Findes den lydløse Desktop ?
Fra : TBC

Dato : 27-07-02 23:37

Jeg skal have en computer der tjener følgende formål: Den skal stå og køre
p2p programmer og downloade mens jeg er på arbejde eller sover (i samme
rum). Den skal tjene som host for deling af internet forbindelser (ADSL
USB-modem) UDEN perfomance penalty (ping) for min [larmende] High End PC's
internet forbindelse som klient. - And that's all

Så udover at den skal [starte med at] have en 160 Hb Harddisk, er mine
eneste krav til maskinen at den er "hurtig" nok til at den kan...

1. Hoste "Deling af internet forbindelse" uden at der ifht den anden maskine
er performance penalty

2. At den er så godt som lydløs.

Jeg har indtil videre haft øje på en bærbar computer til opgaven, da mange
af dem er meget støjsvage ifht Desktop computere, men jeg tænkte på om man
ligesom man kan få grafikkort UDEN blæsere (Fan) også kan få hhv Kølere/CPU
in a box uden blæsere med "kraftig nok" processor, samt en strømforsyning
uden blæser ??

Gode råd modtages, men de skal være stille ....shhh !

TBC
Torben

Fra : Leif

Dato : 27-07-02 23:45

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
[snip]

Mit forslag, aner ikke om du kan bruge det:

Køb en gammel svend, (amd eller hvad fanden)
Køb din hdd du gerne vil have, smæk den deroveri, og vupti.

Hvis du køber sådan en gammel svend, eller køber en ny "ældre" svend så
behøver processeren ikke en køler med blæser

Fra : /rasmus

Dato : 28-07-02 00:17

"Leif" wrote

> [...]
>
> Hvis du køber sådan en gammel svend, eller køber en ny "ældre" svend så
> behøver processeren ikke en køler med blæser

Er der ikke noget med at de gamle AMD'ere (fx K6-2) blev
noget varmere end de tilsvarende Intel MMX-processorer?

/rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-02 00:14

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden blæser ??
>
> Gode råd modtages, men de skal være stille ....shhh !

Du har brug for følgende:

Et grafikkort uden blæser
En støjsvag harddisk der bruger så lidt effekt at køling kan klares passivt
(uden blæser)
En CPU der bruger så lidt effekt at den kan køles passivt (uden blæser)

Hvis du så sørger for at systemet samlet set bruger så lidt strøm at du kan
fjerne blæseren i PSUen er den hjemme.

Hvis du vælger et VIA EPIA bundkort med onboard LAN, AUDIO, VGA & CPU (Ja
den er faktisk loddet direkte i bundkortet) behøver du bare RAM, Harddisk og
PSU for at være kørende. Nåh ja og så måske en CDROM til at installere
softwaren.

Vær opmærksom på at VIA EPIA findes i to udgaver:
1. C3-EPIA med 800 MHz VIA C3 CPU som køles af en blæser
2. EDEN med 533 MHz CPU som køles UDEN blæser

Læs mere om VIA EPIA her:

Specs:
http://www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21

Reviews:
http://www.viatech.com/en/Products/eden_reviews.jsp

Site for EPIA/EDEN:
http://www.mini-itx.com/

Claus

Fra : TBC

Dato : 28-07-02 00:48

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Et grafikkort uden blæser

Har jeg liggende

> En støjsvag harddisk der bruger så lidt effekt at køling kan klares
passivt
> (uden blæser)

Det gælder vel de fleste eller ? ! ?

> En CPU der bruger så lidt effekt at den kan køles passivt (uden blæser)

Hvilke CPU'er der er hurtige nok til opgaven gælder det for ?

> Hvis du så sørger for at systemet samlet set bruger så lidt strøm at du
kan
> fjerne blæseren i PSUen er den hjemme.

Nogle der kender specifikke PSU'er ? ....om den er stor og grim er lige
meget ...bare den er stille

> Hvis du vælger et VIA EPIA bundkort med ..<snip>

2. EDEN med 533 MHz CPU som køles UDEN blæser

Kender ikke VIA C3T processoren ....Men det skulle være nok til at jeg ikke
får internet Ping performance penaltys på min highend klient maskine ?
(Skulle fortsat gerne kunne spille CS med en ping på 8-28 ms som nu)

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-02 01:52

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse news:LhG09.15731

snip en masse...

Hvad med at sætte maskinen ud i koste- eller køkken skabet?

I øvrigt kan du godt køre en intel og amd 233 med passiv køling, hvis du
monterer flere køleprofiler..

Claus

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:14

Fra : Leony

Dato : 30-07-02 07:14

> God ide til en fast server og lign. Denne her skal dog være umiddelbart
> tilgængelig på samme skærm, så P2P programmer mm, øjeblikkeligt kan lukkes
> når man eksempelvis skal spille CS på Klient maskinen (min "rigtige" PC)

Du kunne vælge en fjernstyringsløsning, løsningen med en switchbox er en dyr
løsning.
VNC er et gratis program der kan klare dette job.
Hvis du vil bruge penge skulle RadMin være et rigtig godt program.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : TBC

Dato : 30-07-02 15:52

> [...]
> VNC er et gratis program der kan klare dette job.
> Hvis du vil bruge penge skulle RadMin være et rigtig godt program.

Hmm, et element jeg slet ikke har været opmærksom på. Jeg havde ikke tænkt
videre end til de Dual input jeg har På Sony G500'eren.

Hvordan virker det (har kun 1 PC nu) ....Får man et vindue med den anden
maskines desktop, eller hvorledes er fjernstyringen (kan man f.eks
umiddelbart ændre i options på ethvert program på den anden PC ?)

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-02 08:37

On Sun, 28 Jul 2002 01:47:38 +0200,
TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
> [...]
> får internet Ping performance penaltys på min highend klient maskine ?
> (Skulle fortsat gerne kunne spille CS med en ping på 8-28 ms som nu)

En 8-16 MHz 68020 er rigeligt til en Cisco router som skal klare
2MBit med enkelte filtre. Men nu er dette en Intel arkitektur, så
lad us sige:

Routing: 33MHz
Windows spild: 100MHz
Så er der 400 MHz tilbage til p2p.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : TBC

Dato : 28-07-02 23:06

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> En 8-16 MHz 68020 er rigeligt til en Cisco router som skal klare
> 2MBit med enkelte filtre.

Ikke i min bog. Har tidligere haft en Cisco 677, og den lavede >10 ms
latency ifht den samme hastigheds konfiguration jeg fortsat har, men nu med
USB-Modem i stedet.

> Men nu er dette en Intel arkitektur, så
> lad us sige:
>
> Routing: 33MHz
> Windows spild: 100MHz
> Så er der 400 MHz tilbage til p2p.

Det lyder jo godt. Jeg skal bare sikre mig at der ikke er den fjerneste
penalty. Jeg ved med sikkerhed at der ikke er det med Window's indbyggede
deling af internet, med en Athlon XP2000, såvel som med en Thunderbird 900
Mhz. Men hvor langt man kan gå ned ved jeg så på forhånd ikke. På
ovenstående andragelse burde jeg altså være home free sålænge jeg holder mig
over 300-400 Mhz ?

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-02 18:29

On Mon, 29 Jul 2002 00:05:44 +0200,
TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
> [...]
>
> Ikke i min bog. Har tidligere haft en Cisco 677, og den lavede >10 ms
> latency ifht den samme hastigheds konfiguration jeg fortsat har, men nu med

Mit udtalelse er baseret på en Cisco 2501. Ping til den anden ende: 1-2
ms på en 2mbit.

> [...]
> Mhz. Men hvor langt man kan gå ned ved jeg så på forhånd ikke. På
> ovenstående andragelse burde jeg altså være home free sålænge jeg holder mig

Hvis det er ren routing og 2Mbit, så vil jeg sige du kan gå ned til
omkring 75-90MHz Pentium.

Fra : TBC

Dato : 30-07-02 18:40

> Hvis det er ren routing og 2Mbit, så vil jeg sige du kan gå ned til
> omkring 75-90MHz Pentium.

Til tider (når forbindelsen er vigtig) er det ren routing. Ellers er det
p2p, FTP og.lign. sammen med routing.

Altså kan jeg konstatere at ingen af de orienteringer jeg pt har mig, skulle
kunne skade min helligede ping. ...Skønt

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Nick

Dato : 28-07-02 07:24

> [...]
> USB-modem) UDEN perfomance penalty (ping) for min [larmende] High End PC's
> internet forbindelse som klient. - And that's all

Du skal bare ha' en prof. PC der svarer til de krav du stiller - og det er
ikke spor vanskeligt. Der findes masser af maskiner der opfylder dine krav.
Se på alle de SBC og Firewall-maskiner der er ude på markedet.

Om du bruger VIA Eden eller en anden CPU er sådan set ligemeget. Men husk at
sørge for en komplet lydløs PSU. Og det er normalt heller ikke noget
problem.

Mail mig evt. direkte, hvis du vil have et link til en dansk distributør af
en masse af den slags (ingen reklame her).

/Nick

Fra : TBC

Dato : 28-07-02 22:53

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
krav.
> Se på alle de SBC og Firewall-maskiner der er ude på markedet.

Har aldrig faldet over disse maskiner (men er også først begyndt at
orientere mig nu)

> Om du bruger VIA Eden eller en anden CPU er sådan set ligemeget. Men husk
at
> sørge for en komplet lydløs PSU. Og det er normalt heller ikke noget
> problem.

Lyder Fint ....Jeg har blot aldrig set en (Det nærmeste jeg er kommet er en
PSU MED fan fra Noise Control på 12-20 db)

> Mail mig evt. direkte, hvis du vil have et link til en dansk distributør
af
> en masse af den slags (ingen reklame her).

gjort

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-07-02 07:24

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> wrote in message
> Mail mig evt. direkte, hvis du vil have et link til en dansk distributør
af
> en masse af den slags (ingen reklame her).

Et link til info er ikke reklame...

Det er derimod reklame hvis du reklamerer for linket...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-02 08:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> wrote in message
> af
>
> Et link til info er ikke reklame...
>
> Det er derimod reklame hvis du reklamerer for linket...

Det kunne jo være at det link som Nick vil sende er til en biks hvori han
selv har interesser.

Og i så fald synes jeg at der er prisværdigt at han vælger ikke at reklamere
her i gruppen.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-07-02 10:53

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> Det kunne jo være at det link som Nick vil sende er til en biks hvori han
> selv har interesser.

Det var da en mulighed...

> Og i så fald synes jeg at der er prisværdigt at han vælger ikke at
reklamere
> her i gruppen.

Ja, eller skriver en disclaimer...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-02 12:38

> [...]

> klient. - And that's all
>
> 1. Hoste "Deling af internet forbindelse" uden at der ifht den

En bærbar der bliver belastet vil på et eller andet tidspunkt begynde
at køle med sin blæser, og disse er oftest langt fra lydløse - så det
vil nok ikke være hensigtsmæssigt hvis den går i gang om natten.

Jeg har haft en maskine som du beskriver.

Først skal det lige siges at den kørte linux, og at edonkey skam findes
til linux. (ved ikke lige med de andre p2p)

Min (nu solgte) maskine havde følgende HW:
Intel P75 (med passiv køler)
64MB RAM
Chaintech 5vgm
HD1: 2.6 GB Fujitsu i "SuperSilent" hd-kasse fra studiedata
HD2: 30GB IBM 75GXP i SuperSilent hd-kasse uden bagstykke.
PSU 200w, med hjemmelavet temperaturføler der styrede blæseren = lydløs
S3 Virge m. 2mb ram
3Com 3c509b til WAN (10 mbit)
Intel Pro 10/100+ netkort til LAN

Den kørte følgende:
Debian Woody (Linux kerne 2.4.16)
FTP-server
Mail-server
Apache (WWW-server)
PHP 4.2
mySQL
eDonkey (klient)
Firewall (Ipchains/Netfilter)
ssh-server
sftpd-server

Maskinen fungerede som en gateway for alle maskinerne på LAN og det gav
en meget lille forstørrelse af latency.
Maskinen på trods af sin lille størrelse havde ingen problemer med
ovenstående services. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange der
skal være logget ind på serveren ad gangen i ftp/www/ osv. hvad der er
holdbart.
Ovenstående kunne fint klare 5-7 personer der hentede fra den på samme
tid. Ved 15-20 personer var den ikke på toppen mere.

Den stod i vores soveværelse i 8 måneder uden at være slukket, og uden
at kæresten brokkede sig over den (og hun er ellers ikke glad for støj)

Det var først da det gik op for hende at det var et pænt dyrt
bekendtskab i strøm at hun fik et problem med den, og så måtte jeg
sælge vidunderet :-/
Havde ellers haft bundkort og PSU siden 94', så vidt jeg husker - det
var i hvert fald en gammel sag.

Flemming

Fra : Cubus

Dato : 28-07-02 13:35

> Det var først da det gik op for hende at det var et pænt dyrt
> bekendtskab i strøm at hun fik et problem med den, og så måtte jeg
> sælge vidunderet :-/

Jeg vil gætte på at den max har haft et effektforbrug på 25 W hvilket
koster ca 1 kr i døgnet. Det er da ikke slemt.

--
Cubus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-02 13:51

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in news:ai0oe7$udf$1@news.cybercity.dk:

> Jeg vil gætte på at den max har haft et effektforbrug på 25 W hvilket
> koster ca 1 kr i døgnet. Det er da ikke slemt.

Jeg tror mere det var at hun indså at den brugte strøm i det hele taget
der fik hende på andre tanker.
Men nu har jeg langt om længe fået ADSL, så nu er jeg ved at arbejde på
at overtale hende til noget lignende en gang til - det er bare lige med
at få de præsenteret så hun ser fordelene ved det

Flemming

Fra : TBC

Dato : 28-07-02 23:11

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse

> En bærbar der bliver belastet vil på et eller andet tidspunkt begynde
> at køle med sin blæser, og disse er oftest langt fra lydløse - så det
> vil nok ikke være hensigtsmæssigt hvis den går i gang om natten.

Spørgsmålet er om den beskrevne brug vil belaste ? ....Fordelen med en
bærbar vil være "indbygget" skærm ...ulempen prisen.

> Maskinen fungerede som en gateway for alle maskinerne på LAN og det gav
> en meget lille forstørrelse af latency.

Det VIL jeg bare undgå, men det burde man vel også med processorer af i dag
? (>400 MhZ)

TBC

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-07-02 16:08

> Spørgsmålet er om den beskrevne brug vil belaste ? ....Fordelen
> med en bærbar vil være "indbygget" skærm ...ulempen prisen.

Harddisken i min bærbare er ikke særligt stille, og når der er megen
trafik på den (ftp eller edonkey) så kan den faktisk sagtens finde på
at begynde at blæse. En sådan enhed udvikler jo en del varme, så det
behøver ikke være systemload alene der gør at blæseren går i gang.

> Det VIL jeg bare undgå, men det burde man vel også med processorer
> af i dag ? (>400 MhZ)

Det var 1 ms forskel der var tale om. Uanset hvad du gør kan du ikke
undgå at det tager lidt længere tid jo flere maskiner det skal igennem.

Flemming

Fra : TBC

Dato : 30-07-02 18:27

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at begynde at blæse. En sådan enhed udvikler jo en del varme, så det
> behøver ikke være systemload alene der gør at blæseren går i gang.

K. Noteret. Bærbare er også så fandens dyre. Og jeg har takket været Leony
fået øjenene op for VNC og lign, hvilket overflødiggør ekstra skærm.

> Det var 1 ms forskel der var tale om. Uanset hvad du gør kan du ikke
> undgå at det tager lidt længere tid jo flere maskiner det skal igennem.

Ok, 1 ms er acceptabelt. Jeg har bare konstateret at jeg har stillet mig
tilfreds med Windows indbyggede internet deling hvor jeg ikke har kunnet
konstatere nogen penalty ved brug af XP2000 og Thunderbird 900 maskiner.
Det har der til gengæld været med software der har benyttet sig af NAT, og
ikke mindst med den forskel der har været fra at jeg gik fra Router til
USB-Modem med min internet forbindelse.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-07-02 15:18

> [...]
> uden blæser ??
>
> Gode råd modtages, men de skal være stille ....shhh !

Ja, den total lydløse PC'er findes - men den er dyr.

Jeg har til et par brugere i mit firma købt Calm PC'ere.

Den er vandkølet (både processor og strømforsyning), men uden kølepumpe. Og
harddisken hænger i elastikker. Alt sammen ab fabrik.

De er så sikre på at den er driftsikker at der er 3 års onsite garanti -
sådan.

Man kun konstatere at den køre ved at:

1. Se på lampen foran om den er tændt.
2. Lægge øret HELT ind til kabinnetet - hvis du er heldig kan du høre en
svag boblen.

Den eneste svaghed - er prisen. En Celeron 1000 MHz uden mus, tastatur,
skærm og styresystem koster 6300 + moms.

Jeg kan ikke lige huske hvad den danske forhandler hedder (har hjernen slået
fra her i ferien) , men de kan støves op via Goggle.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me