Hello World
Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-07-02 15:01

Hey, Jeg har absolut intet forstand på C, men kunne godt tænke mig at 'rode'
lidt med det. Jeg har en RH7.3 server med GCC (er det ikke C -compileren?? )

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg afvikler/starter et simpelt
program som f.eks.:

#include <iostream.h>
int
main()
{
cout << "The rain in Spain, ";
cout << "falls mainly on the plain.\n";
return 0;
}

Tak for alt hjælp

Mvh
Michael

Fra : Chris

Dato : 29-07-02 15:20

On Mon, 29 Jul 2002 16:00:34 +0200, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

Af frygt for igen at blive overfuset af denne gruppes tilhængere,
tillader jeg mig dog at poste endnu et indlæg til hjælp for de, der
spørger.

>Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg afvikler/starter et simpelt
>program...

For at kompilere:
g++ -o helloworld helloworld.cpp

For at eksekvere:
../helloworld

Hygge fra
Chris

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-07-02 15:25

"Chris" <popeofpop@softhome.net> wrote in message
> Af frygt for igen at blive overfuset af denne gruppes tilhængere,
> tillader jeg mig dog at poste endnu et indlæg til hjælp for de, der
> spørger.

Hmmm. jeg er jo godt nok ny i denne gruppe, men har da svært ved at se
hvorfor dit svar skulle give anledning til kritik? Og siger derfor mange tak
for dit svar - som iøvrigt virkede fint.

Jeg havde været på google, men var blevet mere forvirret end klogere

--
Takker
Michael Andreasen

Fra : Chris

Dato : 29-07-02 15:31

On Mon, 29 Jul 2002 16:25:28 +0200, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

>Og siger derfor mange tak
>for dit svar - som iøvrigt virkede fint.

Glemte jeg at sige, at dit helloworld program er C++ og ikke C?

Hygge fra
Chris

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-07-02 15:38

> Glemte jeg at sige, at dit helloworld program er C++ og ikke C?

Ja Ok jeg kender nu ingengang forskellen på C og C++, men under
fundsatsen for denne gruppe står der da:

[snip]
2. Beskrivelse:
Programmering i C, C++ og Objective-C.
3. Fundats:
Udveksling af erfaringer om brug af C, C++ og Objective-C.
[/snip]

Hvor skulle man ellers gå hen med C++ spørgsmål? Ikke for at være
besværlig - prøver bare at forstå :)

Mvh
Michael

Fra : Chris

Dato : 29-07-02 15:40

On Mon, 29 Jul 2002 16:38:09 +0200, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

>Ja Ok jeg kender nu ingengang forskellen på C og C++, men under
>fundsatsen for denne gruppe står der da:

Det var nu mest til din oplysning. Mellem linjerne lød det som om, at
du troede dit program var skrevet i C. Der er nemlig himmelvid forskel
på C og C++.

Hygge fra
Chris

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-07-02 16:11

> [...]
> Det var nu mest til din oplysning. Mellem linjerne lød det som om, at
> du troede dit program var skrevet i C. Der er nemlig himmelvid forskel

Nååeee Jeg troede C og C++ var stort set det samme Men som sagt..
lige begyndt at rode med det idag :|

Mvh
Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-07-02 18:37

"Chris" <popeofpop@softhome.net> wrote

> Glemte jeg at sige, at dit helloworld program er C++ og ikke C?

Næsten C++ ...

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-07-02 19:54

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-07-02 20:06

> Næsten C++ ...

Hov... Jeg fik vist skudt en besked afsted uden at skive noget i den.

- Nå, men her er spørgsmålet så - jeg blev nysgerrig over "Næsten C++"

Er det pga. "\n" eller <iostream.h> eller begge dele ?

Iøvrigt tak for svaret vedr. testrobotter i den anden tråd ...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 29-07-02 20:14

Torben W. Hansen wrote:

> [...]
>
> - Nå, men her er spørgsmålet så - jeg blev nysgerrig over "Næsten C++"
>
> Er det pga. "\n" eller <iostream.h> eller begge dele ?

Der er ikke noget der hedder <iostream.h>. Brug <iostream> i stedet,
eventuelt efterfulgt af:
using namespace std;

Ivan Johansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 29-07-02 22:24

"Ivan Johansen" <NG@Padowan.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ikke noget der hedder <iostream.h>. Brug <iostream> i stedet,
> eventuelt efterfulgt af:
> using namespace std;

Jeg er klar over at det nu hedder <iostream> C++, men hed det ikke
oprindeligt <iostream.h> ?

Ingen af ovenstående er vel Ansi C ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 00:29

Torben W. Hansen skrev:

>Jeg er klar over at det nu hedder <iostream> C++, men hed det ikke
>oprindeligt <iostream.h> ?

Nej, der har aldrig været en stream i C. Der findes <stdio.h> til
indput og udput.

>Ingen af ovenstående er vel Ansi C ?

<stdio.h> er Ansi-C såvel som de andre standardbiblioteker.

Hvis der var noget der hed Ansi-C++, ville <iostream> være en del
af det.

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-07-02 05:43

"Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> wrote

> Jeg er klar over at det nu hedder <iostream> C++, men hed det ikke
> oprindeligt <iostream.h> ?

Jo, det hed
#include <iostream.h>
i C++, til omkring 1996 da C++ standarden nærmede sig sin afslutning.
Før C++ Standarde lå alle klasser og objekter i globalt namespace (altså
ikke i namespace std), og streambiblioteket var ikke templatiseret med
tegntypen (char, wchar_t etc.) og havde ikke indbygget locale.

Man vil se den gamle form beskrevet i ældre bøger, som f.eks.
The C++ Programming Language, Second Edition
Bjarne Stroustrup
Addison-Wesley, 1991
ISBN 0-201-53992-6
eller bøger der blot ikke ved hvad der er sket med C++ siden midten af
90'erne.

> Ingen af ovenstående er vel Ansi C ?

Nej.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 30-07-02 08:17

Tak for svarene...

> Jo, det hed
> #include <iostream.h>
> i C++, til omkring 1996 da C++ standarden nærmede sig sin afslutning.

Er der idag overvejelser om yderligere justeringer/ændringer af gældende C++
standard (Jeg tænker ikke her på C# )
- eller kan man forvente at C++ standarden kan holde i nogle år ligesom ved
Ansi C, der jo også måtte revideres nogle gange før den endelige standard
kunne vedtages ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-07-02 09:08

> [...]

ved
> Ansi C, der jo også måtte revideres nogle gange før den endelige standard

Den nuværende C++ standard må forventes at holde nogle år endnu - simpelthen
fordi det tager lang tid at opdatere den.
Men den vil blive opdateret - det er så vidt jeg har forstået et _krav_ for
standardiseringsorganerne at den bliver vedligeholdt.

I perioden efter C++ Standarden vedtagelse i 1998, blev der så vidt jeg har
forstået, primært kigget efter småfejl og uklarheder. Dette var for at der
var ro og stabilitet, så implementationerne kunne komme på plads.

I april 2001 gik startskudet til overvejelserne om hvad der skulle med i
næste version af standarden, ved et møde i standiseringskommiteen has Dansk
Standard i Charlottenlund.
Bjarne Stroustrup et foredrag om hvad han anser for vigtige punkter i næste
version. Nogenlunde samme indhold (så vidt jeg husker), kan findes på
http://technetcast.ddj.com/tnc_play_stream.html?stream_id=560
hvor der er også er et (dødt ?) link til nogle slides.
Yderligere information om arbejdet med den kommen C++ standard kan også
findes på C/C++ User Journals hjemmeside, f.eks.:

http://www.cuj.com/articles/2002/0207/0207d/0207d.htm?topic=reference
http://www.cuj.com/articles/2002/0208/0208c/0208c.htm?topic=reference
http://www.cuj.com/experts/2002/sutter.htm?topic=experts
http://www.cuj.com/experts/2004/sutter.htm?topic=experts
http://www.cuj.com/experts/2008/sutter.htm?topic=experts

Det er altsammen langt udover "Hello World" - det oprindelige spørgsmål.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Disclaimer:
Jeg har absolut _ingen_ aktier i C++ Standarden, hverken den nuværende eller
den kommende - ovenstående er stort set andenhånds viden.

Fra : Xlo0772

Dato : 29-07-02 16:11

On Mon, 29 Jul 2002 16:19:34 +0200, Chris wrote:

> Af frygt for igen at blive overfuset af denne gruppes tilhængere,
> tillader jeg mig dog at poste endnu et indlæg til hjælp for de, der
> spørger.

Det er kun når vi keder os!

/xlo

Fra : Chris

Dato : 29-07-02 15:48

On Mon, 29 Jul 2002 17:11:15 +0200, Xlo0772 <no.mail@mail.no> wrote:

>Det er kun når vi keder os!

Hehe... Den sicilianske mafiduso styrer i Danmark

Hygge fra
Chris

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-02 20:46

Michael Andreasen skrev:

>Hey, Jeg har absolut intet forstand på C, men kunne godt tænke mig at 'rode'
>lidt med det. Jeg har en RH7.3 server med GCC (er det ikke C -compileren?? )

Det er både en C og en C++-compiler. Filnavnet afgør hvad der
benyttes: filnavn.c eller filnavn.cpp

>Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg afvikler/starter et simpelt
>program som f.eks.:

>#include <iostream.h>

Fjern ".h". Du inkluderer en C++-fil, og de skrives uden h.

Derudover skal du skrive "std::cout" i stedet for "cout", eller
også angive

   using namespace std;

lige efter inkluderingerne.

--