Hub vs Switch?
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 26-07-02 22:31

Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når man skal dele en
ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en switch? Hvad er
forskellen på disse 2 helt generelt?

Mvh, Hans Christian Johansen.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 26-07-02 22:45

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når man skal dele en
> ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en switch? Hvad er
> forskellen på disse 2 helt generelt?
>
> Mvh, Hans Christian Johansen.

En switch er bedst. Den belaster nettet mindst.
En grov og unuanceret forklaring:
En hub er 'dum'; spreder de samme datapakker på alle ledninger i nettet,
dvs. også til de pc'ere der ikke skal have pakken.
En switch er 'intelligent'; den ved hvor de enkelte pc'ere sidder og sender
kun datapakken på den tilhørende ledning.

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 800 vitser!!!)

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 27-07-02 01:12

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når man skal dele en
> ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en switch? Hvad er
> forskellen på disse 2 helt generelt?

Det er en router med support for ADSL... Så er der ikke en bestemt computer
der behøver at være tændt før at de andre kan gå på internettet. De fås som
regel med indbygget switch, der som Peter nævner er det bedste. Det med
switch eller hub har nu kun betydning for kommunikation mellem maskinerne,
da selv en 10mbit hub er hurtigere end ADSL.

/Lars

Fra : Peter

Dato : 27-07-02 07:00

> [...]
> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når man skal dele en
> ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en switch? Hvad er

Altid switch, men du har nærmere brug for en router - Jeg foreslår ZyXEL
PRESTIGE 304, som har porte til fire computere.
du kan i øvrigt blot sætte en switch i routeren og have op til 128 computere
bag din forbindelse.

Routeren koster 850.

Hilsen Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-07-02 08:18

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message
> du kan i øvrigt blot sætte en switch i routeren og have op til 128
computere
> bag din forbindelse.

Han kan have 254 maskiner bagved uden ekstra udstyr...
(et helt klasse-C net)

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-07-02 09:18

Hvad angår hvad der er hurtigst hub eller switch, så tager i altså
temmelig meget fejl. Det er rigtig nok at en hub er dum og sender
samme pakke ud på alle porte og at switchen ved på hvilken port hver
computer sidder.
Da switchen skal ind og "kigge" på alle pakker der kommer, vil den
faktisk være langsomere end en hub ved få data.

Det vil sige hvis du har en ADSL der skal deles mellem 2 computere er
det faktisk hub'en der er hurtigst.
Men hvis du til gengæld har 20 computere der har et stort trafikbehov
så vil switchen klart være hurtigst.

Forskellen ligger i at hvis du har 20 computere på en hub der alle
sender meget data, vil der på et eller andet tidspunkt være to
computere der sender på nøjagtig samme tidspunkt (kolition) og derfor
skal der til at sendes igen, det undgår man helt på switchen da der
ikke kan komme kolitioner. Med så mange computere kan det altså betale
sig med en switch der bruger lidt tid på at se hvor pakkerne skal hen
og så derfor indgår kolitioner.

Men på en et net hvor der er to computere og en ADSL f.eks.. Der vil
hubben være hurtigere for der vil ikke opstå så mange kolitioner da
der ikke er så mange enheder/trafik på.

Men som svar til Hans Christian Johansen vil jeg sige at hvis du kun
skal bruge nettet til at dele din ADSL, måske dele en printer eller
måske overfører nogle små filer mellem computerne så kan det være
ligegyldig om du køber hub eller switch og det er også ligemeget om
den kører 10 eller 100 mbit. For internetforbindelsen er så langsom i
forhold til nettet så det er nettet der sætter grænsen hele tiden....
Hvis du skal have en router på kunne man jo sagtens vælge en router
med indbygget hub eller switch...

Hilsen Michael Nielsen

P.S. Til alle påstålige mennesker der ikke tror på hvad jeg skriver,
gider i ikke lade være med at besvare denne streng, for jeg gider
faktisk ikke diskutere med jer !!!!

On Fri, 26 Jul 2002 23:30:43 +0200, "Hans Christian Johansen"

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 27-07-02 10:49

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> wrote in message
> Da switchen skal ind og "kigge" på alle pakker der kommer, vil den
> faktisk være langsomere end en hub ved få data.

Det lyder umiddelbart rigtigt, men jeg overvejer bare om dette ikke bliver
opvejet af switchens mulighed for at køre fuld dublex altså ALDRIG at have
kolisioneer når der kun er to enheder på? Jeg tror hurtigt vi kan blive enig
om at der ikke er nogen mærkbar forskel på en hub og en switch, men tager du
switchens beregningstid i betragning, må man vel også huske dette?

> P.S. Til alle påstålige mennesker der ikke tror på hvad jeg skriver,
> gider i ikke lade være med at besvare denne streng, for jeg gider
> faktisk ikke diskutere med jer !!!!

Det var dog en utrolig arogant og latterlig holdning at have på en
_diskussionsgruppe_ af alle steder. Folk der tror de altid har ret er som
regel for dumme til at indse at de har mere at lære, eller de ved at de ikke
forstår en hujende hatfis og er bange for spørgsmål de ikke kan besvare. Jeg
aner ikke om du har ret her - det har du sikkert, denne post er ikke for at
sige du ikke har ret, bare for at få sagen belyst bedre. Sansynligheden for
at det lige netop er dig der ved mest om dette emne i hele verden er nok til
at overse, og man bør derfor lade alle meninger komme til udtryk.

/Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-07-02 11:08

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> wrote in message
> P.S. Til alle påstålige mennesker der ikke tror på hvad jeg skriver,

Gider du skrive dit svar _under_ spørgsmålet...?

Der er ikke noget at diskutere. Enten retter du dig ind eller også ryger du
i killfilteret.

Fra : Peter

Dato : 27-07-02 12:39

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> wrote in message

[SNIP en masse bavl optænkt af en uden viden om netværk]

> Hilsen Michael Nielsen
>
> P.S. Til alle påstålige mennesker der ikke tror på hvad jeg skriver,
> gider i ikke lade være med at besvare denne streng, for jeg gider
> faktisk ikke diskutere med jer !!!!

Hvilket sænker din troværdighed til 0.
Nyhedgsrupper er til at diskuttere på - ikke til envejskommunikation.

Hvis man har ret kan man argumentere for det - hvis ikke, kan man ikke
argumentere og så er det jo bekvemt at sige, at man ikke vil diskuttere.

Hilsen Peter

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 27-07-02 13:02

SNIP¨

> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når >man skal dele en
> ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en >switch? Hvad er
> forskellen på disse 2 helt generelt?

Ehm jeg ville helt klart vælge en switch ... Fordi fx en 10mbit/100mbit hub
deler 10/100 mbit mellem alle sine porte, ergo, du skal ikke flytte særlig
meget mellem 2 pc'er, hvorfor efter hele netværket er totalt lammet !!! Hvor
imod en switch har 10/100mbit til hver port, sådan lidt groft sagt ... jeg
har prøvet at bruge en 10/100mbit hub, hvor vi var 3 og den ene hentede fra
den anden, den sidste kunne nærmest ik bruge netværket til noget som helst,
hvilket er totalt grimt :/ Så vælg en switch, jeg kan anbefale en rubytech
10/100mbit 8 ports switch koster vist omkirng 450 kr :) ... Jeg går udfra du
har adsl med router? ellers skal du ha sådan en!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-07-02 15:52

"Santa Xcaze (J. Rohde)" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> deler 10/100 mbit mellem alle sine porte, ergo, du skal ikke flytte særlig
> meget mellem 2 pc'er, hvorfor efter hele netværket er totalt lammet !!!
Hvor

Det har jeg nu aldrig oplevet... Sidder med router, mail- og webserver, samt
arbejdsstationer i en 10/100Mbit autosensing hub.

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 27-07-02 17:21

SNIP

> Det har jeg nu aldrig oplevet... Sidder med router, mail- og webserver,
samt
> arbejdsstationer i en 10/100Mbit autosensing hub.

Hmmm jamen så prøv at køre et netværk og begynd at hente 10 gb, de hubs jeg
har prøvet det på gik ned, fordi jeg brugte alt bw, ergo ik noget til de
andre!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-07-02 01:12

> Hmmm jamen så prøv at køre et netværk og begynd at hente 10 gb, de hubs
jeg

Læser du også arbejdsstationer...? Jeg gør.

Som jeg skriver, der er ingen problemer. Heller ingen problemer i at have en
filserver at spille fra og så spille over samme hub med flere maskiner,
samtidigt med at internetforbindelsen kører...

Det er dårlige hubs du har haft fat i.

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 28-07-02 13:22

SNIP

> [...]
> filserver at spille fra og så spille over samme hub med flere maskiner,
> samtidigt med at internetforbindelsen kører...

Jeg læser at han intet nævner om arbejdstationer, det gør du der imod! Det
er da ik så svært at forstå at hvis en sidder og overfører 5 gb på en hub,
så er der ik ngt bw tilbage til de andre brugere! Meeen altså det er jo smag
og behag, og hvad den skal bruges til! Jeg ville da altid købe en switch,
hvis han så en dag skal ha en masse kammerater over til netværks sjov ...
TJA!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-07-02 07:30

> Jeg læser at han intet nævner om arbejdstationer, det gør du der imod! Det

Jeg beskriver min situation hvor jeg anvender en hub, i og med at du skrev
at en hub ikke ville virke ordentligt...

Så er det op til folk selv at vurdere...

Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~

Dato : 29-07-02 22:41

SNIP
> Jeg beskriver min situation hvor jeg anvender en hub, i og med at du skrev
> at en hub ikke ville virke ordentligt...

Ja men de arbejds situation havde ik noget at gøre med det jeg skrev!

> Så er det op til folk selv at vurdere...

Ja og det ville være dumt at vælge en hub, når de koster næsten det samme!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-07-02 07:12

> Ja men de arbejds situation havde ik noget at gøre med det jeg skrev!

Hvad ved du om det?

> Ja og det ville være dumt at vælge en hub, når de koster næsten det samme!

Det er så noget andet. Skal man hen og investere i nyt udstyr, så er en
switch da at foretrække. Men køb en god switch, ikke bare den billigste...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-07-02 14:53

"Hans Christian Johansen"
<hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev:
> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når
> man skal dele en ADSL forbindelse på 3 computere...
> en hub eller en switch?

En switch, det er en internetnærksenhed, det er en
hub ikke.

> Hvad er forskellen på disse 2 helt generelt?

www.net-faq.dk

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-07-02 14:54

"Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> skrev:
> www.net-faq.dk

Og forresten er der mere hjælp at hente i:
news:dk.edb.netvaerk, men det er nok mere efter
du har købt - kig derind og du kan lære den del ;)

Mvh.
Mikael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-07-02 16:14

> [...]
> Hej jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at have når man skal dele en
> ADSL forbindelse på 3 computere... en hub eller en switch? Hvad er

Du skal have en router med indbygget 4-ports switch. Priser starter
lidt under 1000 kroner, og hvis du drømmer om trådløst, så får du
også dette indbygget for under 2000 kr i det hele.

Router funktionaliteten gør at du kan dele din forbindese uden
at skulle udnævne en PC der altid skal være tændt som router.

En hub er en passiv enhed der bare sender det signal den får ind
ud på alle hullerne. Så en slags elektrisk samledåse.

En switch modtager data fra en port, ser på hvor den skal hen,
og sender den så udelukkende til den rigtige port. Dette gør at
maskine A og B kan tale sammen uden at det kan ses af C og D,
og uden at belaste forbindelsen mellem disse.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk