Gylpe
Fra : Peter Malling

Dato : 28-07-02 16:16

Vores datter på 1 md. er begyndt at gylpe mere efter måltiderne. Når
hun viser tegn på at ville gylpe, skal vi så hjælpe hende på vej ved
f.eks. at tage hende over skulderen, eller skal hun bare have lov til
at sidde stille og roligt og gylpe løs? Det er jo i hvert fald under
alle omstændigheder vigtigt at hun ikke ligger ned når hun gylper.

Mvh Peter.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-07-02 10:28

Hej
> [...]
> hun viser tegn på at ville gylpe, skal vi så hjælpe hende på vej ved
> f.eks. at tage hende over skulderen, eller skal hun bare have lov til

Lad hende bare gylpe løs, selvfølgelig må I hjælpe hende, bare det ikke
bliver helt panisk, så hun bliver forskrækket over jeres reaktion.
Der er stor forskel på hvor meget børn gylper. Det er heller ikke alle
børn der er lige gode til at få bøvset.

Det er jo i hvert fald under
> alle omstændigheder vigtigt at hun ikke ligger ned når hun gylper.

Det er ikke det store problem at hun liger ned og gylper,når blot hun
ligger på siden.
Jeg ved godt at hun triller om på ryggen, men prøv at rulle en dyne
eller et tæppe sammen og læg det bag hende og husk at skifte side fra
gang til gang.

Hvis I føler at hun intet får ud af måltiderne eller at hun holder op
med at tage på, så tal med jeres sundhedsplejerske.

Glæd jer over at det holder op og at det er helt normalt, men ikke desto
mindre frustrerende.

Held og lykke med det hele, også storvasken.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Peter Malling

Dato : 29-07-02 22:21

Tak for dit svar.

Marianne Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in message news:<3D450A9C.1020309@feddersen.dk>...
> Det er ikke det store problem at hun liger ned og gylper,når blot hun
> ligger på siden.

Nå...? Jeg synes netop at alle siger at børn skal ligge på ryggen pga
faren for vuggedød?

Mvh Peter.

Fra : Sander

Dato : 29-07-02 22:41

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Marianne Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in message
>
> Nå...? Jeg synes netop at alle siger at børn skal ligge på ryggen pga

Det gør de også. Da vores den ældste ( 9 år ), var lille, skulle de ligge
på siden.
Hvis hun gylper meget, så bare læg hende på siden. Ulempen her er, at i skal
huske, at vende hende tit, for ellers kan kraniet vokse skævt. De bliver
vidst også lidt flade på baghovedet, af at ligge på ryggen, men en eller
anden måde, skal de jo ligge på....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-07-02 08:05

Hej

> Nå...? Jeg synes netop at alle siger at børn skal ligge på ryggen pga
> faren for vuggedød?

Du har naturligvis ret i at de først og fremmest bør ligge på ryggen. Vi
havde tilsvarende problemer da vores første var spæd, men
sundhedsplejersken mente at det ikke var noget problem. Der går heller
ikke så lang tid før hun selv vil kunne vende sig, (et par måneder vil
jeg tro) så kan du ikke forhindre at hun ligger som hun vil.

Jeg tror at så længe I ikke lægger hende på maven og husker at skifte
side tit, så er der ingen særlig risiko ved det.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-07-02 16:09

Peter Malling skrev:
> Marianne Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in message
>
> Nå...? Jeg synes netop at alle siger at børn skal ligge på ryggen pga
> faren for vuggedød?

Hvem siger at der er en sammenhæng imellem gylp og vuggedød....?
Det tror jeg faktisk ikke der er belæg for at påstå

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 31-07-02 04:53

Peter Malling wrote:

> Tak for dit svar.

> Nå...? Jeg synes netop at alle siger at børn skal ligge på ryggen pga
> faren for vuggedød?

Jeg tror, at grunden til at de skal ligge på ryggen frem for på siden er
risikoen for at de kan rulle om på maven ved et tilfælde. Der er i sig
selv ikke nogen risiko ved at ligge på siden - man skal bare kontrollere
ofte, at de ikke er rullet.

Og da gylpe-problemet formodentlig er begrænset til et relativt kort
tidsrum efter amning, er det vel ikke et problem. Eller?

Og i øvrigt: Ja, de kan blive skæve i hovedet af at ligge på ryggen,
hvis hovedet hele tiden falder ud til den samme side. Det skal man være
opmærksom på.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.