med da konverter ?

Jeg har hørt en masse skidt om creative kort - bla at de altid resampler
internt med en bestemt frekvens selvom signalet i forvejen er digitalt. Jeg
ved ikke om winfast kortet er bedre på det punkt men det er meget billigere.

Jeg har dog købt en yamaha cavit forstærker der tilsluttes usb stikket på
computeren. Primært for at få digital lyd ud af en bærbar, men jeg regner
også med at det skal bruges på den stationære. Løsningen minder om creatives
extigy og har sikkert de samme problemer med lydudfald når computeren
belastes meget hårdt ved spil - men det er ikke noget jeg har oplevet.

/A

Fra : jbf

Dato : 29-07-02 19:49

> Håber I kan hjælpe mig med at få lidt ordentlig kvalitet i højtaler og på
> forhånd tak for hjælpen :0)

Vil også anbefale Hercules eller Terratec fremfor Creative. Kan ikke lide Creatives software der efter min mening er altfor påtrængende og starter 120 ting op i hukommelsen når windows åbner.

JBF

Fra : Suffo

Dato : 29-07-02 23:05

Hercules Fortissimo II er et kanont kort til få penge

/Suffo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-07-02 11:31

"Suffo" <eagleman20@msn.com> wrote in message
> Hercules Fortissimo II er et kanont kort til få penge

Kan du ikke slrive svaret _under_ spørgsmålet som alle andre?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas R.

Dato : 31-07-02 15:10

Hej
Jeg sidder i samme situation, og er ligeså frustreret.

Jeg har dog fundet ud af at det er vigtigt at dit lydkort understøtter
S/PDIF med AC3 passthrough. Førstnævnte er vist en lydstandard, som de
fleste forstærkere understøtter, og sidstnævnte betyder at lyden kan
passerer direkte igennem kortet uden at blive ændret (forvrænget) af nogen
resampling mv. (som Creative vist har for vane...)

Jeg har selv anskaffet mig et Terratec EWX 24/96 lydkort, som er TERRATEC's
mindste i den proffessionelle serie. Det koster omkring 1.600 hos www.shg.dk
.. Umiddelbart er lyden god, men kan ikke sammenlignes med lyden fra en god
CD/DVD afspiller. Præcist hvad der skal til for at opnå det ved jeg ikke.
Men jeg har hørt at computeren laver for meget støj (hovedsageligt fra
switchmode strømforsyningen) til at det kan blive rigtig godt!

Jeg har også afprøvet MIA kortet fra ECHO audio, men det understøtter ikke
AC3 :(.

Du kan læse reviews om forskellige kort på www.sospups.co.uk (god side)og
www.neoseeker.com og www.computermusic.co.uk

Mvh.