mad til småfolket *SS*
Fra : Britta Larsen

Dato : 28-07-02 20:20

Hej NG

Jeg sidder og under mig lidt...kan det godt passe at et barn på 1 år og
nogle mdr.... kun vil spise selv...og helst ikke fodres af os...men han
spiser jo ikke det samme som han plejer, men noget kommer der da ned...

Jeg ville høre om der var nogle der havde nogle gode forslag til ting som
han selv kunne hygge sig lidt med...så som kiks...er der nogle kiks der er
bedre end andre ( ved jeg der er) men hvilke....

Han er liv lig og en glad dreng....og han er ikke mærket af at han spiser
mindre....nogle snakker om at det kan være varmen der påvirker hans spise
vaner....håber jeg også på at det er....

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-07-02 20:46

Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d44434b$0$6264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> nogle mdr.... kun vil spise selv...og helst ikke fodres af os...men han
> spiser jo ikke det samme som han plejer, men noget kommer der da ned...

Det kan det da sagtens. Mine har også været kan selv vil selv fra den alder.
Det er bare dejligt - bortset fra svineriet.
Du har ret i, at de så i en periode ikke spiser så meget eller rettere sagt,
det har mine gjort, det har bare taget 1 time pr. gang.

> MVH
Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Sander

Dato : 28-07-02 21:07

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle mdr.... kun vil spise selv...og helst ikke fodres af os...men han
> spiser jo ikke det samme som han plejer, men noget kommer der da ned...

Nogle børn vil selv, også allerede fra dit barns alder.

> Jeg ville høre om der var nogle der havde nogle gode forslag til ting som
> han selv kunne hygge sig lidt med...så som kiks...er der nogle kiks der er
> bedre end andre ( ved jeg der er) men hvilke....

Nogen siger at Marie- kiks ikke er så velegnede, de klistrer for meget og
børnene kan få dem galt i halsen. Derimod skulle Digestive være gode. ( Så
vidt jeg husker )

> Han er liv lig og en glad dreng....og han er ikke mærket af at han spiser
> mindre....nogle snakker om at det kan være varmen der påvirker hans spise
> vaner....håber jeg også på at det er....

Jeg tror også sagtents, at det kan skyldes varmen. Hvis han bare drikker
rigeligt, ville jeg ikke bekymre mig. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : mimi

Dato : 30-07-02 06:38

Hejsa
Min søn har været sådan siden han blev et år for en måned siden. Det er kun
morgenmaden vi må give ham. Ellers vil han selv uanset hvad vi får. Før
spiste han også alt, men nu hvor han selv spiser , spiser han langt udenom
kartofler og pasta, men til gengæld spiser han grøntsagerne med rub og
stub, og det er jo sundt, så det gør ikke så meget han ikke gider det andet
nu. Vi kan simpelthen ikke tvinge det i ham.
Prøv ellers med gulerødder og agurk eller Franske bagateller, som er en
slags knækbrød. Det er hittet herhjemme. Jeg vil ikke anbefale Digestive,
fordi der er så meget sukker deri.
Knus fra Mimi

Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in

Fra : Sander

Dato : 30-07-02 09:10

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse

>Jeg vil ikke anbefale Digestive,
> fordi der er så meget sukker deri.

Nå, det vidste jeg ikke. Jeg mener det var dem vores dagpleje brugte. Men
det er ved, at være nogen år siden. Jeg kan have husket forkert... : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : mimi

Dato : 30-07-02 13:21

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in

Hej igen
Ja, jeg troede det samme som dig indtil jeg fik at vide af en dagplejer jeg
arbejdede hos i Århus at de faktisk ikke måtte give børnene Digestive,
fordi der er så meget sukker i og det sidder så godt fast i tænderne. Jeg
aner ikke om det er rigtigt, men har siden hørt flere sige det samme. og
når man tænker efter er det jo også en meget sød kiks, så måske der er
noget om snakken. Men det er vel ikke værre end de får noget andet usundt
engang imellem.
Knus fra Mimi

Fra : Gitte

Dato : 30-07-02 18:16

Hejsa

> [...]
>når man tænker efter er det jo også en meget sød kiks, så måske der er
>noget om snakken. Men det er vel ikke værre end de får noget andet usundt

Og med nøjagtig samme begrundelse ser man helst ikke at
dagplejemødrene i Vejle giver ungerne mariekiks...

Men der er vel ikke andet for, end at man må i gang med at studere
ingredienser i de forskellige slags kiks og så ellers lade den sunde
fornuft råde

MVH
Gitte

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-07-02 21:12

Hej

Britta Larsen wrote:

[Klippet lidt hist og pist]

Dit punktum har sat sig fast.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Britta Larsen

Dato : 29-07-02 06:25

Det svar kunne jeg da også bruge til en hel masse.

tak for et useriøst svar.

Fra : Mark Schiller

Dato : 29-07-02 09:22

Mon, 29 Jul 2002 07:25:12 +0200, berigede "Britta Larsen"
<britta@trab.dk> dk.familie.barn med:

>Det svar kunne jeg da også bruge til en hel masse.
>tak for et useriøst svar.

Kunne det mon være et udtryk for humor?

Måske

/Mark

--
Bliv medlem af FarKlubben - en elektronisk fædregruppe.

Send email til: farklubben-subscribe@yahoogrupper.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-02 10:01

Hej Britta!

Der findes nogle økologiske kiks til småbørn, som man kan købe i mange
supermarkeder. De stå på hylden med babymad. Jeg har selv brugt dem til
eftermiddagsnack til min egen dreng og det syntes han var vældig. I vores
dagpleje må børmeme ikke få fx. mariekiks.

Venlig hilsen Jakob´s mor

Fra : kenja

Dato : 29-07-02 11:44

Ang. kiks, så er der nogle økologiske fra Hipp, de står ved babymaden og de
fleste supermarkeder har dem.

Med venlig hilsen
Janne

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-07-02 17:02

Britta Larsen wrote:

> [...]
> nogle mdr.... kun vil spise selv...og helst ikke fodres af os...men han
> spiser jo ikke det samme som han plejer, men noget kommer der da ned...

Jeg ved ikke om det er normalt. Men vores søn havde (og har) det på
samme måde: Vil selv - undtagen når han er meget sulten og der er tis på
bordet, så kan han godt leve med at blive skemaddet.

> Jeg ville høre om der var nogle der havde nogle gode forslag til ting som
> han selv kunne hygge sig lidt med...så som kiks...er der nogle kiks der er
> bedre end andre ( ved jeg der er) men hvilke....

Hvad som helst, der er fast nok til at holde om, og blødt nok til at
spise med gummerne. Agurker er gode på denne årstid. Ovnbagte kartofler
i både eller skiver er også godt (uden skræl, når han ikke er ældre).
Brød (uden kerner). Frugt, det meste skal dog skrælles. Kogt broccoli,
blomkå, gulerødder .... Og hvis han skal i bad samme dag: makrel i tomat
(nej, ikke makrelguf, rigtige filetter) - men det er måske mere til
frokost. Fisk! dampet kogt eller stegt, det er lige meget. Og for vores
søn ikke mindst rejer!

> Han er liv lig og en glad dreng....og han er ikke mærket af at han spiser
> mindre....nogle snakker om at det kan være varmen der påvirker hans spise
> vaner....håber jeg også på at det er....

Tja, de smås spisevaner ændrer sig hele tiden. Op og ned. Men endnu har
intet barn sultet sig selv, så man skal ikke være nervøs.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Johnny Tranholm Niel~

Dato : 29-07-02 18:29

Hjemme hos os er saltstænger eller grissini et kæmpe hit. De bliver ikke
fedtede og klistrede, og er derfor også gode at have med i klapvognen.

Hilsen Lotte

Fra : LBR

Dato : 23-08-02 20:33

Ligesom du har siddet og undret dig, sidder jeg nu og undre mig over at kun
én har foreslået noget andet end usunde kiks uanset slags og mærke.
Kiks indeholder en masse sukker, som ikke kun er skadeligt for barnets
tænder men også har betydning for barnets koncentrationsevne. Børn kan blive
fundstændig overskruet hvis de fået for meget sukker.

Hvorfor dog ikke købe en mild ost og lave nogle ostestænger, sammen med
nogle agurkestænger, nogle tomatbåde, peberfrugt stænger, rugbrød med en
smule smør skåret i små firkanter, forskelligt frugt fx banan, fersken både.
osv.

Alt dette elsker min søn på tre år og det spiste han meget af da han var
omkring et år.
Det er vigtig at man som forældre sørger for at ens børn får noget ernærings
rigtigt mad, altså mad med nogle kulhydrater som varer længe i maven og
giver en mæthed fornemmelse i længere tid. Det gør en kiks bestemt ikke!!

Hvis man lærer sit barn at spise rigtigt fra starten af, bliver problemerne
omkring kræsenhed ikke så store.

Med venlig hilsen LBR

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 23-08-02 22:29

Hej LBR!

Fordi Britta drister sig til at spørge om erfaringer med kiksemærker behøver
du ikke at lire en større ernæringsmorale af, du ved da ikke noget om hvad
hun ellers giver sit barn at spise.

Og til Britta vil jeg sige, at mht. kiks kan jeg ikke rigtig råde dig, da vi
så godt som aldrig køber det, jeg mener, at man kan lave nogle selv, vistnok
bare franskbrødsstykker som skal bages i ovnen, måske andre ved hvor længe
osv.

Held og lykke

Hilsen Pernille