God editor
Fra : Anders Lund

Dato : 28-07-02 16:40

Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
forskellige kodestumper forskellige farver.

Mvh
Anders Lund

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-07-02 16:57

On Sun, 28 Jul 2002 17:40:03 +0200, Anders Lund wrote:

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

Jeg har gode erfaringer med flg. editorer:

- emacs
- scite
- homesite

Det er ret let at finde noget mere info om dem på google.

--
Christian Jørgensen | Codito, Ergo Sum
http://www.razor.dk |

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-02 16:50

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> writes:

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

Det har været diskuteret rigtig mange gange. Prøv at kigge tilbage i
gruppen.

Selv er jeg meget glad for Emacs, som jeg også bruger når jeg koder
andet en PHP - Emacs var min foretrukne editor før jeg begyndte at
kode PHP, jeg fandt så blot et PHP-mode til den da jeg ville kode
PHP. Andre er mere til programmer med flere popting og knap så mange
mærkelige funktioner

De folk jeg kender der koder PHP bruger enten Emacs, vi(m), Quanta
eller UltraEdit (UltraEdit naturligvis kun under Windows), men der er
mange andre alternativer, som i vid udstrækning er nævnt i de
efterhånden mange tråde der har kørt om emnet her i gruppen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Lead me not into temptation... I can find it myself.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-07-02 17:14

Anders Lund skrev:

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

Tja, det er jo ikke første gang, der er blevet spurgt om det (og derfor
er det heller ikke første gang, jeg giver det her svar).

Jeg bruger Quanta Plus (http://quanta.sourceforge.net/), en open
source-editor til Linux og Unix-varianter. Windows-brugere kan bruge den
kommercielle version, Quanta Gold, som kan findes på
http://www.thekompany.com/products/quanta/.

Fra : Regin Larsen

Dato : 28-07-02 19:20

Anders Lund wrote:
> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

Som alle andre siger, er det en smagssag. Jeg er selv meget glad for
vim. Har tidligere brugt jEdit og HTML-Kit, som heller ikke er helt ringe.

--
Regin

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-07-02 09:46

Regin Larsen wrote:

> Som alle andre siger, er det en smagssag. Jeg er selv meget glad for
> vim. Har tidligere brugt jEdit og HTML-Kit, som heller ikke er helt ringe.

Jeg bruger også primært Vim (Vi Improved). Selvom den stammer fra
Unix-verdenen, kan den også fås til Windows og en lang række andre
systemer:

http://vim.sourceforge.net/download.php

XEmacs kan også fås til Windows, men kræver dog CygWin eller lignende.

http://www.xemacs.org/Download/win32/
--
De herligste hilsner _/
__/ | + Jeg vil leve i en verden, hvor

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-07-02 13:56

Claus Sørensen <cs@chbs.dk> writes:

> XEmacs kan også fås til Windows, men kræver dog CygWin eller lignende.

Er du sikker på at den kræver CygWin? Det gør GNU Emacs ikke, den
kører som et normalt Windows-program.

--
Jacob - www.bunk.cc
When you were born, a big chance was taken for you.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 29-07-02 08:12

Anders Lund skrev: (messageID: <news:3d441046$0$126
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>)

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

Jeg er yderst tilfreds med Macromedia HomeSite 5. Med lidt få udvidelser*
er den en fremragende PHP editor samtidig med den har hvad man kan
forvente af funktioner i en (X)HTML editor.

*) Se: http://www.wilk4.com/asp4hs/php4hs.htm

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : Frank B. Daugaard

Dato : 29-07-02 14:32

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.
>
> Mvh
> Anders Lund

Selvfølig klart en smagssag hvilken editor du vælger, jeg har selv afprøvet en
nogle editorer til windows, såsom UltraEdit, Homesite og HTML-Kit men
foretrækker klart EditPlus 2 (www.editplus.com) der kan farvelægge stort
set ethvert programeringssprog, og hvis det foretrukne sprog ikke lige er
indbygget kan der hentes syntax-, autocomplete-, cliptext- og stavekontrol-
filer på deres website under <downloads> og <user files>. Du kan også
rimeligt nemt selv lave den slags filer ligesom templates er nemme at lave.

Kører du Linux er det nok meget svært at komme udenom emacs...

Med venlig hilsen

Frank B. Daugaard
Web Designer

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-07-02 16:11

Frank B. Daugaard skrev:

> Kører du Linux er det nok meget svært at komme udenom emacs...

Tænk, jeg synes ellers, den er meget nem at komme uden om... Hvis man
foretrækker grafiske editorer, så er Emacs nok ikke det første valg (jo,
jeg kender godt Xemacs, men den er jo basalt set stadig emacs med alle
dens hundreder af tastaturgenveje).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-07-02 16:36

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> (jo, jeg kender godt Xemacs, men den er jo basalt set stadig emacs med
> alle dens hundreder af tastaturgenveje).

XEmacs er så vidt jeg kan vurdere ikke ret meget mere "grafisk" end
GNU Emacs, den stammer bare fra en lidt anden kodebase, som folkene
hos FSF ikke kunne acceptere fordi der var ufri kode i den. Det er en
de meget tungtvejende grunde til at GNU Emacs og XEmacs ikke er blevet
merged for lang tid siden.

.... OK, måske har XEmacs nogle flottere ikoner på den der toolbar jeg
alligevel slår fra med det samme, det skal jeg ikke kunne udelukke,
men tager du GNU Emacs 21 og XEmacs 21 kan du IMHO ikke med rimelighed
påstå at den ene er mere grafisk end den anden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Thank you for observing all safety precautions.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-07-02 17:39

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> men tager du GNU Emacs 21 og XEmacs 21 kan du IMHO ikke med rimelighed
> påstå at den ene er mere grafisk end den anden.

Min påstand var sådan set (lidt omskrevet), at ingen af dem er
"grafiske" nok til at kunne kaldes "grafiske" editorer - så pointen er,
at hvis man kommer fra et Windows-miljø med HomeSite, Dreamweaver mv.,
så er Emacs/XEmacs og vi/vim nok ikke de mest åbenlyse valg : ) I stedet
kan man så rode lidt rundt på freshmeat.net efter de mange "rigtige"
grafiske editorer, der findes til Linux.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-07-02 18:25

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in

> Jeg søger en god editor til php, den skal automatisk kunne give de
> forskellige kodestumper forskellige farver.

PHPEdit kan det du efterspørger.
Med ctrl+space kommer der en liste frem med alle PHP's
funktioner/servervariable i. Dog er version 0.6 (nuværende stable) ikke
helt kompatibel med de nu standard $_SERVER['VARIABEL'] der bruges i
PHP 4.2 (register_globals = Off i PHP.INI). PHPEdit skriver blot
$VARIABEL - men det er da til at finde ud af at rette.

Jeg ved ikke om CVS udgaven har 4.2 variable.

Jeg har tidligere brugt Emacs med PHP-Mode og var egentlig også godt
tilfreds med den, men dette program synes jeg var mere behageligt.

Den har også indbygget et lille Profiler værktøj, så du kan se hvor
mange ms hver kodestump/løkke er om at eksekvere.

Flemming

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-07-02 20:50

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om CVS udgaven har 4.2 variable.

Jeg bruger 0.7.1.62 (betaversion) som ikke har lavet en eneste fejl endnu,
og som har 4.2 variable.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-07-02 21:35

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in

> Jeg bruger 0.7.1.62 (betaversion) som ikke har lavet en eneste
> fejl endnu, og som har 4.2 variable.

Cool - så må jeg lige have opdateret

Flemming

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-07-02 06:51

Jeg kan anbefale Slickedit (www.slickedit.com), som dog ikke er gratis.

Programmet leveres til en lang række styresystemer, og bliver brugt af mange større virksomheder som udviklingsværktøj. Det kan det
samme som Emacs og kan udbygges i samme grad, dog har det den fordel over for Emacs at læringskurven ikke er så stejl. Emacs "kan"
tage meget lang tid til at få til at gøre det man vil, og flere virksomheder vælger derfor programmer som Slickedit, Codewarrior
osv. for at spare mande tid på opsætning (der skal ikke fjumres i mange timer med Emacs før at det bedre har kunnet betale sig med
en kommerciel variant - men dette ligger op til en religionskrig).

Men hvis dit kriterier bare er at der skal være syntax highlighting, så kan de fleste freeware/shareware HTML editore i dag farve
PHP dokumenter - men skal du have programmer der kan lave autocomplete, autodoc, reg.exp, kolonne editerin osv. så er du nød til at
se på programmer som Emacs eller Slickedit.

/Peter