X vil ikke starte
Fra : JP

Dato : 28-07-02 17:08

Hej
Jeg kan ikke mere starte X op på min mandrake 8.2 pc. Problemet opstod efter
at en opstart af pc'en endte med en blå skærm, hvorefter jeg ikke kunne gøre
andet end at slukke for strømmen og derpå genstarte. Ved første genstart
reparerede den på filsystemet og bagefter ville den så ikke starte x op.
Filsystemet er nok beskadiget.
Dertil skal siges at pc'en ligenu står med en prompt åben, men jeg kan godt
starte fx webmin fra mozilla hvis jeg fra min windows pc logger ind over
netværk med en ssh klient og x-win32.

Hvad kan jeg gøre for at få repareret systemet? Hvad for nogen logs skal jeg
kigge i. Kan jeg genoprette instillingerne og undgå ny installation

Fra : JP

Dato : 28-07-02 17:14

Kan jeg slette den fil der hedder /var/run/xfs.pid uden at gøre skade? Jeg
fundet ud af ved at læse en log (/var/log/user.log) gennem webmin, at
systemet ikke kan læse denne fil, da den formentlig er beskadiget.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-07-02 18:10

JP wrote:
> Kan jeg slette den fil der hedder /var/run/xfs.pid uden at gøre skade? Jeg
> fundet ud af ved at læse en log (/var/log/user.log) gennem webmin, at
> systemet ikke kan læse denne fil, da den formentlig er beskadiget.

Ja

"pid-filer" er beregnet til at gemme bestemte vitale processors
process-ID, så det bliver nemt at kommunikere med dem.

XFS er X font serveren... det er meget muligt det er derfor din X ikke
vil starte og filen er alligevel ikke til nogen nytte hvis maskinen har
været rebooted.
Slet den trygt.

Peter

Fra : JP

Dato : 28-07-02 18:33

> Slet den trygt.
[root@host x]# rm /var/run/xfs.pid
rm: cannot remove `/var/run/xfs.pid': Input/output error

hmmmm

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-07-02 18:55

JP wrote:

> [root@host x]# rm /var/run/xfs.pid
> rm: cannot remove `/var/run/xfs.pid': Input/output error
>

> hmmmm

Ja det må du nok sige... Der er noget helt galt. Hvilket filsystem kører du?
Har du kørt en fsck (eller ækvivalent) på det?

Peter

Fra : JP

Dato : 28-07-02 19:09

> Ja det må du nok sige... Der er noget helt galt. Hvilket filsystem kører
du?
> Har du kørt en fsck (eller ækvivalent) på det?

Linux Native Filesystem(ext2). Hvordan kommer jeg afsted med at køre fsck?
Jeg får følgende at vide:

WARNING!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause
SEVERE filesystem damage.

Fra : N/A

Dato : 28-07-02 20:51

Fra : N/A

Dato : 28-07-02 20:51

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-02 20:22

JP wrote:
> Fra singleuser-mode har jeg kørt mount -o remount -o ro /dev/hda5 (hda5 er
> den pågældende partition). Derefter fsck /dev/hda5. På under et sek.
> konstaterer den at partionen er "clean" og angiver blot antallet af filer og
> blocks.
> Umiddelbart ser det jo ikke galt ud.
> Men hvad så?

citat fra 'man e2fsck':

-f Force checking even if the file system seems clean.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : JP

Dato : 28-07-02 20:51

> citat fra 'man e2fsck':
>
> -f Force checking even if the file system seems clean.

Det hjalp. Nu starter linux upåklageligt op efter at fsck fik slettet
/var/run/xfs.pid. Tak for det!