Lyde fra processoren??
Fra : Finn Christensen

Dato : 27-07-02 21:37

Hej
Mystisk problem. En laaang forklaring, sorry
Vi har en IBM Aptiva 2178, som pludselig en dag begyndte at blive rystende
ustabil, for til sidst at nægte at starte op.

Prøvede alle de tips og tricks jeg kender, lige fra geninstallation af
Win98, over checke for løse kabler og kort i maskinen osv.

Til sidst bemærkede jeg en svag hyeltone inde fra maskinen, der varierede i
hastighed. Ahaaa tænkte jeg - defekt harddisk. En ny harddisk blev
rekvireret, da der stadig var gratis support og fuld garanti indtil marts
næste år.
Disken blev monteret, men problemet er der sgu endnu. Kan næææææsten få lov
at installere windows, efter møje og besvær med at få lov at fdiske og
formattere (flere forsøg skulle til, hvilket naturligvis advarede mig om, at
der er noget galt, men jeg forsøgte alligevel)

Maskinen nægter nu TOTALT at starte op - jeg når ikke engang til IBM logoet
inden den leder efter diske.
Igen åbner jeg kabinettet. Denne gang for også at være HELT sikker på, at
jeg ikke har monteret harddisken forkert. For at være helt sikker på, at der
ikke er fyldt med støv på nogle af de svært tilgængelige steder afmonterer
jeg nu stort set ALT på nær ram og cpu, for at se om den i det mindste vil
starte på en floppy bootdiskette.
Da jeg tænder maskinen bemærker jeg nu, at den førnævnte svage hyletone
gudhjælpe mig lyder til at komme fra PROCESSOREN...??
Jeg piller processoren fra, for at sikre at der ikke sidder en "skjult"
blæser der kan lave balladen (for så tænker jeg jo, at en overophedet
processor kan lave al den ballade og en tilstoppet blæser måske kan give
hyletonen)
MEN NEJ - der sidder INTET af bevægelige dele og alligevel "hyler den"

Jeg har såmend også prøvet at afmontere den ramklods der sidder i og
hyletonen er der endnu.

Jeg kan høre at det IKKE kommer fra blæseren i strømforsyningen og fra den
lille blæser der sidder der hvor man monterer harddisken i den model Aptiva
(foran, lodret)

Er der nogen her der ved hvad i alverden det betyder??

Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er normalt at en processor
står ag siger små hyletoner.

Finn

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-02 00:18

"Finn Christensen" <finn@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en meddelelse
> Mystisk problem. En laaang forklaring, sorry
> Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er normalt at en processor
> står ag siger små hyletoner.

Det har jeg dæleme aldrig hørt om, men ok det kan jo være..........

Mit bud ville ellers være den spændingsregulering der sidder på bundkortet
(til CPUen). I så fald er der vist ikke andet at gøre end at rekvirere et
nyt bundkort.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-02 01:56

"Finn Christensen" <finn@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en meddelelse

> Til sidst bemærkede jeg en svag hyeltone inde fra maskinen, der varierede

Er du sikker på, at den tone ikke kommer fra den lille "højtaler" (piezo
båthorn?) som sidder på motherboardet?

Den er sort og ligner en lille, rund lakrids. Ofte har jeg set, at man har
sat en lille mærkat hen over hullet i toppen..

Claus

Fra : h.kragelund

Dato : 28-07-02 05:48

> Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er normalt at en processor
> står ag siger små hyletoner.

Jeg har hørt det før! Men tror ikke at det er processoren!
Men ved siden af CPU sidder der formentlig nogle kondensatore og små spoler,
de kan formentlig godt lave en eller anden lyd, hvis der er en defekt!
Så prøv at skifte bundkortet og se om CPUen stadig "snakker"!

mvh
henrik

Fra : Finn Christensen

Dato : 28-07-02 09:17

Takker for de gode råd.
Det er IKKE en højttaler - dem har jeg helt styr på hvor sidder.
Jeg har set, at der lige ved siden af hvor processoren sidder er en lile
"spole med kobbertråde" - måske er det den der piver?

Anyway, jeg hælder derfor også nu mest til, at det ER motherboardet, hvilket
også harmonerer ganske godt med, at maskinen nu ER død
Derfor satser jeg på, at det er det.

Glæder mig nu bare over, at det er en "personale PC ordning" den er købt på
og at der stadig er tid tilbage af de 3 års garanti og on-site service, vi
fik på maskinen.

Nu skal jeg så bare lige finde en god forklaring på hvorfor den 30GB
harddisk de skiftede forleden ikke længere er i konens maskine, men er
smuttet over i min *GGG*

Men den må jeg kunne klare med simpelthen at købe en ny harddisk af dem

Tak igen

Finn

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-07-02 16:30

> [...]
hvilket
> også harmonerer ganske godt med, at maskinen nu ER død

Og du er sikker på det ikke er en spole i strømforsyningen der hyler?
Det har narret mange da lyden er svær at lokalisere. En defekt
strømforsyning passer utrolig godt med de symptomer du nævner.

- Martin

Fra : Finn Christensen

Dato : 28-07-02 17:25

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det har narret mange da lyden er svær at lokalisere. En defekt
> strømforsyning passer utrolig godt med de symptomer du nævner.

Hmnjaaa jeg er ret sikker. På den Aptiva vi har, skal man næsten afmontere
strømforsynningen for at få adgang til processoren. Og de den så på det
"afmonterede" tidspinkt befinder sig over 20 cm fra det område hvor
processoren er på motherboardet, er det ret tydeligt, at lyden kommer
derinde fra.
Men det er heller ikke sådan, at maskinen ikke tænder. Den booter ganske
enkelt bare IKKE. Hverken på floppy eller harddisk. Der er bare NUL liv

Ringer til Eterra Hotline i næste uge. De må ski' have ordentligt gang i det
dyr inden garantien udløber. Man kan jo så altid håbe på, at den er brændt
så meget sammen, at de ikke kan finde noget at reparere den med, som er "så
gammelt". Det er vist en 600Mhz processor - tror at de færreste
computerfirmaer ligger inde med så langsomme motherboards/processorer mere.
Måske er jeg heldig at få noget hurtigere *G*

Finn

Fra : Finn Christensen

Dato : 28-07-02 17:28

> [...]
> "afmonterede" tidspinkt befinder sig over 20 cm fra det område hvor
> processoren er på motherboardet, er det ret tydeligt, at lyden kommer

- men jeg kunne måske prøve at se om jeg kunne finde en gammel
strømforsyning og knalde i. har vist en i kælderen et sted....

Finn