Manderengøring...
Fra : Jens Sigurdson

Dato : 30-07-02 00:54

Hej.

Jeg elsker de der sprayflasker med manderengøring - sprøjt på, vent og skyl
efter... kan det være nemmere?
Det eneste jeg ikke kan lide er prisen.
Nu var det så at jeg kikkede lidt på deklarationen og der står at det
indeholder; citronsyre, nonioniske tensider, parfume osv. Altså nemt nok,
men hvad er nonioniske tensider? Og hvordan får man lavet sit eget
kopiprodukt der er lige så smart, billigere og stadigvæk ikke fjerner
vandhanerne sammen med kalken og fedtet?
Jeg gætter på at tensiderne er noget i stil med afspændingsmidel til
opvaskemaskiner - er det helt forkert?

/ZIGGE

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 08:03

Jens Sigurdson skrev:

>Jeg elsker de der sprayflasker med manderengøring - sprøjt på, vent og skyl
>efter... kan det være nemmere?
>Det eneste jeg ikke kan lide er prisen.

Prøv brun sæbe. Det er miljøvenligt (men dog en forholdsvis stærk
base i ren tilstand).

--
Bertel

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-07-02 11:43

d. 30/07/02 9:03 skrev Bertel Lund Hansen på nospam@lundhansen.dk i artiklen
2geckuo7cb8km0e4t852nn3oid9scf8vl9@news.telia.dk:

> Prøv brun sæbe. Det er miljøvenligt (men dog en forholdsvis stærk
> base i ren tilstand).

Det afhænger af opgaven. Til fjernelse af kalk og sæberester skulle
husholdningseddike til 4,95 kr. pr. liter være ganske glimrende.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-07-02 17:31

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Det afhænger af opgaven. Til fjernelse af kalk og sæberester skulle
> husholdningseddike til 4,95 kr. pr. liter være ganske glimrende.

Varm det op først. Så virker det meget bedre. Jeg bruger det af og
til at afkalde min vandkoger med, da jeg ikke er alt for tryg ved
at hælde noget kemisk stads ned i en beholder, jeg senere skal drikke
af.

-Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-02 18:00

Claus Rasmussen skrev:

> [...]
> til at afkalde min vandkoger med, da jeg ikke er alt for tryg ved
> at hælde noget kemisk stads ned i en beholder, jeg senere skal drikke

Citronsyre kunne være en anden mulighed, men eddike er ganske fortrin-
ligt, og så behøver man som du selv er inde på ikke at bekymre sig om
hvorvidt det nu er giftigt.

I en normal husholdning er det sjældent nødvendigt at bruge andet end
ganske få rengøringsmidler

· Opvaskemiddel (allergitestet, uden farve og parfume)

· Universalrengøringsmiddel (allergitestet, uden farve og parfume)

· Eddike

· Toiletrens

Evt. kan man vælge kun at bruge enten opvaskemiddel eller universal-
rengøringsmiddel til det hele (bortset fra til kalkfjerning, selvfølge-
lig, hvor man bruger eddiek eller fortyndet eddike), og toiletrens kan
også godt undværes, men mange er tryggere ved at få ætset kummen.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 19:06

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>I en normal husholdning er det sjældent nødvendigt at bruge andet end
>ganske få rengøringsmidler

Ja, men jeg vil nødig undvære skurepulver. Jeg har brugt noget
skrapt noget til at rense toiletkummen for brune striber, og jeg
bruger noget almindeligt noget til at rense køkkenvask i (den
farves gradvist brun af tesjatter).

>Evt. kan man vælge kun at bruge enten opvaskemiddel eller universal-
>rengøringsmiddel til det hele (bortset fra til kalkfjerning, selvfølge-
>lig, hvor man bruger eddiek eller fortyndet eddike)

Hvis man bruger brun sæbe, kommer der ikke ret meget kalk.

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-07-02 19:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> skrapt noget til at rense toiletkummen for brune striber, og jeg
> bruger noget almindeligt noget til at rense køkkenvask i (den

Du kan også bruge salt. Det virker næsten lige så godt til selve
vasken (men nok ikke til hanen).

-Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-02 19:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> jeg vil nødig undvære skurepulver.

Det kan jeg godt forstå, jeg bruger også selv skurepulver herhjemme,
men man kan strengt taget klare sig med salt hvis det skal være.

Hvis du bruger skurepulver, så sørg for at bruge den flydende (som
vel så hedder skurecreme) - så får du ikke alt det skadelige støv
ned i lungerne.

> Hvis man bruger brun sæbe, kommer der ikke ret meget kalk.

Okay, det har jeg ikke lagt mærke til.

(Jeg læste for et par dage siden, på bagsiden af en æske "Minus Kalk"
(natriumpolyfosfat, til tøjvask), at man også kan bruge det opslemmet
til at fjerne kalk på badeværelsesfliser med, men jeg har ikke prøvet
det endnu.)

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 22:29

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Hvis du bruger skurepulver, så sørg for at bruge den flydende (som
>vel så hedder skurecreme) - så får du ikke alt det skadelige støv
>ned i lungerne.

Jeg har prøvet det flydende, og man betaler den onde lyneme dyrt
for vandet. Det er ikke spor svært at undgå skurestøv i lungerne.
Pulveret er ret tungt og skal blot hældes lidt forsigtigt ud.
Faktisk hold jeg op med det flydende fordi det forsvandt fra min
dagligbutik.

Når jeg har drysset det, får det en sjat vand. Så virker det
bedst, og så støver det ikke.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-08-02 07:08

On Tue, 30 Jul 2002 20:05:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, men jeg vil nødig undvære skurepulver. Jeg har brugt noget
>skrapt noget til at rense toiletkummen for brune striber,

Hvad har du brugt til at få brune striber af med?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-02 19:18

Klaus Alexander Seistrup skrev i meddelelsen ...

> · Toiletrens

wc rens, er vidst ikke så mijøpolitisk korrekt

men ok, kan se du selv er inde på ideen

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 22:32

Michael Petersen skrev:

>wc rens, er vidst ikke så mijøpolitisk korrekt

Jo, hvis man køber de rigtige mærker. Jeg bruger Froggy som lå
pænt i en test i Tænk&Test. Det er 98 % biologisk nedbrydeligt
ifølge dets egen mærkat.

--
Bertel

Fra : Jeannette

Dato : 31-07-02 09:38

> [...]
>
> · Opvaskemiddel (allergitestet, uden farve og parfume)
>
> · Universalrengøringsmiddel (allergitestet, uden farve og parfume)

Jeg ville sige at

- opvaskemiddel
- Brunsæbe/sæbespåner
- Eddike

egentligt er rigeligt.

En god opløsning af brun sæbe el. sæbespåner kan også sagtens kommes på
sprayflaske, og virker lige så godt.

Tankevækkende er det at der er afkalkningsmiddel i fliserengøring til
badeværelser, som ofte er i sprayform.
Hvad smart er der ved det, når fugerne ikke kan tåle afkalkningsmiddel??
Hvordan sprayer man på hver enkelt flise og samtidig sørger for at det ikke
løber ned på fugen???

Jeannette

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-07-02 10:47

Jeannette wrote:
> Hvad smart er der ved det, når fugerne ikke kan tåle
> afkalkningsmiddel??

Jeg mener at have hørt engang at fugerne godt kan tåle
afkalkningsmiddel, hvis bare de er gjort våde først.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-02 11:44

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:

>Jeg mener at have hørt engang at fugerne godt kan tåle
>afkalkningsmiddel, hvis bare de er gjort våde først.

Det vil så udsætte dem for fortyndet afkalkningsmiddel så
nedbrydningen tager lidt længere tid. Hvorfor overhovedet skabe
problemet?

--
Bertel

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-07-02 17:58

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det vil så udsætte dem for fortyndet afkalkningsmiddel så
> nedbrydningen tager lidt længere tid. Hvorfor overhovedet skabe
> problemet?

For så kan man bare smøre afkalkningsmiddel ud over det hele, uden at
tænke på om man nu holder sig indenfor fliserne. Det går lidt hurtigere.

Fra : Jeannette

Dato : 31-07-02 18:59

"Jakob Møbjerg Nielsen" skrev
> Jeg mener at have hørt engang at fugerne godt kan tåle
> afkalkningsmiddel, hvis bare de er gjort våde først.

OK, jeg hare hørt at de ikke kan.
Det samme skulle gælde teressogulvet.....selv om jeg engang så i tv, at man
skulle bruge kalkfjerner der på teressogulvet i badeværelset, hvor det var
værst

Jeannette

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 31-07-02 08:16

Claus Rasmussen skriver:

http://avogadro.chem.iastate.edu/MSDS/acetic_acid-0.1to56pct.htm

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-07-02 16:51

Jeppe Madsen wrote:

> http://avogadro.chem.iastate.edu/MSDS/acetic_acid-0.1to56pct.htm

Lige præcist.

-Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-07-02 20:35

Jeppe Madsen wrote:

> http://avogadro.chem.iastate.edu/MSDS/acetic_acid-0.1to56pct.htm

Alligevel vil jeg gerne vove at drikke en mundfuld husholdningeddike
eller to ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-02 16:41

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen
<2geckuo7cb8km0e4t852nn3oid9scf8vl9@news.telia.dk>...
>Jens Sigurdson skrev:

>Prøv brun sæbe. Det er miljøvenligt (men dog en forholdsvis stærk
>base i ren tilstand).

husk at bruge handsker..

brunsæbe er hårdt ved huden..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 17:03

Michael Petersen skrev:

>husk at bruge handsker..
>brunsæbe er hårdt ved huden.

Jeg har aldrig brugt handsker, og jeg bruger brun sæbe til mine
gulve, min håndvask og min wc-kumme. Jeg blander det med vand til
gulvvask, men hælder det i ren form ned på kummerne og en børste.
Hænderne er dog sjældent i direkte berøring med sæben, men det
kan de i øvrigt sagtens tåle. Man mærker 'almindeligt' ubehag
(fedtet, 'beskidt') længe før der er nogen risiko.

Men min datter fortalte om nogen der ville lave en
uhyggelig-maske. Den ene fik hovedet smurt ind i brun sæbe og fik
trukket plasticfolie hen over. Hun blev ætset i ansigtet, men
heldigvis fik de det af så hurtigt at det kun var overfladisk og
ikke gav varige mén. Så det er godt at være klar over at det er
en middelstærk base (pH 10 i ren form tror jeg nok).

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-02 17:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hænderne er dog sjældent i direkte berøring med sæben, men det
> kan de i øvrigt sagtens tåle.

Med mindre man gør rent meget tit, som hvis man fx er ansat i hjemme-
plejen. Da bør man have handsker på hver eneste gang man bruger et
rengøringsmiddel der er skrappere end vand. (Og så er der fare for
at udvikle latexallergi, men det er en ganske anden historie.)

Og så er det i øvrigt fy-fy at bruge flydende brun sæbe i hjemme-
plejen i de kommuner jeg har været i kontakt med - vi må kun bruge
fast brun sæbe ("rigtig" brun sæbe - "krystalsæbe"). Jeg har glemt
detaljerne, men jeg mener at det skyldes at det stof fabrikanterne
tilsætter for at holde den brune sæbe flydende er skadeligt (enten
for miljøet eller helbredet).

> (pH 10 i ren form tror jeg nok).

Min lærebog siger pH 12 for ufortyndet brun sæbe, mens brugsopløs-
ningen skulle ligge på lidt over 9.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 19:07

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>detaljerne, men jeg mener at det skyldes at det stof fabrikanterne
>tilsætter for at holde den brune sæbe flydende er skadeligt (enten
>for miljøet eller helbredet).

Øv! Kan du finde den præcise oplysning?

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-02 19:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Øv! Kan du finde den præcise oplysning?

Jeg skal gøre hvad jeg kan. Jeg er også selv blevet nysgerrig, og
Google er ikke til stor hjælp - i det mindste ikke med de ord jeg
har fodret den med.

Det står desværre ikke i mine lærebøger. Jeg fik det kun at vide
mundtligt engang, og da var forklaringen lidt vag.

Men sikkert er det at der i den "vejledning i brug af rengørings-
midler" man får udleveret i hjemmeplejen i Gladsaxe Kommune står
at vi kan bruge fast brun sæbe til rensning af ovn (og ikke til
andet) hvis vi har handsker på, mens at vi slet ikke må anvende
flydende brun sæbe.

Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af mere omkring emnet.

// Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-08-02 07:17

On Tue, 30 Jul 2002 18:28:49 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]
>rengøringsmiddel der er skrappere end vand. (Og så er der fare for
>at udvikle latexallergi, men det er en ganske anden historie.)

Du tager da bomuldshansker under gummi/latex-hanskerne, dels så
nedsaætter du risikoen for allergi, dels så har du ikke den IMO
ubehalige slupren mellem hånden og hansken.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-02 07:51

Ivar Madsen skrev:

> Du tager da bomuldshansker under gummi/latex-hanskerne,

Ja, altid.

// Klaus

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-07-02 08:32

> Nu var det så at jeg kikkede lidt på deklarationen og der står at det
> indeholder; citronsyre, nonioniske tensider, parfume osv. Altså nemt nok,
> men hvad er nonioniske tensider?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tensider er så vidt jeg husker en slags emulgator eller lipofile (
fedtelskende ) grupper af stoffer der er i stand til at binde løst fedt til
vand og derved give den rengørende effekt.

Fandt dette efter en søgning på Google....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tensider
En fælles betegnelse for organiske stoffer, der blandt andet
omfatter befugtningsmidler, emulgeringsmidler og skumningsmidler samt
vaskeaktive stoffer. Inddeles i anioniske, nonioniske og kationiske samt
amfotere tensider.

Miljømæssige egenskaber: Tensider er generelt giftige over for
vandlevende organismer. Det er derfor især tensidernes nedbrydelighed, der
er afgørende for deres miljømæssige effekter.

Nonioniske tensider
Gruppe af tensider, vaskeaktive stoffer, der ikke er særligt
vandopløselige - fx alkylethoxylater,
alkylpolyglykosider, blokpolymere.

Miljømæssige egenskaber: Mere eller mindre nedbrydelige og giftige i
vandmiljøet.
Snuppet fra forbrugerinfo

begin 666 1x1.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 30-07-02 09:42

> Nonioniske tensider
> Gruppe af tensider, vaskeaktive stoffer, der ikke er særligt
> vandopløselige - fx alkylethoxylater,
> alkylpolyglykosider, blokpolymere.

OK, hvor finder jeg sådan noget ?

/ZIGGE

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-07-02 13:41

> OK, hvor finder jeg sådan noget ?
>
> /ZIGGE
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Øhhhhh... jeg tror ikke det sælges til privat brug da det er
miljøfarligestoffer her er tale om( ganske vist sælges mineralskterpentin ),
men spørg hos matrealisten, det kan være han/hun ved noget om nogle
opskrifter på effektive rengøringsmiddler.. ellers spørg Leth

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 30-07-02 13:50

> opskrifter på effektive rengøringsmiddler.. ellers spørg Leth

ehh... nu ville jeg jo helst undgå den herre
Målet er blot at fremstille en kopi af f.eks. "Ajaks" baderums-rengøring ol.
produkter, bare til en literpris på 3 - 5 Kr.

/ZIGGE

(man kan jo ikke bruge gummihandsker til alti...)

Fra : Rolf Thorup

Dato : 30-07-02 16:46

Jens Sigurdson wrote:

> ehh... nu ville jeg jo helst undgå den herre
> Målet er blot at fremstille en kopi af f.eks. "Ajaks" baderums-rengøring ol.
> produkter, bare til en literpris på 3 - 5 Kr.

Med risiko for at lyde alt for gammelkoneagtig så er *super cleaner
ultra* (indsæt selv produkt) ikke nødvendigvis vejen til evig
rengøringslykke. Langt hen ad vejen er vand og sæbe den bedste og mest
effektive løsning (i hvert tilfælde billigste). Hvor sæbe her f.eks. er
brun sæbe eller et eller andet universalrengøringsmiddel. Men det var jo
selvfølgelig ikke det, du spurgte om...

Rolf
--
Walter: Fuck it, dude, let's go bowling.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 17:04

Rolf Thorup skrev:

>rengøringslykke. Langt hen ad vejen er vand og sæbe den bedste og mest
>effektive løsning (i hvert tilfælde billigste).

Nemlig, men glem ikke det allervigtigste: knofedt.

Hov! Hvorfor løb alle mændene skrigende bort?

--
Bertel

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-02 19:15

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen ...

>Nemlig, men glem ikke det allervigtigste: knofedt.
>
>Hov! Hvorfor løb alle mændene skrigende bort?

knofedt, dte var det vi narede naboens knægt ned på tanken efter da vi
formange dage siden pussede vores knallerter

Fra : Jeannette

Dato : 30-07-02 09:56

"Jens Sigurdson" skrev
Og hvordan får man lavet sit eget
> kopiprodukt der er lige så smart, billigere og stadigvæk ikke fjerner
> vandhanerne sammen med kalken og fedtet?

Nemt nok, og slet ikke nogen videnskab..
Tag noget ajax eller anden rengøringsmiddel, lav en stærk opløsning af det i
en sprayflaske....og vupti

Men så smart er det nu heller ikke. Den slags...Det giver nemt striber, når
det løber, specielt hvis man glemmer at starte med at spraye nedefra

Jeannette

Fra : Torben Frandsen

Dato : 30-07-02 13:47

"Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> wrote in

> Jeg elsker de der sprayflasker med manderengøring - sprøjt på, vent og
skyl
> efter... kan det være nemmere?

Det ved jeg ikke. Men for at kvalificere som manderengøring mener jeg at der
må indgå nogle voldsomme maskiner i processen.

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-02 14:58

Torben Frandsen wrote:

> "Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> wrote in

> Det ved jeg ikke. Men for at kvalificere som manderengøring mener jeg at der
> må indgå nogle voldsomme maskiner i processen.

Så skal man vel have fat i Binfords produktkatalog?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 30-07-02 15:02

Hvor får man fat i det? Hvor, hvor hvor?

/ZIGGE

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-07-02 13:59

Torben Frandsen wrote:
> Det ved jeg ikke. Men for at kvalificere som manderengøring mener jeg
> at der må indgå nogle voldsomme maskiner i processen.

Nu kommer jeg til at tænke på Tim "The Tool Man" Taylors støvsuger.

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-02 16:45

Torben Frandsen skrev i meddelelsen
<3d468b25$0$17776$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Det ved jeg ikke. Men for at kvalificere som manderengøring mener jeg at
>der må indgå nogle voldsomme maskiner i processen.

en toptunet højttryks Binford 6000 more power spray gun super soaker er et
must til det projekt

Fra : Ivar

Dato : 30-07-02 17:27

Torben Frandsen skrev:

> Men for at kvalificere som manderengøring mener jeg at der
> må indgå nogle voldsomme maskiner i processen.

Helt sikkert !

Ivar

--
Motoren er mennesket bedste ven.

Fra : Martin

Dato : 31-07-02 13:44

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message news:<3d46be8f$0$17780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Helt sikkert !
>

> Ivar

Pyha tøser. Var det ikke på tide med et fast greb om den enøjede med
højre hånd, et mandeblad i den anden hånd og til he!vede med denne
rengøringssnak

Nexus 1

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-07-02 19:11

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

> Pyha tøser. Var det ikke på tide med et fast greb om den enøjede med
> højre hånd, et mandeblad i den anden hånd og til he!vede med denne
> rengøringssnak

Så husk lige at vaske citronsyren af fingrene først!

> Nexus 1

- Martin