Frejas to katte fra nordisk mytologi
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 20:43

Hejsa,
jeg ville bare lige høre om der var nogen af jer som kunne huske hvad det er
Frejas to katte hedder (dem som trækker hendes vogn).
Jeg har ind til videre fundet frem til at de skulle hedde Bygul og Trjgul
men er der nogen af jer som kan huske det?

Mvh
Vibeke

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 20:59

> [...]
> Jeg har ind til videre fundet frem til at de skulle hedde Bygul og Trjgul
> men er der nogen af jer som kan huske det?

Hej igen.
Jeg fandt selv svaret :)

Vibeke

Fra : Ann K

Dato : 28-07-02 21:13

Hej Vibeke.
Hvor fandt du navnene??? Og hvad hedder de så?
Så vidt jeg ved nævnes kattenes navne nemlig ikke i nogle af de gamle
kilder... og man fortæller heller ikke hvilken "funktion" Frejas katte
har/havde... (som fx Odins ulve og ravne - der som ligædere også er
symboler på gudens status som krigsgud, foruden at de også agerer som
"spioner")

Mvh Ann ... Stud.rel

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 21:36

Hej Ann,

først kiggede jeg i nogen af vores egne bøger hvor de ikke stod nævnt ved
navn, og herefter i tegneserien Valhalla, så søgte jeg lidt rundt på nettet,
og fandt frem til det samme som dig, at de ikke står nævnt. Mange steder
står det dog nævnt at deres navne er Bygul, eller Bygull og Trjegul. Men så
fandt jeg dette her:

"No where in the ancient lore are the names of Freyja's cats to be found.
However, Bygull and Tregull are the names heathen author Diana Paxson gives
to Freyja's cats in her fantasy novel Brisingamen. "

Fra http://ipc.paganearth.com/diaryarticles/books/asyniur.html

Så konklusionen er vist at jeg ikke bruger dem.

Men jeg ville jo gerne bruge et navn fra den nordiske mytologi til min lille
nye Maine Coon, mine andre katte hedder jo Tjalfe og Røskva, så ... ja nu er
jeg lidt i vildrede. Han hedder nu Caruso, men det kan jeg slet ikke
forholde mig til *G*. Har lidt overvejet Ask, eller Bardur, men.... har du
nogen gode ideer? Han er Rød silver Blotched tabby og bliver vist en
ordenlig krabat.

Vibeke

Fra : Eva

Dato : 28-07-02 21:52

Hejsa
Her en ordliste over navne brugt i den nordiske mytologi.
Håber det kan bruges til noget.
Hilsen Eva, Tjalfe og Sacha

http://www.geocities.com/mytologi2000/ordliste.html

Vibeke Jørgensen <vibeke1@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ai1k73$27o2$1@news.cybercity.dk...

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-07-02 09:37

> http://www.geocities.com/mytologi2000/ordliste.html

Humn, de skriver at Tjalfe var en jætte. Det holder da vist ikke.

Vibeke

Fra : Lars Dahl

Dato : 28-07-02 22:56

> [...]
> forholde mig til *G*. Har lidt overvejet Ask, eller Bardur, men.... har du
> nogen gode ideer? Han er Rød silver Blotched tabby og bliver vist en

Hej Vibeke.

Hmmm... Stor, rød og forholdsvis langhåret... Jeg bliver ved med at se Thor
for mig.

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-07-02 06:33

> Hmmm... Stor, rød og forholdsvis langhåret... Jeg bliver ved med at se
Thor
> for mig.

Hej Lars,
jammen dog - det nærmer sig jo det blasfemiske at kalde en kat for et
gudenavn. Det går virkelig slet ikke. :)

Vibeke

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-07-02 07:26

Hej Vibeke
Jeg er sikker på at hvis man spugte hvilken som helst
kat ville den finde det meget "naturligt" at få et gudenavn.

"Hunden tror at dens herre er gud, katten ved at den er gud"

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-07-02 07:38

> Jeg er sikker på at hvis man spugte hvilken som helst
> kat ville den finde det meget "naturligt" at få et gudenavn.
>
> "Hunden tror at dens herre er gud, katten ved at den er gud"

Hej Marianne :)
Hehe, ja det har du sikkert ret i :)
Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-07-02 13:11

In article <3d44dfeb$0$17812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, marianne
hellemose <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej Vibeke
> Jeg er sikker på at hvis man spugte hvilken som helst
> kat ville den finde det meget "naturligt" at få et gudenavn.
>
> "Hunden tror at dens herre er gud, katten ved at den er gud"

Hæ - lige min tanke...
Katte har aldrig glemt deres status i det gamle Egypten...

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Ann K

Dato : 28-07-02 23:01

Hej Vibeke.
Hvad med bare at kalde ham Thor? (Asator)
Må jo nok indrømme, at jeg her er inspiret af netop
Valhalla-tegneserien, hvor Thor vises som en stor _rødhåret_ krabat
*sss*
Og Tjalfe og Røskva er jo også Thors "mennesketjenere", som han tager
med til Valhal....
Vidste du for resten at Tjalfe løb om kap med ilden - og at han næsten
vandt?

Eller du kunne kalde ham Loke (Loki)... især, hvis han er en lille
ballademager

At opkalde ham efter Thors geder er vist lettere umuligt... hvem pokker
kan huske at katten hedder Tandgnoskner *ggg* Må indrømme at jeg ellers
er helt "solgt" til dét navn!

Sleipner/Sleipnir (Odins 8-benede hest) var vist nok sølvfarvet....

Thors hammer hed Mjølner.... Det næste navn til en han-mis (eller -hund)
her i huset

Nej - kunne blive ved ....

Mvh Ann, hvis dyr alle har navne taget fra nordisk mytologi (nå, ja -
med undtagelse af Namacoola!)

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 28-07-02 23:53

Ann K skrev i meddelelsen ...

>Vidste du for resten at Tjalfe løb om kap med ilden - og at han næsten
>vandt?

Tjalfe løb om kap med vinden; den kan trods alt for det meste bevæge sig hurtigere end ild. Loke åd (eller spiste) om kap med ilden... og tabte. Bare lige for en god ordens skyld.

Fra : Ann K

Dato : 28-07-02 23:56

Hej Mads.
Pokkers... du har ret!!! Har ellers fortalt den historie utallige
gange....
trænger vist til at få sovet
Godnat alle sammen!
Mvh Ann... snooooorkkk.....

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-07-02 07:41

> [...]
> med til Valhal....
> Vidste du for resten at Tjalfe løb om kap med ilden - og at han næsten

Hehe - ork ja - vi har også hele serien af tegneserier og jeg har da også
det filmen, og læst en masse andet om det da min kærreste er troende.

> Eller du kunne kalde ham Loke (Loki)... især, hvis han er en lille
> ballademager

Igen, det med gudenavne er der en vis herre som ikke vil have. I Hávarmål
står der blandt andet om navne:

Fæ skal dø,
Æt skal dø,
Du skal dø,
Jeg skal dø.

Men et skal for evigt bestå,
navn og gerning skal ej forgå,
Nidings værk og helte gavn,
For evigt bundet til dit navn.

(sådan frit fortolket fra min hjernes afkroge)

SÅ jeg tror ikke den røde, helt ville være forstående over for idéen

> At opkalde ham efter Thors geder er vist lettere umuligt... hvem pokker
> kan huske at katten hedder Tandgnoskner *ggg* Må indrømme at jeg ellers
> er helt "solgt" til dét navn!

Ja det er jo lige det ;) Men på den anden side er der sikkert ikke så mange
andre katte i nabolaget der kommer rendende hvis jeg kalder på ham ;)

> Thors hammer hed Mjølner.... Det næste navn til en han-mis (eller -hund)
> her i huset

Tja, men på en måde er det et navn på "en ting", og det er mit pus jo ikke
;)

Mvh
Vibeke :)

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-07-02 07:54

Hej Vibeke
her er lidt forslag:

Kometes (oldgræsk) = langhåret
Corleone (italiensk) = løvehjerte
El Chiavato (meksikansk) = Billy the kid
Abrazito (meksikansk) = lille skat/knus
Feorag (gælisk) = egern
Ailurus (old græsk) = "hale-vifter"
Simply Red
Eyra lokalt navn for en ræverød Jaguarundi
Gahije (swahili) = jæger
Maliki (swahili) = konge

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-07-02 08:14

> [...]
> Ailurus (old græsk) = "hale-vifter"
> Simply Red
> Eyra lokalt navn for en ræverød Jaguarundi

Hej Marianne,
tak for forslagene! Der er faktisk nogen som jeg seriøst vil overveje. Eyra
er faksik ret cool, men det lyder måske lidt piget? Feorag, er også ret
cool, - men udtales det bare som det staves?

Mvh
Vibeke

Fra : Ann K

Dato : 29-07-02 10:19

Hej Vibeke.
Jamen så stemmer jeg da for Ask/Aske... Fint navn til en misser!
Eller måske Eldir/Elda (=Ild)...?
Men selv om Mjølner (og Hrungner, Odins spyd) er ting, så er det jo
meget magtfulde ting, som betyder gudens kraft... så jeg ville ikke have
betænkeligheder ved at opkalde noget dyr efter disse

Mvh Ann - og skovmissen Aske ;)

Fra : Mette Svangren

Dato : 28-07-02 21:31

Ann K wrote:
> [...]
> har/havde... (som fx Odins ulve og ravne - der som ligædere også er
> symboler på gudens status som krigsgud, foruden at de også agerer som

My thougts exactly :)
Hverken mit mytologi- eller religionsleksikon var til hjælp (ja, nysgerrig
fiser man jo ind og slår op, når man læser sådan et indlæg *G*)

MVH Mette...stud.mag. med rel.vid. som sidefag