Langsom Atlon Thunderbird
Fra : Lyrik

Dato : 27-07-02 00:17

Min søn har en Atlon Thunderbird på 1400 Mhz. Den virkede så mærkelig sløv
sidste gang jeg så den.
Et hurtigt slag på tasken estimerede halvdelen af hastigheden på en Celeron
900 Mhz(min egen).
Den er så sløv at den ikke kan afspille DVD-plader uden at de hakker og
stammer, selv om han har reinstalleret Power DVD4.0.
Bundkortet er et Asus og han har over 500 Mgb DDRRAM.
Sisoft Sandra siger at den er fin iorden, bortset fra ramhastigheden som kun
er en halv "mullion" megabyte i sekundet istedet for en hel "mullion."
Kan bundkortet være defekt? Eller sløver Atlon Thunderbird ned med tiden?
Hvad kan der være galt.
Det skal lige siges at hans system kører med to harddiske, hvoraf systemet
ligger på en nyindkøbt Seagate Barracuda. Den gamle HD er en IBM GXP75.
Selv hvis han lægger DVD-filerne over på harddisken hakker afspilningen.
Grafikkortet er et Geforce 3.

Hvad kan der være galt?
Hilsen
Jens

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 00:57

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> ligger på en nyindkøbt Seagate Barracuda. Den gamle HD er en IBM GXP75.
> Selv hvis han lægger DVD-filerne over på harddisken hakker afspilningen.

Det kan være at ide controller ikke er sat til at køre ULTRA DMA som
harddisken understøtter, prøv at gå ind i:
Kontrol panel, Systemindstillinger, Device manger (eller enheds håndtering)
vælger IDE channel under ATA controllers, og sæt avancerede indstillinger
til DMA. , nu ved jeg ikke hvilken windows version det er men, hvis du kan
vælge DMA mode så vælg 4 eller 5. mode 4 er ved 66 mb transfer og dma 5 er
ved 100 mb transfer.
Hvis det er sat rigtigt, så vælg evt pio mode og genstart og vælg så DMA
mode og genstart. (dette gælder specielt for win xp).

Håber dette kan hjælpe.

Søren.

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-02 11:00

"Søren" <pc@tdcspace.dk> wrote in message

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> >

> Det kan være at ide controller ikke er sat til at køre ULTRA DMA som
> harddisken understøtter, ..<klip>
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Er prøvet, men som du bemærker hakker DVD-filmen selv hvis han lægger den
ned på harddisken!
Jeg kunne godt tænke mig at vide om Atlon Thunderbird processoren med sin
ekstreme varme (hans system kører hele tiden), ligesom brænder ned til en
slags slaggebunke med tiden og simpelt hen mister sin performance?
Er det rigtigt at den ikke er god til at multitaske? Køber Atlonfolk ,
Intel, næste gang de skal have en processor?

Hilsen
Jens

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 11:47

> [...]
> Er det rigtigt at den ikke er god til at multitaske? Køber Atlonfolk ,
> Intel, næste gang de skal have en processor?

En processor brænder ganske rigtigt ned, meen meeeeeget langsomt så det har
reelt ingen betydning. Der skal være meget varmt før det er et problem,
athlon kan sagtens tåle over 60 grader konstant og over 70 i perioder.
Athlon er lige så god som Intel til at multitaske. Athlon køber ikke Intel
næste gang med mindre intel bliver væsentligt billigere og hurtigere.
(synes ikke vi behøver at starte en større diskusion om intel/amd)

Angående det med Ram hastigheden, har I checket om CPU settings i bios er
korrekte ? Der kan man sætte FSB hastigheden på processor om det feks skal
være 100(200) eller 133 (266) feks, det samme gælder med Ramhastigheden.

Søren

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-02 02:05

> [...]
> reelt ingen betydning. Der skal være meget varmt før det er et problem,
> athlon kan sagtens tåle over 60 grader konstant og over 70 i
perioder.<klip>
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Fra Toms hardware guide:

Test-CPU number three is AMD's Athlon 1400 processor, which comes equipped
with the 'Thunderbird' core that was introduced in June 2000.

The removal of the heat sink proves to be fatal. In less than a second
Athlon 1400 dies the heat death. It doesn't take long and the core reaches a
temperature of extremely hefty 370 degrees Celsius / 698 degrees Fahrenheit.
If the user of the Athlon system doesn't turn off his box immediately, the
motherboard will be destroyed too. There's even the risk of a fire.

AMD did not bless the Thunderbird core with ANY thermal protection
whatsoever. If the heat sink should come off, the owner is facing a
significant financial loss. He requires a new processor and possibly a new
motherboard too. Athlon (Thunderbird) owners should make sure that the
processor heat sink in their system is fixed 100% safely. The fact that the
vast majority of heat sinks is only fixed to the little notches of SocketA
doesn't help. We have seen several occasions when those notches finally
broke under the weight of the heat sink.

På mindre end 1 sekund!!! Dør Athlon i varmen, hvis blæseren svigter!

Hilsen

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 08:17

Lyrik wrote:
> [...]
>
> The removal of the heat sink proves to be fatal. In less than a second
>
> På mindre end 1 sekund!!! Dør Athlon i varmen, hvis blæseren svigter!

Læs hvad der står. Det er det der sker hvis man tager køleren af (eller
hvis den falder af selv).
Hvis blæseren svigter står den måske også af, men det vil tage lidt
længere tid, ½-1 minut vil jeg tro - hvis den altså når det, for mange
bundkort lukker og slukker, hvis blæseren stopper eller
omdrejningsantallet kommer under en bestemt grænse.

Hvis køleren selv faldt af og rev stikket fra, og så ville
omdrejningsantallet være svarende til 0 - igen luk og sluk, men nok for
sent til at redde cpu'en.

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-02 15:46

"greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net"> wrote in message

Hvis køleren selv faldt af og rev stikket fra, og så ville
omdrejningsantallet være svarende til 0 - igen luk og sluk, men nok for
sent til at redde cpu'en.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rigtigt!

Men jeg bliver nødt til at vende tibage til den langsomme PC.
Kunne man forestille sig i sine værste mareridt at nogle totter midlertidigt
støv , høje udendørstemperaturer, eller lignende kunne bevirke at Athlonnen
ville blive kortvarigt overophedet?
Lad os forestille os at den kortvarigt røg op over 100 grader. Kunne man så
få skjulte fejl i CPU'en?
Som for eksempel uforklarlige sløvhedstegn?
Vi trænger til at få nogle Athlonfolk på banen med erfaringer.
Jeg synes det er hårrejsende at begge testede AMD processortyper ligefrem
brænder med røg kommende op, når Pentium 4 i samme test automatisk sætter
farten ned og holder en lav temperatur hvis man fjerner køleren. I samme
øjeblik Tom sætter den tilbage, så kører spillet videre med gammel,
uformindsket hastighed.
Pentium 3 som er ældre fryser, men vågner op til sit gamle jeg efter
påmontering af køleren og en genstart.
De har simpelthen indbygget termosikring i CPU-en!
Sammenholdt med at selv AthlonXP bare brænder hele lortet af!
Jeg havde selv en Celeron hvor blæseren snappede af, fordi jeg havde goofet
lidt i monteringen.
Processoren holdt, bundkortet strøg. Og det er flere år siden.
Hvad fanden bilder AMD sig ind?

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 20:58

Lyrik wrote:
> Jeg havde selv en Celeron hvor blæseren snappede af, fordi jeg havde goofet
> lidt i monteringen.

Du er den første jeg har hørt om, hvor køleren er faldet af..
(eller måske nummer to, der var muligvis en anden her i gruppen)
Det er mere undtagelsen end reglen at sådan en falder af.

> Processoren holdt, bundkortet strøg. Og det er flere år siden.
> Hvad fanden bilder AMD sig ind?

AMD har faktisk indbygget termosikring i deres cpu'er, det kræver dog at
bundkortet understøtter det.
Der er bare næsten ingen bundkortfabrikanter der har implementeret det i
deres bundkort.
Så hvis du vil skælde nogen ud, skal det være bundkortfabrikanterne.

Selvfølgelig er det en dårligere måde at gøre det på end Intel's, men
hvem ved om AMD har haft et problem med at få det til at virke - f.eks.
at cpu'erne slukkede for sig selv i utide?
Istedet har AMD valgt at gøre det på den måde med bundkortet, og nu har
vi haft en verdensøkonomisk nedtur, hvor alle var pressede, og
bundkortfabrikanterne havde nedprioriteret den feature så meget at den
røg ud af budgettet.

(Ovenstående er naturligvis ren spekulation)

Fra : Søren

Dato : 01-08-02 11:52

> [...]

> få skjulte fejl i CPU'en?
> Som for eksempel uforklarlige sløvhedstegn?

Som jeg tidligere har prøvet at forklare, så er der ikke noget galt med den
cpu.
Få fat i en anden og sæte i maskinen, så vil du se det er et opsætnings
problem i windows.

Søren.

Fra : Søren

Dato : 01-08-02 12:47

> [...]
> motherboard will be destroyed too. There's even the risk of a fire.
>
> På mindre end 1 sekund!!! Dør Athlon i varmen, hvis blæseren svigter!

Jow det ser meget rigtigt ud, men der er nu stor forskel på 70 grader og 370
grader !!!!!!
(Søren Wrote: Der skal være meget varmt før det er et problem,
athlon kan sagtens tåle over 60 grader konstant og over 70 i
perioder)

Maskiner er som mennesker de vil helst have det tempereret, men kan sagtens
tåle at have det varmt ind imellem. Men der er jo ingen mennesker eller
maskiner der kan tåle hvis deres køle system bryder ned. Det er forskel på
at have det varmt og have 48 i feber.

Søren.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-07-02 11:48

Lyrik skrev bl.a.:

> Er prøvet, men som du bemærker hakker DVD-filmen selv hvis han
> lægger den ned på harddisken!

Hvilket operativsystem? Er alle drivere opdateret? Nogle hardware
konflikter? Hvilkent program til at afspille? Hvilke programmer kører i
baggrunden?

Ja, der kan være mange forskellige ting i vejen. Sandsynligvis er det et
software problem. Sådan en maskine burde ikke hakke ved afspilning.

> [...]
> med sin ekstreme varme (hans system kører hele tiden), ligesom
> brænder ned til en slags slaggebunke med tiden og simpelt hen

Uhmm... 1. april er forbi.

> Er det rigtigt at den ikke er god til at
> multitaske?

Nej... hvem siger det?

> Køber Atlonfolk , Intel, næste gang de skal have en
> processor?

Ikke nødvendigvis. Hvis det er Athlonfolk med lidt omløb i hovedet, køber de
det der yder bedst for prisen. I lang tid har det været AMD, men det kan da
godt vende.

--
Lars

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 12:06

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> Min søn har en Atlon Thunderbird på 1400 Mhz. Den virkede så mærkelig sløv
> sidste gang jeg så den.

Prøv også at kigge i dk.edb.system.ms-windows, der er en diskussion der
hedder : langsom xp. (ved desværre ikke hvordan man laver link
dertil).Selvom det ikke er en xp maskine, kan det ofte være de samme
problemer.

Søren.

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-02 23:15

> [...]
> hedder : langsom xp. (ved desværre ikke hvordan man laver link
> dertil).Selvom det ikke er en xp maskine, kan det ofte være de samme

Tak til alle foreløbig!)

Jeg tror du kommer tættest på Søren med din henvisning, idet det er XP det
handler om.
Vi vil prøve noget af det som tråden foreslår.
Hilsen
Jens