Liljegaarden, Regstrup v. Holbæk
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-07-02 18:46

Er der mon nogen der kender noget til Liljegaarden som ligger lige udenfor
Regstrup. Når toget kører fra Regstrup mod Holbæk, ind under viadukten,
passerer man tæt forbi Liljegaarden, højst et par hundrede meter længere
fremme på venstre side.

Når jeg som barn var på sommerferie i Regstrup blev denne gård altid bare
kaldt 'gården på den anden side af banen'. Da anede jeg ikke at den havde
så pænt et navn.

Er der nogen der ved om man aldrig dér på egnen har brugt dette navn?
Jeg blev klar over det da jeg en gang så et postkort med et billede af
gården.
Der blev den kaldt Liljegaarden.

Er der nogen der ved, hvornår jernbanen blev lagt så tæt opad den?

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-02 19:51

Ruth Nielsen skrev:
.. . .
> Er der nogen der ved, hvornår jernbanen blev lagt så tæt opad
den?
.. . .
Hej Ruth.

Banestrækningen Roskilde-Kalundborg åbnedes 1874.
Den blev mig bekendt lavet i en etape.

Desværre ved jeg ikke noget om Liljegaarden (jeg er opvokset i
Dianalund, nede ved Høng-Tølløse-banen). Men det undrer mig at den
firelængede gård, som jeg kan finde på gamle landkort ca. 290 m
nord for Regstrup-viadukten, klos op ad banen, ligger på
/øst/-siden. Så det er vel ikke den rigtige.

Der kommer sikkert bedre svar til dig fra andre.

Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-07-02 20:53

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> /øst/-siden. Så det er vel ikke den rigtige.
>
> Der kommer sikkert bedre svar til dig fra andre.

Hej Herluf

Jeg siger mange tak for hurtigt og præcist svar. jeg må have fat i den
kusine jeg dyrker slægtsforskning sammen med. Hun er født og opvokset i
Regstrup,
selvom hun ikke bor der mere.
Hun må kunne huske hvordan det forholder sig med de to gårde. For så må
der næsten være tale om to. Måske kan hun skaffe mig et matrikelkort eller
jeg burde vel selv skaffe mig et kort i stor målestok.

Men lige nu siger jeg mange tak for hjælpen

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 26-07-02 21:06

Ruth Nielsen skrev:

> Hun må kunne huske hvordan det forholder sig med de to gårde. For
> så må der næsten være tale om to. Måske kan hun skaffe mig et
> matrikelkort eller jeg burde vel selv skaffe mig et kort i stor målestok.

Ellers kan du se på www.kms.dk

TT

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 26-07-02 21:08

PÅ følgende link

http://www.sitecenter.dk/www.ernst-hjemmeside./linksamling/

står bla.

Der er jeg født på en gård som hedder "Liljegaarden".
Det var en slægtsgård, hvor min far også er født og opvokset. ...

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 26-07-02 21:16

"Ruth Nielsen" wrote: in message

> [...]
viadukten,
> passerer man tæt forbi Liljegaarden, højst et par hundrede meter

Hej Ruth,

Prøv at se følgende link. Hjemmesiden er umanérlig langsom, men den er
der. Siden tilhører en, der er født på Liljegaarden. (Formoder, det er
den samme gård.)
http://www.sitecenter.dk/www.ernst-hjemmeside./linksamling/

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 26-07-02 21:42

> Er der mon nogen der kender noget til Liljegaarden som ligger lige udenfor
> Regstrup.
I la Cour's "Danske Gaarde" står der:

"Lilliegaard, Nørre Jernløse Sogn. Postforb. og St.: Regstrup. hvortil c. 1
Km. Gaarden ligger c. 13 Km. fra Holbæk. Ejer: Baroniet Løvenborg. Siden
1911 har den været bortforpagtet til Lars Chr. Larsen, som er født paa
Ejendommen 23. Juli 1863.
Matr.-Nr. 6a m.fl. af Regstrup. Hartkorn 6 Tdr. 3 Fdkr. 3/4 Alb.
Ejendomsskyld 32,000 Kr. Areal 54 Tdr. Ld., deraf Ager 43, Eng og Mose 10,
Have og Gaardsplads 1. Agermarken drives i en 7 Marksdrift: Havre, Brak,
Vintersæd, Byg, Roer, Havre og 1aars Græs. Jordens Bonitet er lermuldet. Der
holdes 15 Køer, 7 Stkr. Ungkvæg og Kalve og 1 Tyr af rød dansk Race og 4
Heste. Sidste Aar solgtes c. 50 Fedesvin.
Lilliegaard har den nuv. Forpagter overtaget efter sin Fader Lars
Christensen, som havde den i Fæste.
Hovedb., der ligger mod S., og den v. Længe er af Bindingsværk med
Straatage, de 2 andre Avlsb. er nybyggede af Grundmur med Trimpel og
Paptage. - Jorderne omgiver Gaarden over et let bølget Terræn."

Bogen er fra ca. 1915

Hans

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-02 22:02

"Hans Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> Km. Gaarden ligger c. 13 Km. fra Holbæk. Ejer: Baroniet Løvenborg. Siden
> 1911 har den været bortforpagtet til Lars Chr. Larsen, som er født paa

Jeg siger rigtig mange tak til Jer alle for interesse og hjælpsomhed.
Det kunne se ud som om jeg får et underligt problem m.h.t. at få
nogle af navnene til at passe.

Lige her og nu kan ueg ikke se, hvad det bunder i.

Men i hvert fald TAK.

Med venlig hilsen Ruth