Problemer med samba
Fra : Anders Lund

Dato : 28-07-02 16:30

Jeg her en samba server kørende på Redhat 7.3, desværre kan jeg ikke rigtif
komme inde fra min xp maskine. Når jeg prøber at logge ind beder den om
brugernavn og password, som jeg ikke ved hvad er. Der er sikker opsætingen
der er gået galt, da jeg ikke helt vidste hvad jeg gjorde. Er der nogle der
kender en newbee guide til samba? eller evt har en hurtig løsning på mit
problem.

mvh
Anders Lund

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-07-02 16:41

Anders Lund wrote:

> [...]
> opsætingen der er gået galt, da jeg ikke helt vidste hvad jeg gjorde. Er
> der nogle der kender en newbee guide til samba? eller evt har en hurtig

XP og 2000 bruger imodsætning til 95 og tidlige versioner af NT krypterede
passwords. Disse passwords skal ligge i /etc/samba/smbpasswd. Du laver
filen med kommandoen

mksmbpasswd.sh /etc/passwd >/etc/samba/smbpasswd

Derefter sætter du passwordet for den bruger, som du vil logge ind som:

smbpasswd <brugernavn>

Du skal også sikre dig, at din /etc/samba/smb.conf rummer flg:

encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

MVH
-Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 29-07-02 16:32

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse
> XP og 2000 bruger imodsætning til 95 og tidlige versioner af NT krypterede
> passwords. Disse passwords skal ligge i /etc/samba/smbpasswd. Du laver
> filen med kommandoen
Ok tak

> mksmbpasswd.sh /etc/passwd >/etc/samba/smbpasswd

Efter en søvnløs nat fandt jeg ud af at mksmbpasswd.sh selvfølgelig skal
have passwd tilsendt i den standart indput pipe. Dvs at det rigtige er:
mksmbpasswd.sh < /etc/passwd >/etc/samba/smbpasswd
altså med et <

> [...]
>
> smbpasswd <brugernavn>
>
> Du skal også sikre dig, at din /etc/samba/smb.conf rummer flg:

Tak der virker nu.

Mvh
Anders Lund

Anders Lund
webmaster@123grinGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-07-02 17:41

Anders Lund wrote:

> [...]
> have passwd tilsendt i den standart indput pipe. Dvs at det rigtige er:
> mksmbpasswd.sh < /etc/passwd >/etc/samba/smbpasswd

Sorry. Håber du har fået sovet ud nu

-Claus

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-07-02 09:58

Anders Lund wrote:

> [...]
> opsætingen der er gået galt, da jeg ikke helt vidste hvad jeg gjorde. Er
> der nogle der kender en newbee guide til samba? eller evt har en hurtig

Husk at brugeren skal være oprettet på begge systemer (både Linux og Samba).

Først oprettes brugeren på Linux-systemet.

Derefter i Samba, så brugeren kan tilgå Samba med krypteret adgangskode.

Se mere her:

http://www.chbs.dk/kurser/samba/
--
De herligste hilsner _/