Amerikansk 802.11b kompatibelt med "dansk"~
Fra : Jonathan

Dato : 28-07-02 19:13

Skal i næste måned arbejde i USA og har bemærket de meget lave
amerikanske priser på wifi udstyr (især online):

Hvis jeg køber f.eks en linksys wireless router og et par cisco 350
aironet PC cards- vil de da være kompatible med 802.11b udstyr købt i
Danmark??

eller kan et evt. inkompatibilitetsproblem det løses via drivere?

Bemærker at op delingen af 2.4 ghz båndet ved 802.11b er forskelligt
fra land til land- men har ikke kunnet finde information om den
nøjagtige opdeling for henholdsvis Danmark og USA..

vh og tak

Jonathan

Fra : Arne Keller

Dato : 28-07-02 19:44

On 28 Jul 2002 11:13:13 -0700, jonathankaplan2@hotmail.com (Jonathan)
wrote:

> [...]
>Danmark??
>
>eller kan et evt. inkompatibilitetsproblem det løses via drivere?

Dette kort kan anvendes i hele verden bare man indstiller hvilket land
man er i.

http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m57&page=126&envelope=93

Der findes sikkert også andre.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Martin Mann

Dato : 28-07-02 21:10

Jonathan wrote:
> Skal i næste måned arbejde i USA og har bemærket de meget lave
> amerikanske priser på wifi udstyr (især online):
>
> Hvis jeg køber f.eks en linksys wireless router

Bemærk at de i USA bruger 110V / 60Hz - Så du skal nok ikke putte
routeren i stikket herhjemme uden lige at kontrollere om den også kan
tåle 230V. Hvis ikke, skal der sansynligvis bare en anden AC/DC adapter.

Mvh
Martin

Fra : Jens Fallesen

Dato : 28-07-02 22:04

Jonathan wrote:

> Hvis jeg køber f.eks en linksys wireless router og et par cisco 350
> aironet PC cards- vil de da være kompatible med 802.11b udstyr købt i
> Danmark??

Officielt er de ikke kompatible, og du kan ikke lovligt bruge dem.

I praksis vil det formodentlig fungere, idet der kun er nogle få
kanaler, som ikke indgår i både det amerikanske og det europæiske bånd.

Hvis du vælger at bruge udstyret, vil du altså risikere at sende med
dobbelt styrke af det tilladte samt at sende på frekvenser, der i
Danmark er reserveret til anden anvendelse.

Hvis du insisterer på at bruge det, bør du som minimum sørge for, at
hardwaren kan sættes til kun at sende med den lovlige effekt og kun på
en tilladt frekvens.

Jeg vil dog på ingen måde anbefale dig at benytte ikke-godkendt udstyr.
Jeg tror heller ikke, at det reelt kan betale sig, med mindre du ønsker
at spekulere i at bruge den højere sendeeffekt.

> eller kan et evt. inkompatibilitetsproblem det løses via drivere?

Kortene sælges i hvert fald under forskellige varenumre, men om det i
virkeligheden er samme hardware, der bare skal programmeres med speciel
software, skal jeg ikke kunne sige. Den software er dog i så fald ikke
officielt tilgængelig.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Jonathan

Dato : 29-07-02 07:14

Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> wrote in message news:<ai1m6s$n5m$1@dknews.tiscali.dk>...

Tak for det hurtige og detaljerede svar- jeg har nogle supplerende
spørgsmål/kommentarer:

> Officielt er de ikke kompatible, og du kan ikke lovligt bruge dem.

O.k, efter videre søgning kan jeg se, at du har ret, grunden til at
amerikanske test anbefaler Cisco kortet som det med den bedste
rækkevidde må være outputtet: I USA har cisco 350 PC cards 100mv
output, som er ulovligt i EU- I Europa sælges de begrænset til 50mv-

men forstår ikke hvorfor de skulle være ikke-kompatible, er 802.11b
standarden da ikke universel? Med andre ord: hvorfor skulle et
cisco-card 350 ikke kunne tale med en linksys adapter?? og hvorfor
skulle EU- 802.11b være anderledes end USA-802.11b??

> I praksis vil det formodentlig fungere, idet der kun er nogle få
> kanaler, som ikke indgår i både det amerikanske og det europæiske bånd.

Men kan man så i praksis ikke bare vælge kanaler, som er tilladte i
begge regioner og dermed gøre det legalt? Er det forkert forstået, at
scanningen i både USA og EU som regel default foregår initialt
automatisk på de samme ca. 3 kanaler?

> [...]
> Jeg tror heller ikke, at det reelt kan betale sig, med mindre du ønsker
> at spekulere i at bruge den højere sendeeffekt.

Forstår dine legalitets betragtninger ( selvom overtrædelse af de
danske telebestemmelser med 50 mv vel er en mindre forseelse!) men det
burde nu godt kunne betale sig, se f.eks denne prissammenligning (her
med det "lovlige" Orinoco kort istedet for Cisco 350):

Linksys BEFW11S4 Wireless 4-Port Cable/DSL Router : 121 US$
3 stk Orinoco Gold PC cards: 3 X 68US$= 204 US$

ialt 325 US$ X 7.53 ~= 2450 kr.

Tilsvarende danske pris(fra proconsult):

BEFW11S4: 1756 kr( ex.moms)
3 X gold: 3 X 956 kr= 2868 kr( ex moms)

ialt 4624 kr.

Altså tæt på halv pris!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-07-02 09:40

On 28 Jul 2002 23:13:32 -0700, jonathankaplan2@hotmail.com
(Jonathan) wrote:

> Linksys BEFW11S4 Wireless 4-Port Cable/DSL Router : 121 US$
> 3 stk Orinoco Gold PC cards: 3 X 68US$= 204 US$
> ialt 325 US$ X 7.53 ~= 2450 kr.

Husk lige shipping, told og moms.

-A

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 29-07-02 12:11

On Mon, 29 Jul 2002 10:39:34 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Husk lige shipping, told og moms.

Citat fra OP:
--
Per K. Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-07-02 14:40

On Mon, 29 Jul 2002 13:10:45 +0200, Per K. Nielsen
<dkNOSPAMnews@pknielsen.dk> wrote:

> Citat fra OP:

Ja, så slipper man da for shipping.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernaes

Dato : 29-07-02 16:59

Hej Jonathan,

ADVARSEL: Jeg er ikke ekspert paa omraadet, og alt hvad jeg siger her
boer du faa verificeret fra _mindst_ en anden kilde!!!

Jonathan wrote:
> [...]
> cisco-card 350 ikke kunne tale med en linksys adapter?? og hvorfor
> skulle EU- 802.11b være anderledes end USA-802.11b??

802.11b er "standard" og du kan bruge udstyr fra forskellige producenter
- dog er resultatet ikke altid "det optimale".

> [...]
> begge regioner og dermed gøre det legalt? Er det forkert forstået, at
> scanningen i både USA og EU som regel default foregår initialt

Jeg er ikke sikker paa tallende, men jeg husker at have laest for nuligt
at USA bruger 8 kanaler, Europe 11 og Japan 12 .. eller saadan noget.
Faktisk skulle det, efter det jeg laeste, ikke vaere noget problem at
blande udstyr. Problemet er bare at Amerikansk udstyr ikke kan udnytte
"luften" saa optimat som Europaeisk udstyr. I det jeg laeste fik jeg
ogsaa indtrykket af at en Japansk basis station ikke har nogle problemer
med et Amerikansk netkort, men at det tilraades at indstille basis
stationen saaledes at den ikke bruger de ekstra kanaler!

Men som sagt - jeg er ikke ekspert!

Martin

Fra : Jens Fallesen

Dato : 29-07-02 18:14

Jonathan wrote:

> [...]
> cisco-card 350 ikke kunne tale med en linksys adapter?? og hvorfor
> skulle EU- 802.11b være anderledes end USA-802.11b??

Jeg brugte ordet "officielt", for på papiret er et europæisk kort ikke
kompatibelt med et amerikansk access point eller omvendt, fordi
radioerne ikke lovligt kan benyttes sammen.

> Men kan man så i praksis ikke bare vælge kanaler, som er tilladte i
> begge regioner og dermed gøre det legalt?

Man kan ved kun at bruge europæisk tilladt kanaler og en sendestyrke på
50 mW i hvert fald undgå at udsende ulovlige signaler, men lovgivningen
giver slet ikke lov til at benytte udstyret - uanset konfiguration.

> Altså tæt på halv pris!

Jeg ser, hvad du mener. Især når alligevel skal til USA alligevel. Husk
dog på, at prisen formodentlig er så høj, at du skal betale told og moms
ved indrejsen til Danmark, og at du måske ikke lovligt kan indføre udstyret.

Naturligvis kunne jeg ikke drømme om at opfordre dig til at tage chancen
og gå gennem den grønne udgang i stedet for at vælge den røde.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 30-07-02 12:35

It seems Jonathan wrote:
> [...]
> rækkevidde må være outputtet: I USA har cisco 350 PC cards 100mv
> output, som er ulovligt i EU- I Europa sælges de begrænset til 50mv-

Hvis du eller andre i jeres søgning skulle falde over hvad man _ikke_ skal
gøre ved sit Cisco AP og PCMCIA kort, hvis de skal forblive lovlige, og
ikke sende med 100 mw kunne du/I så ikke dele et link ud ?

--
Kasper Mejlgaard