At teste et Notat-felt i Access ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 29-07-02 10:50

Jeg har en site, hvor brugerne kan indskrive kommentarer om sig selv, men
det er ikke alle der ønsker at gøre det. Når de ikke har indskrevet noget,
vil jeg gerne have at der i feltet vises "Ingen kommentar". Dette kan alt
sammen laves med nedenstående kode, der tester for indhold og - ved
manglende indhold - skriver "Ingen kommentar". Problemet er bare, at denne
kode kun virker, hvis feltet er formatteret som et "tekst" felt i Access.
Hvis feltet har formen "Notat" kan man - så vidt jeg kan se - ikke teste
dets indhold på denne måde. Men hvordan skal man så gøre det? Her er koden:

<%
if RS("kommentar") <> "" then
response.write RS("kommentar")
else
response.write("Ingen kommentar")
End if
%>

Når nu RS("kommentar") er et Notat-felt, hvordan skal koden så skrives?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-07-02 10:31

Jakob Munck wrote:
> [...]
> End if
> %>
> Når nu RS("kommentar") er et Notat-felt, hvordan skal koden så

Ovenstående _burde_ virke, prøv alternativt med:

If Len(RS( "kommentar" )) > 0 Then
Response.Write( RS( "kommentar" ) )
Else
Response.Write( "Ingen kommentar" )
End If

Ud fra et performance mæssigt synspunkt ville det være smartere at indsætte
"Ingen kommentar" i databasen når der oprettes så man er fri for at lave
denne if sætning.

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk - Udnyt stress positivt

Fra : Jakob Munck

Dato : 29-07-02 13:21

Tak skal du have. Jeg har fundet ud af at fejlen der gør at det ikke
fungerer, handler om min replace-kode. I virkeligheden er feltet aldrigt
helt tomt, også selv om man ikke ser tekst i det. Det retter jeg.

v.h.
Jakob Munck