Hundefoder ?
Fra : Annette

Dato : 28-07-02 14:40

Vi har lige fået en Rottweiler hvalp på 9 uger.
Er der nogen der kan anbefale et godt foderprodukt,
hvis i evt. har nogle links, vil det være godt..

Er det bedre at blande sit eget foder af f.eks. ris kogte hjerter, lever og
andre
kødprodukter samt selv at blande kalk til hunden og give ham en ganske
almindelig
børnevitaminpille...

tul@jyde.dk

Fra : Sander

Dato : 28-07-02 20:57

"Annette" <tul@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har lige fået en Rottweiler hvalp på 9 uger.
> Er der nogen der kan anbefale et godt foderprodukt,
> hvis i evt. har nogle links, vil det være godt..

Prøv dette link:

www.dyrecenter.dk

Se evt. tråden ovenover: Nybagt hunde-ejer (snart)

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-07-02 12:00

tul@jyde.dk writes:
> [...]
>og
>andre
>kødprodukter samt selv at blande kalk til hunden og give ham en ganske

Helt klart ja til det spørgsmål. Du får en lykkeligere hund der bliver
mæt, hver gang den har spist.

Du skal begrænse brugen af indmad til højst en gang i ugen og ca. beregne
25 g foder pr. kg hund, men her er det ligesom med færdigfoder, hvis
hunden bliver for tyk eller for tynd, skal rationen tilpasses.

Bland i forhold 1/3 grøntsager (kogte), 1/3 ris/kartofler/brød og 1/3 råt
kød.

Prøv at se på www.amilet.dk, der sælger vegetabilsk foder ect. Det kan
spare lidt arbejde med at forberede maden.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : KT

Dato : 29-07-02 17:31

> [...]
> andre
> kødprodukter samt selv at blande kalk til hunden og give ham en ganske

Hejsa.

Vi bruger Royal Canin Giant Puppy til vores rott-hvalp, og det er vi
meget tilfredse med. Hendes pels er blank og fin, maven er i orden og
hun er vild med at spise det. (Ja OK, jeg bliver vel nok nødt til at
nævne, at hun også er vild med rå løg, peberfrugt, kirsebær,
kattelort, småsten og hvad hun ellers finder på sin vej, så......)
Grunden til vi fodrer med præcis det foder er, at det er sammensat
specielt til store hunderacer. Det forhindrer, at hvalpen vokser for
hurtigt, og hun undgår dermed "ufyseligheder" som ledproblemer, HD og
vokseværk.
Det skal I jo også være opmærksomme på, hvis I vælger at lave hans mad
selv; jeg ser nemlig *rigtig* mange hvalpe, der er alt alt for store i
forhold til deres alder (som regel fordi de bliver fodret med for
meget og forkert hvalpefoder).
Mht. til selv at lave hundens mad, må jeg bare lige nævne, at vi har
prøvet det til vores ældste hund, og _det_tager_tid_!!!!!!! Man bliver
hurtigt træt af at koge, stege, pille, skrælle og dele kyllinger,
kartofler, gulerødder, fisk, ris, havregryn, hjerter osv. osv. Vores
hund skulle immervæk have over 1 kg. om dagen, så det er altså ikke
småting, der skal laves!
Desuden er det rent ud sagt skidesvært at sørge for at hunden får alt
hvad den skal have af jern, zink, spormineraler, fedtsyrer osv. osv.;
vitaminerne kan man jo altid tilsætte i pulver/pilleform, men der er
altså afsindig meget andet en hund også har brug for, så man skal
virkelig være opmærksom og gå op i sagen, for at det bliver 100% i
orden.
Vi fandt i hvert fald ud af, at det ikke var umagen værd, hverken
tidsmæssigt, økonomisk eller helbredsmæssigt (altså for hundens
helbred , så nu bruger vi et glimrende tørfoder, og både 2- og
4-benede er godt tilfredse!
Held og lykke med vapsen.

Mvh. Line

PS: Af ren nysgerrighed: hvorfor fortsætter I ikke med det foder,
opdrætteren brugte?

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-07-02 18:39

> [...]

> tidsmæssigt, økonomisk eller helbredsmæssigt (altså for hundens
> helbred , så nu bruger vi et glimrende tørfoder, og både 2- og

Hej Line

Jeg er en af dem,der selv laver mit hundefoder, og jeg laver dagligt mad til
8 hunde. Det er sat i system og det tager vel omkring 1 time dagligt.
Jeg holder en kilopris på ca. 20 kr. og det er da noget mindre end diverse
tørfodermærker.

Til din kommentar omkring hvor svært det er at lave mad med alle de stoffer
en hund har brug for, vil jeg bare sige :

Hvis man kan finde ud af at give sine børn en sund og god kost, så kan man
også finde ud af at fodre sine hunde med hjemmelavet mad. Det er faktisk
ikke sværere end at "fodre" børn.-:))

PS hvordan finder du ud af, hvad du selv har brug for af spormineraler,
zink, fedtsyrer osv ? og hvordan sikrer du dig, at disse stoffer er i din
mad ?

Hilsen

Merete

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 30-07-02 07:41

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message news:<3d457db8$0$1268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>
> PS hvordan finder du ud af, hvad du selv har brug for af spormineraler,
> zink, fedtsyrer osv ? og hvordan sikrer du dig, at disse stoffer er i din

Hej NG!
Det er lige så svært at diskutere blandingshunde - racehunde, som det
er at diskutere foder. Holdningerne er mange, men man kan da ikke lade
være med at tænke på hvad hundeejere gjorde inden tørfoderet blev
opfundet :) Blev hundene oftere syge eller døde oftere?
Jeg har mange gange overvejet at lave hjemmelavet foder til min hund,
men er hver gang blevet meget usikker på om jeg nu også kan finde ud
af at blande foderet i rette mængder o.lign. Tænk hvis man selv gik så
meget op i at blande sin egen mad, så man fik det korrekte antal
vitaminer mm.
De fleste dyrlæger frarådet hjemmelavet foder, og anbefaler tørfoder.
Om det hænger sammen med at de selv har interesse i at sælge det foder
de har på hylderne, skal jeg lade være usagt. Til eventuelle
interesserede, klik ind på www.skansen.com
Denne hjemmeside handler om schnauzere, foder (og lama'er!) Sylvia
Hammerström, som opdrætteren hedder ved rigtig meget om foder, og har
selv prøvet på egen krop at blive syg, og ændre sin kost radikalt.

Merete, har du mon nogle link du kan henvise til med hjemmelavet
foder?

Mvh
Mette

Fra : Bjergskoven

Dato : 30-07-02 14:49

Hej Mette

> Det er lige så svært at diskutere blandingshunde - racehunde, som det
> er at diskutere foder.

Du har helt ret. Vi har alle en mening om foder, og den er vidt forskellig.

Holdningerne er mange, men man kan da ikke lade
> være med at tænke på hvad hundeejere gjorde inden tørfoderet blev
> opfundet :)

Tørfoderet blev opfundet sidst i 50,erne og der blev brugt store summer på
en meget målrettet markedsføring, der fik overbevidst folk om ,at de absolut
ikke kunne finde ud af at fodre deres hund selv, men måtte give den tørkost.
Det er idag en milliard omsætning der ligger i tørfoderprodukterne, så
derfor gøres der stadig meget for at lokke hunde og katteejere til at bruge
dette foder.

Blev hundene oftere syge eller døde oftere?

Jeg tror ikke datidens hunde var mere syge end hunde idag, og jeg håber da
ikke hundene døde mere end 1 gang )

> [...]
> af at blande foderet i rette mængder o.lign. Tænk hvis man selv gik så
> meget op i at blande sin egen mad, så man fik det korrekte antal

Du kan sagtens finde ud af at lave hjemmelavet foder.

> De fleste dyrlæger frarådet hjemmelavet foder, og anbefaler tørfoder.
> Om det hænger sammen med at de selv har interesse i at sælge det foder
> de har på hylderne, skal jeg lade være usagt.

Jeg vil lade det være sagt, at det er fordi mange dyrlæger selv sælger
tørfoder.Ifølge mine oplysninger, er der mange dyrlæger, der har over 50 %
af deres omsætning ved salg af tørfoder.

> Merete, har du mon nogle link du kan henvise til med hjemmelavet
> foder?

Jeg skal prøve at finde nogle adresser frem. Der findes mange interessante
sider på engelsk.

Hilsen

Merete

Fra : VRI

Dato : 03-08-02 15:24

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 8 hunde. Det er sat i system og det tager vel omkring 1 time dagligt.
> Jeg holder en kilopris på ca. 20 kr. og det er da noget mindre end diverse

Hej Merete.

Bare af ren nysgerighed. Er din pris udregnet i forhold til, at hunden skal
have mere af det hjemmelavede foder, end af et kvalitets tørfoder?? En
udvokset hund på 40kg. skal f.eks have ca. 275-375g tørfoder om dagen af et
premium tørfoder produkt. Hvor meget BARF skal den have? Du må endelig ikke
misforstå mit indlæg. Jeg er fuld tilhænger af BARF og syntes ikke prisen er
vigtig i forhold til fodring af hunden. Blot et lille spørgsmål for
argumationens skyld *SS*

MVH
VRI

Fra : Bjergskoven

Dato : 03-08-02 21:20

> [...]
er
> vigtig i forhold til fodring af hunden. Blot et lille spørgsmål for

Hej VRI

Min udregning er udelukkende beregnet på, hvad jeg betaler pr. kg. for de
råvarer jeg bruger.

Der er ikke nogen af de råvarer jeg bruger der koster mere end ca. 20 kr.
pr. kg. Det drejer sig om alt fra gulerødder til kylling, kalkun, kallun
osv.

Jeg fodrer ikke regelret efter BARF metoden, hvor alt skal være råt, men en
del grøntsager og frugt samt hakkelt kallun og oksekød giver jeg råt.
Fjerkræ og fisk koger jeg.

En god tommelfingerregel siger at en udvokset hund skal have 2 % af sin
kropsvægt i fodermængde, når vi taler om hjemmelavet mad, men selvfølgelig
kan der være individuelle variationer.

Hilsen

Merete

Fra : VRI

Dato : 04-08-02 20:15

> [...]
> kropsvægt i fodermængde, når vi taler om hjemmelavet mad, men selvfølgelig

Hej Merete.

Du skal jo huske på, at frisk foder så som kylling, kalun m.m. indeholder
store mængder vand og at man derfor skal fodre med større mængder. Hvis en
hund på 40kg. skal have 2 procent af sin kropsvægt af frisk foder svarer det
til. 800g. altså en pris pr. dag på 16 kr. (plus div. udgifter til
vitaminer, mineraler, kalk m.m. En sæk tørfoder til 400kr, hvor hunden skal
have 325g (et middeltal grebet ud af luften) om dagen kommer til at koste:
8,67kr. altså næsten det halve. Derfor mener jeg ikke man direkte kan
sammenligne prisen for tørfoder/frisk foder. Det er ikke for at nedgøre
frisk foder, tværtimod syntes jeg det er
fedt, at folk vil betale og gider bruge tiden på det. Jeg fodrer selv med
tørfoder, men giver da også hunden råt kød så som kalun og kylling hvis vi
selv skal have det (altså kylling ikke kalun!!!). Hvis man kun fodrer med
tørfoder, bliver det for ensformigt og hunden mister interessen. Desuden er
der mange der mener, at
ensformig kost kan lede til div. alergier og andre sygdomme.

MVH
VRI

Fra : Bjergskoven

Dato : 04-08-02 23:51

> [...]
er
> der mange der mener, at
> ensformig kost kan lede til div. alergier og andre sygdomme.

Hej igen

Når man fodrer varieret som vi gør med hjemmelavet foder, er det absolut
ikke nødvendigt at tilsætte hverken kalk eller vitaminer.
Vi mennesker har jo heller ikke brug for vitamintilskud, hvis vi spiser
sundt og varieret.

Ang. vandinhold i foderet- ja så er der selvfølgelig væske i både kød og
grønt, men det er jo en del af råvarens indhold (vi mennesker består jo også
mestendels af vand
Det er jo ikke bare ubrugeligt vand.

Tørfoder er en samling ingredienser, der er behandlet ved høje temperaturer,
hvor det meste af vandindholdet er fjernet og hvor fodermassen herefter er
udstandset til kugler og flager.
Tænk hvis vi mennesker skulle spise mad der var lavet på denne måde.
Det svarer til at spise havregryn uden mælk på..... eller tørt franskbrød
uden smør BVADR...

Ang. kiloprisen for hjemmelavet foder, så ligger den nok noget lavere end de
20 kr.
Der er ikke nogen af de ingredienser jeg bruger, der koster over 20 kr/kilo
men der er en del der ligger under feks. frugt og grønt, samt kallun der
typisk koster mellem 7 - 10 kr. pr. kg.

Hilsen

Merete

Fra : VRI

Dato : 05-08-02 06:55

> [...]
kr/kilo
> men der er en del der ligger under feks. frugt og grønt, samt kallun der

Hej Merete.

Jeg siger da ikke at vand er ubrugeligt, men i ernæringssammenhæng er det jo
ikke meget værd. Her kigger man jo på protein, fedt og kulhydrat. Ved at
dehydrere ingredienserne i tørfoder, undgår man jo netop at skulle betale
for dette. Det faktum at alle levende væsener består hovedsageligt af vand,
ændrer jo ikke på det faktum, at det er de ovennævnte ting vi går efter når
vi køber mad. Man siger jo ikke til sig selv: "jeg er tørstig" hvorefter man
køber 2 killo kylling til at slukke tørsten med Hvad angår den pris du
giver for dine råvarer, har du sikkert ret, men det var jo ikke det du sagde
til at starte med. Hvor kan du i øvrigt købe kylling og kalkun til under
20kr. kiloet??? for ikke at nævne kallun til under 10kr. kiloet?

MVH
VRI

Fra : Bjergskoven

Dato : 05-08-02 13:11

> [...]
> dehydrere ingredienserne i tørfoder, undgår man jo netop at skulle betale

Ja du undgår at skulle betale før væsken i råvarerne, men jeg tror at der
findes mange værdifulde stoffer i den naturlige væske i råvaren, og at disse
stoffer selvfølgelig ikke findes i det dehydrerede produkt.

Hvor kan du i øvrigt købe kylling og kalkun til under
> 20kr. kiloet??? for ikke at nævne kallun til under 10kr. kiloet?

Der ligger nogle gode dagligvarebutikker her hvor vi bor med mange gode
tilbud.
Desuden handler vi hos gårdbutikker og lign. hvor prisen er helt anderledes
end i superbrugsen.

Derudover har vi fået en forbindelse til et slagteri, hvor vi kan købe
kallun og okse/hestekød til en fornuftig pris.
Denne fornuftige pris, er dog på betingelse af, at vi aftager størrer
mængder på flere hundrede kilo af gangen.

Hilsen

Merete

Fra : Annette

Dato : 01-08-02 21:48

Tror faktisk jeg begyder at blande mit eget foder
han gider ikke æde det færdige foder fra Hills.
Køber man eventuelt kalk og div. i Matas...

Fra : VRI

Dato : 03-08-02 15:28

> Tror faktisk jeg begyder at blande mit eget foder
> han gider ikke æde det færdige foder fra Hills.
> Køber man eventuelt kalk og div. i Matas...

Hej Annette.

Man kan købe færdige vitamin produkter i flere special butikker. I Rødovre
ligger der en butik der hedder "Maxø" som har rigtigt meget "tilbehør" til
hjemmelavet foder. Held og lykke med projektet.

MVH
VRI

Fra : N/A

Dato : 05-08-02 22:26

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-08-02 22:26

Sidsel L. Espersen <stalia@macfat.dk> skrev i en
> "Annette" <tul@jyde.dk> wrote in message

> Nogle mennesker anvender vist oxo en ugentlig fastedag med stor succes,
> altså, ingen mad, men kun vand.

Ja, der er mange der anvender en fastedag ( ikke jeg ), men jeg har læst
mange steder, bl.a på finn smeds hjemmeside www.dyrlaege-finn-smed.dk, at
det først er når hunden er 14 mdr den skal faste en gang om ugen.
på finn smed's hjemmeside kan også ses en kostplan.

Bolette

Fra : BHW

Dato : 07-08-02 10:17

Hej Anette.

Nej, jeg vil ikke anbefale dig selv at fremstille foderet til din hvalp.
Hvis du køber kvalitetsfoder (Hill´s, Eukanuba eller Royal Canin), så
får du det absolut bedste. Du skal købe hvalpe foder til store racer, og
være forsigtig med ikke at overfodre din hvalp, da det kan resultere i
at den knogle- og ledproblemer.

Jeg ved godt at foder af de mærker er lidt dyre, men pris og kvalitet
hænger altså sammen. Selv om det er billigt, så MÅ DU ALDRIG købe
hundefoder i supermarkedet. Det er bare ikke godt nok.

Håber du fik svar på dit sprøgsmål.

mvh

BHW

http://www.kandu.dk/

Fra : VRI

Dato : 07-08-02 16:59

"BHW" <BHW.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hænger altså sammen. Selv om det er billigt, så MÅ DU ALDRIG købe
> hundefoder i supermarkedet. Det er bare ikke godt nok.

Hej BHW

For ca. en måned (måske lidt mere siden havde vi en lignende diskution i
denne gruppe. Der gik bølgerne temmeligt højt mht. din pris og kvalitet
teori. Jeg er delvis af samme opfattelse som dig. Dog vil jeg passe på med
at anbefale deciderede mærker her inde. Flere af de produkter du nævner
anser jeg absolut ikke som kvalitetsfoder hvorimod jeg mener at andre kunne
være nævnt der passer betydeligt bedre til beskrivelsen. Hvorom alting er,
pris og kvalitet følges ad til dels. Bliver et produkt populært vha
god/masiv mardedsføring vil prisen typiskt stige, uden kvaliteten følger
med. Jeg kunne komme med flere eksempler, men ønsker ikke en bagvaskelses
sag på nakken..... Derfor kan jeg ikke umidelbart støtte dit råd til
Annette. Jeg vil anbefale Annette at sætte sig lidt ind i ingrediencerne i
de forskellige produkter, snakke med andre hundeejere og derefter danne sig
sine egne meninger. Dog skal jeg medgive dig, at man ikke bør købe foder i
supermarkederne, der er kvaliteten bare for dårlig. Folk tror at det er
billigt, men faktum er, at jo dårligere foderet er, jo større mængder skal
man fodre med. Desuden kan man påregne div. ekstra besværligheder med
hyppigere slæben af foder hjem, øget afførings volume og evt. sygdomme
grundet foderets ringe kvalitet. Man kan sagtens give sin hvalp hjemmelavet
foder, men det er vigtigt man ved hvad man gør, så led/muskel sygdomme
undgås. Man kan evt. kombinere hjemmelavet mad og et kvalitets færdig
produkt. Det har jeg selv gjort med min "large breed" hund. Held og lykke
Annette og husk, der er mange meninger om hundefoder, ikke alle er lige
populære. Du vil selv få en mening om, hvilke produkter du syntes passer til
din hund, når du har prøvet nogle forskellige produkter.

MVH
VRI

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-08-02 13:26

Hej Annette

> [...]
> andre
> kødprodukter samt selv at blande kalk til hunden og give ham en ganske

Vi blander selv vores foder, primært fordi han ikke gider tørfoder og
ikke er god til at holde vægten oppe på "pillerne" alene.
Desuden må det da være gudsjammerligt kedeligt at blive præsenteret for
præcis det samme hver dag.
Han får løsfrossen kallun, brød/ris/pasta/havregryn, rå hakkede
grøntsager, et fed knust hvidløg, en skefuld levertran og en
multivitaminpille plus hvad vi nu har af rester. Det betyder at maden
smager forskelligt hver dag og at han er fuldstændig vild når vi kommer
med maden. Pillerne levnede han ingen interesse overhovedet. Ifølge
vores dyrlæge er hunden dækket helt ind på kosten og han ser ingen grund
til at lave om på det.

Jeg tror roligt at du kan lave maden selv. Husk at små hvalpe skal spise
flere gange om dagen, lidt større hvalpe kan nøjes med to gange om
dagen. Voksne hunde skal have mad en gang om dagen og de tager ingen
skade af en ugentlig fastedag.

Pas på med at give for meget indmad, da det er meget jernholdigt og kan
give anledning til bl.a hudproblemer.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen