Indhold af felt
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-02-01 18:36

Jeg har behov for at kunne indsætte noget indhold i et tekst-felt.

Jeg kunne forestille mig, at det var noget i retning af:

<script type="text/javascript">
document.form1.field1.value =='1';
</script>

<form name="form1" action="test.asp" method="get">
<input name="field1" type="text">
</form>

.... men det virker ikke ? Den brokker sig over, at document.form1.field1 is
null or not an object.

Hvor falder kæden af ?

Jesper

--
Why don't we go see a play tonight ?
- wife of Abraham Lincoln

Fra : claus

Dato : 15-02-01 21:02

Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> skrev i en
> [...]
> document.form1.field1.value =='1';
> </script>
>
> <form name="form1" action="test.asp" method="get">

Dit problem er at du med denne linje document.form1.field1.value =='1';
undersøger om dit text felts værdi er == 1
og det er det jo ikke da det er tomt derfor fejler dit script.

Jeg har lavet lidt om på dit script og det virker fint på den måde jeg har
gjort det (er testet)

<HTML>
<HEAD>

<script type="text/javascript">
function value_in_text_field()
{
document.form1.field1.value = 1;
}
</script>

</HEAD>
<BODY onLoad="value_in_text_field()">

<form name="form1" action="test.asp" method="get">
<input name="field1" type="text">
</form>

</BODY>
</HTML>

Håber det hjælper
--
MVH
Claus Pryds

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-02-01 21:10

"claus" <clarke@vip.cybercity.dk> wrote in <96hcbp$1r2v$1
@news.cybercity.dk>:

> [...]

>undersøger om dit text felts værdi er == 1
>og det er det jo ikke da det er tomt derfor fejler dit script.

med andre ord, så ville det virke, hvis der var en værdi i feltet - fx sat
med en value="#" i HTML ?

>Jeg har lavet lidt om på dit script og det virker fint på den måde jeg har
> [...]

det gjorde det ... ... men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor det hjælper
at indsætte det i en funktion - koden er jo den samme inde i funktionen ?

Jesper

Fra : claus

Dato : 18-02-01 19:51

> "claus" <clarke@vip.cybercity.dk> wrote in <96hcbp$1r2v$1
> @news.cybercity.dk>:

[snip]
Du må undskylde at jeg ikke svarer dig lidt tidligere men jeg er lige kommet
hjem fra lidt ferie.

> med andre ord, så ville det virke, hvis der var en værdi i feltet - fx sat
> med en value="#" i HTML ?

Det ville ikke ikke fejle men bare returnere false, fordi med to lig med
tegn tester du om feltets værdi er det samme som 1,
og det er det jo ikke, hvis du der imod kun bruger et lig med tegn så
tildeler du feltet værdien 1.

[snip
det gjorde det ... ... men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor det hjælper
> at indsætte det i en funktion - koden er jo den samme inde i funktionen ?

Nej det er koden ikke !
dine to lig med tegn er udskiftet med et.
Grunden til at jeg har lavet en funktion er, at det er god programmerings
skik med den operation du vil lave og mere læsbart.
Jeg går ud fra at du har læst Jacob Andersen´s indlæg som er endnu en god
grund til at gøre din kode funktions orienteret

--
MVH
Claus Pryds

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-02-01 21:40

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote

> [...]
> document.form1.field1.value =='1';
> </script>
>
> <form name="form1" action="test.asp" method="get">

Næsten.... I ovenstående eksempel bruger du "==" istedet skal du bare bruge
en enkelt "=" og desuden prøver du at udfylde formfeltet med det samme i.e.
før det er tegnet. brug en onload istedet. Prøv dette:

<HTML>
<HEAD>
<script type="text/javascript">
function fyldud(){
document.form1.field1.value ="10156jk jklj k l";
}
</script>
</HEAD>
<BODY onload="fyldud()">
<form name="form1" action="test.asp" method="get">
<input name="field1" type="text" ID="field1">
</form>
</BODY>
</HTML>

--