LP -> mp3
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 11:45

Jeg har ikke rigtigt arbejdet med lyd under linux, så jeg har ikke
rigtigt føling med området. Det forekommer mig at jeg på et tidspunkt er
stødt på en webside om at lave mp3-filer af LP'er. Jeg kan ikke rigtigt
finde noget godt på google, er der nogen, der har nogle links?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-07-02 11:48

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stødt på en webside om at lave mp3-filer af LP'er. Jeg kan ikke rigtigt
> finde noget godt på google, er der nogen, der har nogle links?

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=linux+convert+lp+to+m
p3

Mvh
michael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 13:04

Michael Andreasen wrote:
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
>
> http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=linux+convert+lp+to+m
> p3

Tjo, det er jo sådan set det jeg har prøvet, lige bortset fra at jeg
ikke havde 'convert' med. Jeg synes bare ikke at det (hverken med eller
uden 'convert') giver mig nogle gode links, mest links om
windowssoftware, hvor linux er nævnt i anden forbindelse.

Fra : Steen Asmussen

Dato : 27-07-02 13:23

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> stødt på en webside om at lave mp3-filer af LP'er. Jeg kan ikke rigtigt
> finde noget godt på google, er der nogen, der har nogle links?

prøv denne side

http://linux-sxs.org/vinyl.html

ellers prøv at søg på google for "step by step template vinyl"

Hilsen

Steen

--
Min U2 bootleg trade page

http://home19.inet.tele.dk/asmusu2

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 14:06

Steen Asmussen wrote:
> prøv denne side
> http://linux-sxs.org/vinyl.html

Tak for en, jeg tror måske at det har været den jeg har været inde på
tidligere. Noget som jeg ved et hurtigt gennemsyn dog ikke kunne se
omtalt, er det faktum at grammofoner kræver forforstærkere for at de
forskellige frekvenser afspilles i korrekt styrkeforhold. Jeg har en
gammel grammofon, men ingen forforstærker. Alternativt har jeg et
stereoanlæg med andbygget grammofon. Hvis jeg skal have lyd ud af det
skal jeg bruge højtalerudgangen, men er det ikke en anden spænding, der
bruges på denne, end den der skal føres ind i lydkortet? Jeg har ikke
rigtigt kendskab til dette område, som I nok kan høre, så bær over med
evt. naive spørgsmål!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-02 15:01

Lars Kongshøj wrote:

> omtalt, er det faktum at grammofoner kræver forforstærkere for at de
> forskellige frekvenser afspilles i korrekt styrkeforhold. Jeg har en

Ja, du skal bruge en forforstærker. Du kan bruge langt de fleste almindelige
anlæg. Du skal blot sætte grammofonen til "phono in" (ikke cd, aux el.
lign, da disse har anden impedans - det skal være phono) og stereoanlæggets
line-out til lydkortets line-in.

Alternativt kan du i en velassorteret elektronikforretning købe en
RIAA-forstærker - de fås fra omkring 300kr og opefter. Så sætter du blot
grammofonen til denne forstærker og forstærkerens udgang til lydkortets
line-in.

Du kan finde de hårde hajer til dette trin i dk.teknik.lyd.

> gammel grammofon, men ingen forforstærker. Alternativt har jeg et
> stereoanlæg med andbygget grammofon. Hvis jeg skal have lyd ud af det

Nej, nej, det må du endelig ikke gøre. Højtalersignalet er aalt for
kraftigt, og du kan vist brænde dit lydkort (og måske hele computeren) af -
og måske endda stereoanlægget!

/Rasmus

When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't
have much choice. You either use spin-locks or you Blue-Screen.
Since Linux doesn't have a "Blue-screen of death", it needs spin-
locks.
-- Richard B. Johnson

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 23:36

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> line-in.
> Du kan finde de hårde hajer til dette trin i dk.teknik.lyd.

OK, så må jeg nok konstatere at det udstyr, jeg pt har, ikke kan
benyttes.

Forforstærkningen, er det ikke noget, der kan klares af software? Det er
jo trods alt så vidt jeg ved bare en forstærkning af visse
frekvensområder.

OK, det vil jeg så ikke forsøge!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-07-02 11:12

Lars Kongshøj wrote:

> Forforstærkningen, er det ikke noget, der kan klares af software? Det er
> jo trods alt så vidt jeg ved bare en forstærkning af visse
> frekvensområder.

Nej. Signalet er så ekstremt svagt, at du vil få et *elendigt* signal/støj
forhold - du vil simpelthen få ufatteligt store mængder støj og et meget
dårligt lydsignal.

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-02 11:25

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Nej. Signalet er så ekstremt svagt, at du vil få et *elendigt* signal/støj
> forhold - du vil simpelthen få ufatteligt store mængder støj og et meget
> dårligt lydsignal.

OK, så må jeg jo til at se mig om efter det rigtige udstyr.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-07-02 11:28

Lars Kongshøj wrote:

> OK, så må jeg jo til at se mig om efter det rigtige udstyr.

Som sagt koster en RIAA forstærker ikke en formue - prøv at søge i arkiverne
til dk.teknik.lyd; de har vist haft emnet oppe nogle gange.

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-02 14:03

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> stødt på en webside om at lave mp3-filer af LP'er. Jeg kan ikke rigtigt
> finde noget godt på google, er der nogen, der har nogle links?

Gramofile er et ganske glimragende program. Jeg har kun brugt det ganske
lidt, men har været godt tilfreds. Jeg kan ikke lige huske URL'en på
gramofile, men nedenstående - ganske udemærkede - vejledning i overspilning
af plader har bl. a. link til gramofile.

http://www.winfield.demon.nl/

/Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 14:16

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> gramofile, men nedenstående - ganske udemærkede - vejledning i overspilning
> af plader har bl. a. link til gramofile.

Jeg synes at det ligner en side om en M$-Word-wiever? Men jeg kunne godt
tænke mig linket til vejledningen, hvis du har det. Linket til
grammofile har jeg fundet.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-02 15:05

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg synes at det ligner en side om en M$-Word-wiever? Men jeg kunne godt
> tænke mig linket til vejledningen, hvis du har det. Linket til
> grammofile har jeg fundet.

Doh... Jeg sidder med ssh over en langsom linje og har ikke lyst til at
starte Konqueror for at læse mine bookmarks - og jeg løber let sur i xml
når det skal læses manuelt

Det rigtige link skulle være her:

http://www.xena.uklinux.net/Linux/audio.html

/Rasmus

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-07-02 23:44

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Det rigtige link skulle være her:
> http://www.xena.uklinux.net/Linux/audio.html

Tak for det. Det ser interessant ud.

Fra : Steen Asmussen

Dato : 27-07-02 15:17

Findes, der et godt program til at klippe numrene fra hinanden?

de gange jeg har prøvet med gramofile, finder den kun nogle få spor ud af
dem der er.

jeg bruger linux til at optage lydden, da der er jeg sikker på lydden ikke
hakker fordi komputeren ikke kan følge med, men så må jeg over i windows
for at klippe de forskellige sange fra hinanden, da jeg ikke kender noget
linux program der kan det.

Hilsen

Steen