Fastedag for/imod
Fra : Bjørn Høholt

Dato : 29-07-02 10:44

Gang på gang støder man på anbefalinger om en ugenlig fastedag.

Er der nogen her i gruppen der ved noget om dette.

Personligt fodrer jeg 2 gange dagligt alle ugens 7 dage. Jeg mener at
hunde lige som os mennesker har et svingende blodsukker indhold og at
deres adfærd/humør varierer med dette blodsukker indhold.

hilsen
Bjørn

Fra : LLC

Dato : 29-07-02 16:30

bjoernhoeholt@hotmail.com (=?ISO-8859-1?Q?Bj=F8rn_H=F8holt?=) wrote in message news:<6a5ec14a.0207290143.7c2b0b8e@posting.google.com>...
> [...]
> hunde lige som os mennesker har et svingende blodsukker indhold og at
> deres adfærd/humør varierer med dette blodsukker indhold.

Hej Bjørn

Jeg har også hørt megen snak om fastedage. Jeg synes ikke jeg er stødt
på nogen videre fornuftig begrundelse for at springe foderet over på
den måde, men det kan da være at der findes en...

Min hund (schæferhan) bliver også fodret to gange dagligt alle ugens
dage. Jeg varierer tidspunktet han bliver fodret på - morgenmaden kan
falde straks vi står op (ml. 6.30 og kl. 11 afhængigt af
arbejde/weekend-forholdet , eller først efter en halv dags
træning, når vi har en af vore rigtigt aktive træningsture.
Aftensmaden ligger heller ikke på noget fast tidspunkt, blot skal det
selvfølgelig være nogen timer senere end morgenmaden. Han er normalt
ikke sådan en der løber rundt på væggene fordi han (synes at han) skal
have mad, men jeg synes alligevel det er smart ikke at lære ham alt
for faste spisetider.

Som unghund havde han ligefrem en periode, hvor han kastede lidt op,
hvis han af en eller anden grund ikke havde fået morgenmad - jeg tror
fordøjelsessystemet kørte efter en indlært timeplan, og når der så
ikke kom mad ned til normal tid, gik der alligevel nogle processer i
gang (mavesyre ??) som fik ham til at kaste slim og galde(?) op. Det
varede noget før jeg fattede sammenhængen, men jeg har siden hørt om
andre hunde, der kaster op af "sult".

Jeg ville ikke lade min hund faste bare for at lade ham faste, og jeg
kan ikke se nogen grund til at snyde ham, så han skulle gå og være
sulten og uforstående over min "forglemmelse" et helt døgn.
Hundene skal selvfølgelig ikke koste rundt med én og bestemme alt
muligt, men på den anden side synes jeg heller ikke det gør noget at
de får nogle vaner og forventninger til hverdagen, og somme tider får
succes med at kommunikere deres gode ideer til én (f.eks. "synes du
ikke også vi skal gå en tur nu?" eller "skal jeg ikke snart have mad"
eller "du har glemt at give mig min gulerod/kiks/..., som jeg plejer
at få når ..." eller "skal vi ikke gå over på den anden side af vejen"
- den slags "siger" de fleste hunde vel tit, min gør i hvert fald).

Men jeg ville da også stadig gerne høre nogle gode argumenter for
fastedagen...

venlig hilsen
Lene L.C. (hvis hund af og til kan ses savle i lydighedsøvelser, ved
tanken om den godbid han mener han nu har været dygtig nok til at
fortjene :cD )

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-07-02 17:07

"Bjørn Høholt" <bjoernhoeholt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde lige som os mennesker har et svingende blodsukker indhold og at
> deres adfærd/humør varierer med dette blodsukker indhold.

Hej Bjørn

Som du skriver, er der nogle der mener at en fastedag er sundt og naturligt
for hunden.
Den fysiologiske forklaring på dette er, at hunde har en såkaldt depot
mavesæk, dvs. at mavesækken kan udvide sig voldsomt ved fødeindtagelse (en
mellemstor hunds mavesæk kan udvides til at rumme ca. 7 liter, hvor den i
hvile kun rummer ca. 1 liter).
Når mavesækken er tom trækker den sig sammen og "hviler".
Denne "hvilen" anses for at være gavnlig, og er begrundelsen for at have en
ugentlig fastedag.

Ang. blodsukkeri niveauet, så har du ret i at det svinger hos hunde som hos
mennesker, men heldigvis har vi jo alle, både hunde og mennesker
sukkerdepoter, hvorfra vi kan trække reserver, imellem måltiderne.
Så din hund vil ikke pludselig blive dårlig fordi den ikke for noget føde i
et døgn.
Mine hunde holder ikke fastedag, (jeg synes det er "synd" for dem, og jeg
synes det er så hyggeligt at lave mad til dem) men jeg tror det er
menneskerts måde at se tingene på- vi ville jo nødigt faste en hel dag.

Jeg tror imidlertid ikke, at hunden tager skade af en fastedag.

Hvis du spurgte hunden, ville den sige nej til en fastedag, fordi den
instinktivt vil spise, når lejlighed byder sig. (den ved jo ikke hvornår den
får mulighed for at spise igen )

Hilsen

Merete

Fra : Bjørn Høholt

Dato : 30-07-02 09:38

Hej Merete

Med de mængder af kost som vi giver vores hunde, vil jeg mene at maven
må hvile sig hver eneste nat. Så jeg kan ikke se at det skulle være
nødvendigt med en fastedag.

Hvis det skulle være godt at hvile maven en dag, er det så bedre at
lade den hvile i to dage?

hilsen Bjørn

Fra : Pia J

Dato : 30-07-02 09:54

"Bjørn Høholt" <bjoernhoeholt@hotmail.com> wrote in message
> Hej Merete
>
> Med de mængder af kost som vi giver vores hunde, vil jeg mene at maven
> må hvile sig hver eneste nat. Så jeg kan ikke se at det skulle være
> nødvendigt med en fastedag.

Nej, det er noget andet med en ulv som råæder den ene dag, så bugen slæber
hen ad jorden fyldt med råt kød - så tror jeg også selv jeg ville holde en
pause...

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-07-02 09:53

"Bjørn Høholt" <bjoernhoeholt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis det skulle være godt at hvile maven en dag, er det så bedre at
> lade den hvile i to dage?

Hvorfor ikke bare lade maven hvile hver dag .. det er da billigere i
kost
havengoddaghils fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-07-02 17:53

> [...]
at
> deres adfærd/humør varierer med dette blodsukker indhold.

Ja alle de hunde jeg har haft har altid fået mad to gange dagligt ..
dvs deres dagsration fordelt over 2 gange og hvad de så har fået af
godbidder i løbet af dagen er trukket fra den sidste ration ... hvis
der var behov for det ..

Den ugentlige fastedag mener jeg er lidt forkvaklet idet det vel
bygger på vildhunden/ulven der jagter et bytte ... spiser sig mæt og
først jagter når den igen er sulten .. men det vi byder vore hunde nu
om dage er jo netop ikke det at jagte/fange og spise sig mæt .. og så
"slappe af " til man igen er sulten" for vore hunde får aldrig lov til
at spise sig rigtigt mætte og får aldrig det behov for at jagte for at
blive mæt tilfredsstillet .. så når vi tager disse ting fra dem ...er
det vores opgave at sørge får at de på anden måde får de instinkter
plejet .. dvs . strør maden ud .. lader dem få maden via et spor el.
på anden måde lader dem arbejde for føden .. men de skal have maden
tilbudt 2 gange dagligt mener jeg .. og så selv vælge fra eller til
.... mens nogle af mine hunde selv sørger for at regulere deres behov
har jeg haft andre der har skulle have det reguleret .. men stadig
mener jeg at fastedage er out i det liv vi byder vore hunde nu ...

mvh Ami

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-08-02 21:40

Hej Bjørn

> [...]
> hunde lige som os mennesker har et svingende blodsukker indhold og at
> deres adfærd/humør varierer med dette blodsukker indhold.

Jeg synes bestemt ikke en hund skal faste, hvorfor skulle de dog det, men
jeg har også hørt om det, og kender da også nogen der faster deres hund, men
for mig er det total tåbeligt.
Her i huset har Nicki altid mad ( tørfoder ) i sin skål, for når han selv
kan styrre det ( og det kan han virkelig ), mener vi han skal ha' lov til at
spise når han vil. Som regle spiser han kun én gang om dagen, og det er om
aftenen efter vores sidste tisse tur. Nogen dage rør han det slet ikke, men
det er som sagt ikke fordi vi faster ham, han bestemmer selv.

mange hilsner fra
Bolette