ATA 100 disk på ATA 33 controller ???
Fra : Thomas G

Dato : 28-07-02 13:56

Hej Alle

Jeg har en 40GB segate Ultra ATA 100 disk jeg vil sætte på et Chaintech MB
med en Ultra DMA-33 IDE port ... men når jeg går i bios vil den ikke finde
harddisken. Burde man ikke kunne sætte en HD med ATA 100 på en 33 controller
? eller husker jeg forkert ?

mvh Thomas G

p.s. Når en HD skriver at den har en fejl i sektor 0 er det så boot sektoren
? (og nej det er ikke den nye HD men den gamle)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-02 14:07

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> bios vil den ikke finde harddisken. Burde man ikke kunne sætte en
> HD med ATA 100 på en 33 controller ? eller husker jeg forkert ?

Hvis det er en gammel BIOS kan det være fordi den ikke kan se diske
større end 8GB, så kan du sikkert downloade et lille program til
formålet fra Seagate.

Jeg præsterede at køre med en 30GB IBM uden utils installeret på et
meget gammelt Chaintech 5VGM med ATA33 og uden BIOS kunne se den. Linux
havde ingen problemer og fandt fint frem til disken, det havde ikke
noget at sige (ud over at man ikke kan boote på den pågældende disk) i
linux.

Flemming

Fra : Eh-Fniller

Dato : 28-07-02 14:48

Flemming Joensson wrote:

> [...]
> havde ingen problemer og fandt fint frem til disken, det havde ikke
> noget at sige (ud over at man ikke kan boote på den pågældende disk) i

Hejsa

Det har jeg oxo oplevet under w98.
og der var disken sat som "none" i bios.

Fra : Thomas G

Dato : 28-07-02 14:22

> p.s. Når en HD skriver at den har en fejl i sektor 0 er det så boot
sektoren
> ? (og nej det er ikke den nye HD men den gamle)

Der stod spor 0 ikke sektor 0 (ved ikke om det har nogen betydning)

mvh Thomas G

Fra : Edmund

Dato : 29-07-02 00:01

Thomas G skrev:
> [...]
> vil den ikke finde harddisken. Burde man ikke kunne sætte en HD med
> ATA 100 på en 33 controller ? eller husker jeg forkert ?

Min IBM 40 GB skulle stilles om til dma 33 med et tool fra www.ibm.com
Jeg ved ikke om Segate har samme problem.

Fra : Thomas G

Dato : 29-07-02 08:40

Tak for svarerne

Jeg fik løst problemet med en jumper bag på HD'en der skulle sættes så HD'en
kun var på 32 GB. Det medførte at BIOS kunne se den og software fra Seagate
gjorde at jeg fik adgang til alle 40GB i Windows.

mvh Thomas G