forstår jeg det / læser jeg det korrekt
Fra : Bente Poulsen

Dato : 26-07-02 18:09

Hej NG
jeg har gennem en måneds tid, abonneret på denne side, fordi jeg
interesserer mig for slægtsforskning, og fordi jeg er meget grøn på dette
område. jeg har observeret at der er mange venlige sjæle - også på dette
sted - som gerne giver gode råd, derfor vover jeg mig frem fra gemmerne med
følgende spørgsmål

jeg har fået afskrift af FT for Skibsted sogn, omkring en slægtsgaard, der
tilhørte min oldefar, her kan jeg så prøve at komme lidt længere med den
side af slægten, men det er et par ting, som jeg er lidt i tvivl om, om jeg
forstår rigtigt.

der står eksempelvis følgende

FT 1890 Gaard
Jens Christian Christiansen 59 E. f. i. (jeg er lidt usikker på om der
står i) Skibsted. gaardmand

mit spørgsmål er så: Jeg læser det sådan at Jens C. Christiansen er 59 år,
han er enkemand og født i Skibsted. ER det korrekt?

På forhånd tak
Bente Poulsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 26-07-02 18:45

On Fri, 26 Jul 2002 19:08:44 +0200, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

> [...]
>
>mit spørgsmål er så: Jeg læser det sådan at Jens C. Christiansen er 59 år,
>han er enkemand og født i Skibsted. ER det korrekt?

Ja, så det er nok ham her:

FT-1834, Skibsted, Hellum, Aalborg,
Skibsted Bye, fam. 39 et Huus
209, Christian Henningsen, 39, Gift, Snedker,
210, Bodil Christensdatter, 32, Gift, hans Kone,
211, Marie Christiansdatter, 11, Ugift, hans Barn,
212, Jens Christiansen, 4, Ugift, hans Barn,
213, Jens Laustsen, 70, Gift, Aftægtsmand,
214, Inger Madsdatter, 71, Gift, hans Kone,

FT-1845, Skibsted, Hellum, Aalborg
Skibsted by, fam. 10, En gaard
72, Christian Henningsen, 50, Gift, Gaardmand, Fræer sogn Aalborg amt,
73, Bolette Christensdatter, 43, Gift, Hans kone, Heri sognet,
74, Jens Christian Henningsen, 15, Ugift, Deres søn, Heri sognet,
75, Johannes Sørensen, 21, Ugift, Deres tjenestefolk, Heri sognet,
76, Hans Pedersen, 19, Ugift, Deres tjenestefolk, Heri sognet,
77, Ane Pedersdatter, 20, Ugift, Deres tjenestefolk, Soelberg sogn
Aalborg amt,
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bente Poulsen

Dato : 27-07-02 17:45

Hej igen
TAk for hjælpen Lars, jeg er ganske imponeret over at du kan komme med så
detaljerede FT, nu da DDa er ude af drift, så jeg vover at stille et nyt
spørgsmål som driller mig lidt. Blandt det material jeg har afskrift af
(altså FT) kan jeg ikke helt forstå følgene
1870 Gaard

Jens Christian Christiansen 39
g - - Skibsted Husfader. Gaardeier

Mette Marie Sørensen 36
g - - Blenstrup. Husmoder

Hans Christian Jensen 16
u - - Skibsted.

Christen Jensen
14 - - - Skibsted

Anemarie
11 - - - Skibsted børn

Peder Christian Jensen
5 - - - Skibsted

Christian Anton Jensen
4 - - - Skibsted

Bolette Christensen
68 E - - - Husmoder

1 karl 1 pige

1860 Tillige:

Rasmus Hansen
52 g f. i. Pastoratet

Bodil Christensen
58 g - - Sognet aftægtsfolk

1855 Gaard

Rasmus Hansen
47 g - - Lyngby. Gaardmand, Husfader

Bolette Christensen
53 g - - Skibsted, hans kone

Jens Christian Christensen 25
u - - -

Jens Christian Christensen 11
u - - - deres børn

1 Karl 1 Dreng 1 Pige

det er FT fra 1860 hvor der står Tillige, hvilke personer skal der stå i
denne FT, udover de to som er nævnt, er det dem fra FT-1870??

På forhånd tak til alle der kan hjælpe

Hilsen Bente

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> 76, Hans Pedersen, 19, Ugift, Deres tjenestefolk, Heri sognet,
> 77, Ane Pedersdatter, 20, Ugift, Deres tjenestefolk, Soelberg sogn

begin 666 clip_image001.gif
M1TE&.#EA$ ! `'<!,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
M! $```$`+ $``0`-`#T`@ ``@(&!@0)#!(*I:;<?'%1R1LLPJI-#_X"+2&F7
M1F:HF6[LN\98>\ZP?>/R;'1]MP,&/SFASD)+%HG#T-+9'#VET5)5A;S60K])
#`0`[
`
end

begin 666 clip_image002.gif
M1TE&.#EA$ `<`'<!,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
M! $```$`+ $``0`-`!D`@ ``@(&!@0(CA!&IJ\:?$%QR1MOPU=7V^4&A.#['
0Z'A:4%)KFW'O+'OH814`.P``
`
end

begin 666 clip_image003.gif
M1TE&.#EA$ `<`'<!,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
M! $```$`+ $``0`-`!D`@ ``@(&!@0(DA!&IJ\:?$%QR1MOPU=7V^4'AXVC!
143*I:(YJ"W,QYE)<B+H%`#L`
`
end

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-07-02 18:58

On Sat, 27 Jul 2002 18:45:26 +0200, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Hej igen
>TAk for hjælpen Lars, jeg er ganske imponeret over at du kan komme med så
>detaljerede FT, nu da DDa er ude af drift,

Det er nu ellers nemt nok, når man har cd'en

>så jeg vover at stille et nyt
>spørgsmål som driller mig lidt. Blandt det material jeg har afskrift af
>(altså FT) kan jeg ikke helt forstå følgene
>1870 Gaard
(snip)
>det er FT fra 1860 hvor der står Tillige, hvilke personer skal der stå i
>denne FT, udover de to som er nævnt, er det dem fra FT-1870??

Det kan jeg derimod ikke hjælpe med, for 1855, 1860 og 1870 er endnu
ikke indtastet. Dem må du se på mikrofilm.

Fra : Bente Poulsen

Dato : 27-07-02 21:00

Hej igen igen

Jeg prøver lige en gang til, da jeg kan se at de data jeg har kopieret over
ser noget rodet ud, jeg har FT afskrift fra FT 1870, 1860 og 1855 de er som
følgende
Afskrift af Folketællingerne for Skibsted sogn, Skibsted Nørgaard
matrikelnummer 8 a m.fl.
FT - 1870 Gaard
Jens Christian Christianse 39, gift Husfader, Gaardeier, Skibsted
Mette Marie Sørensen 36, gift, Husmoder, Blenstrup
Hans Christian Jensen, 16 ugift, deres barn, Skibsted
Christen Jensen 14, ugift, deres barn, Skibsted
Anemarie 11, ugift, deres barn, Skibsted
Peder Christian Jensen 5, ugift, deres barn, Skibsted
Christian Anton Jensen, 4, ugift deres barn, Skibsted
Bolette Christensen 68, enke, husmoder
1 karl og 1 pige

FT 1860 Tillige
Rasmus Hansen, 52, gift, Pastoratet aftægtsfolk
Bodil Christensen 58, gift, Sognet, aftægsfolk

FT 1855 Gaard
Rasmus Hansen, 47, gift, Gaardmans, husfader, Lyngby
Bolette Christensen 53, gift, hans kone, Skibsted
Jens Christian, 25, ugift, deres barn, Skibsted
Jens Christian Christensen, 11, ugift, deres barn, Skibsted
1 karl, 1 dreng, 1 pige

Så igen er jeg i tvivl om hvorvidt der menes at personerne fra 1855, eller
1870 "hører med" i denne FT fra 1860 hvor der står tillige. Det kan godt
være at dit svar bliver det samme, men nogle gange er jeg altså lidt fatsvag
når det gælder slægtsforskningens kunst, for den er spændende men også
forvirrende
Hilsen Bente

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål som driller mig lidt. Blandt det material jeg har afskrift af
> (altså FT) kan jeg ikke helt forstå følgene

36
> g - - Blenstrup. Husmoder
>
> Hans Christian Jensen
16

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-07-02 21:27

On Sat, 27 Jul 2002 22:00:29 +0200, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

> [...]
>når det gælder slægtsforskningens kunst, for den er spændende men også

Sådan ville jeg nok forstå det; men det er jo kun den, der har lavet
afskriften, som kan sige det med sikkerhed. Som sagt er de tre årgange
ikke indtastet i KIP-projektet, så der må være tale om en almindelig
afskrift, og de kan jo laves på mange måder.

Så spørg den, der har lavet afskriften eller kig selv på mikrokortet.

Fra : Bente Poulsen

Dato : 28-07-02 15:22

Du har ganske ret. Tak for din hjælp og tålmodighed, jeg vil tage en tur til
Slægtsgårdsarkivet ved første lejlighed