valg af gps
Fra : Lars Clement

Dato : 29-07-02 23:36

Jeg har fået lyst til en gps. De små håndholdte ser fikse ud ( og er til at
betale ) er der nogen der vil være behjælpelige med erfaringer og priser ?

--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 30-07-02 05:40

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> wrote in message
> Jeg har fået lyst til en gps. De små håndholdte ser fikse ud ( og er til
at
> betale ) er der nogen der vil være behjælpelige med erfaringer og priser ?

Jeg har brugt en Garmin 12 i omkring 5 år og har kun gode erfaringer med
den - undtagen batteriforbruget, som er ca.36 timer for 4 AA'er. Det er helt
klart bedre at køre fra bådens batteri.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-07-02 22:11

GPSér er som kvinder... det er en smagssag... *S*

Der er fordele og ulemper... Selv har jeg valgt en indbygget GPS Garmin
120... idag fås kun 128... den har et fornuftigt display, og er belyst...
men har ikke "Map" kortfunktion... Prisen må du selv lede efter, de handles
vist i mange forskellige dagspriser, men vist ca. 2500Kr.

Jeg er sikker mange mener en håndholdt GPS er ligeså god, men jeg kan bedst
lide at jeg ved hvor den er...

Ulempen ved en fastmonteret, er hvis man skal have den med hjem for at lave
ruter, eller overføre waypoint via sin PC, medmindre man har en bærbar PC...

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 31-07-02 10:31

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> vist i mange forskellige dagspriser, men vist ca. 2500Kr.
>
> Jeg er sikker mange mener en håndholdt GPS er ligeså god, men jeg kan

Garmin 128 og 12 er mere eller mindre ens - den ene er håndholdt, den anden
håndholdt.

Jeg har en MLR 312 fastmonteret og er særedeles tilfreds med den - især den
numeriske tastatur. Men når man først er begyndte at stole på sin GPS, mener
jeg at det er vigtigt at man har en backup så man kan hurtigt få en position
hvis el-systemet svigter. Derfor har jeg to...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-02 20:53

Jeg har en Garmin Adventure. Har altid virket upåklageligt. God hvis man,
som jeg, hader at lave store huller i sin båd.

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-08-02 21:14

Ja, Bjarke... en GPS er en god ting... og har sikkert også hjulpet mange til
at undgå grunstødninger og dermed, huller i båden... Men, som en anden
skirver... sådan noget elektronik kan gå i stykker...

I flyvningens verden, siger man "GPS er en glimrende backup" til den
traditionelle navigation... dette slogan vil jeg gerne overføre til søens
folk også...

Kommer man ud i en situation hvor vejret trækker til, og GPSén samtidig går,
hvad gør man så... jeg har desværre min bange anelse om, at der rent faktisk
er sjlere der sejler rundt uden overhovedet at have et søkort i båden,
endsige kompas... for de har jo GPSén....

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-08-02 21:23

HELT enig. Og med en hånd-gps er der også større chancer for at man kun
betragter den som back-up ....

Bjarke