Problem med Lilo?
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 28-07-02 20:01

Hej

Jeg har netop installeret Mandrake 8.1 og det fungerer for så vidt ok.
Problemet er bare at jeg er nødt til at bruge en floppydisk til at starte op
med. For hvis jeg prøver at starte fra harddisken, tilter den når den
startet Lilo. Den når kun at skrive "Li". Hvad kan der være galt? På forhånd
tak!

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-07-02 21:04

In article <3d443ce9$0$6287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Christian Jakobsen wrote:

> [...]
> startet Lilo. Den når kun at skrive "Li". Hvad kan der være galt? På forhånd

Det plejer at skyldes for stor root partion, det skyldes at din root
partion fylder mere end 1024 sectors. Lav evt. en /boot på 20-50 mb, for
at løse problemet.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 28-07-02 21:54

> Det plejer at skyldes for stor root partion, det skyldes at din root
> partion fylder mere end 1024 sectors. Lav evt. en /boot på 20-50 mb, for
> at løse problemet.

kopieret fra http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/lilo.html:

"Husk at det kan være et problem at boote fra en harddisk, som har flere end
1024 cylindre - hvis de filer som LILO skal bruge for at boote ligger over
cylinder 1024, er det ikke altid LILO eller din BIOS kan finde ud af det, og
derfor vil LILO i så fald komme med en advarsel. Det kan være årsagen til,
at den ikke vil installeres automatisk. Heldigvis er dette kun et problem
med ældre distributioner, idet LILO fra version 0.21.4.2 og fremover kan
understøtte op til 2 Tb diske, hvilket vel stadig dækker de fleste personers
behov Husk dog at den nye LILO kun vil virke med BIOS'er der
understøtter de udvidede LBA-funktioner til store diske, så ældre BIOS'er og
nyere BIOS'er der ikke helt følger standarden kan stadig give problemer."

Det må være min bios der giver problemer - tak for hjælpen!

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-07-02 22:58

In article <3d445745$0$6244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Christian Jakobsen wrote:

> Det må være min bios der giver problemer - tak for hjælpen!

Jamen velbekomme, jeg lavede btw en tanketorsk ved at skrive sector når
jeg mener cylindre.

BTW er jeg helt sikker på /boot partisionen løser problemet, det er lidt
mere smerte frit end at finde ny BIOS.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 28-07-02 22:40

Christian Jakobsen wrote:

> [...]
> op med. For hvis jeg prøver at starte fra harddisken, tilter den når den
> startet Lilo. Den når kun at skrive "Li". Hvad kan der være galt? På

Fra /usr/share/doc/lilo/Manual.txt.gz

LILO start message
- - - - - - - - -

When LILO loads itself, it displays the word "LILO". Each letter is printed
before or after performing some specific action. If LILO fails at some
point, the letters printed so far can be used to identify the problem. This
is described in more detail in the technical overview.

Note that some hex digits may be inserted after the first "L" if a
transient disk problem occurs. Unless LILO stops at that point, generating
an endless stream of error codes, such hex digits do not indicate a severe
problem.

(<nothing>) No part of LILO has been loaded. LILO either isn't installed
or the partition on which its boot sector is located isn't active.
L <error> ... The first stage boot loader has been loaded and started,
but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error
codes indicate the type of problem. (See also section "Disk error
codes".) This condition usually indicates a media failure or a geometry
mismatch (e.g. bad disk parameters, see section "Disk geometry").
LI The first stage boot loader was able to load the second stage boot
loader, but has failed to execute it. This can either be caused by a
geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map
installer.
LIL The second stage boot loader has been started, but it can't load
the descriptor table from the map file. This is typically caused by a
media failure or by a geometry mismatch.
LIL? The second stage boot loader has been loaded at an incorrect
address. This is typically caused by a subtle geometry mismatch or by
moving /boot/boot.b without running the map installer.
LIL- The descriptor table is corrupt. This can either be caused by a
geometry mismatch or by moving /boot/map without running the map
installer.
LILO All parts of LILO have been successfully loaded.

--
Jesper
11:36pm up 2 days, 8:05, 3 users, load average: 0.39, 0.25, 0.36

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 03-08-02 16:43

In <3d443ce9$0$6287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Christian Jakobsen
wrote:

> [...]
> starte op med. For hvis jeg prøver at starte fra harddisken, tilter den
> når den startet Lilo. Den når kun at skrive "Li". Hvad kan der være
Det er måske lidt sendt, men hvilke diske har du i systemet og hvordan, og
hvordan sidder de ? Der er lidt problemer hvis man har flere diske, som er
blandet med andre enhedder så som CDrom/DVD og scsi, da det kan give
forviring omkring device numre i biosen

/BL