CPU load / disk forbrug
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 09:35

Hej Gruppe

Undskyld børnespg. men hvordan læser man lettest aktuel CPU-load (på
processer) på en Solaris-boks?

Sekundært spg. Hvordan læser man diskforbrug (størrelse, forbrug
etc.)?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-07-02 09:44

On Fri, 26 Jul 2002 08:35:17 GMT, Lars Kim Lund wrote:

> Undskyld børnespg. men hvordan læser man lettest aktuel CPU-load (på
> processer) på en Solaris-boks?

uptime? top?

> Sekundært spg. Hvordan læser man diskforbrug (størrelse, forbrug
> etc.)?

df?

Ligesom på andre unixen, ca.

Mvh.

--
"Ours is wicked cool." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 11:27

lkl@fabel.dk (Lars Kim Lund) writes:

> Undskyld børnespg. men hvordan læser man lettest aktuel CPU-load (på
> processer) på en Solaris-boks?

Kig paa uptime og vmstat, og spank systemdimsen til at installere top.

> Sekundært spg. Hvordan læser man diskforbrug (størrelse, forbrug
> etc.)?

df -k?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 14:16

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Kig paa uptime og vmstat, og spank systemdimsen til at installere top.

>df -k?

Tak. lige en sidste ting. Kan jeg som root afslutte interaktive
sessioner fra andre brugere. Hvordan?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 15:12

lkl@fabel.dk (Lars Kim Lund) writes:

> Tak. lige en sidste ting. Kan jeg som root afslutte interaktive
> sessioner fra andre brugere. Hvordan?

Find ud af hvilken PID deres login skal har, og giv den en kill -9.

Vær forsigtig!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 15:19

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Find ud af hvilken PID deres login skal har, og giv den en kill -9.
>Vær forsigtig!

Tak for hjælpen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 17:59

Lars Kim Lund wrote:
> [...]

Prøv evt. at læse tråden "Når kill -9 ikke virker". :)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 16:18

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Kig paa uptime og vmstat, og spank systemdimsen til at installere top.

Mit problem er at jeg har en boks der virker langsom, men jeg kan ikke
finde ud af hvorfor. Se nedenfor:

> [...]
>
> # vmstat
> procs memory page disk faults cpu
> r b w swap free re mf pi po fr de sr aa dd f0 -- in sy cs us sy id
> 0 0 0 196528 57600 0 5 0 0 0 0 0 0 1 0 0 211 137 84 0 30 70
>
> # mpstat
> CPU minf mjf xcal intr ithr csw icsw migr smtx srw syscl usr sys wt idl
> 0 5 0 0 311 99 84 1 0 0 0 137 0 30 0 70
> #
> # iostat -xtc
> extended device statistics tty cpu
> device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b tin tout us sy wt id
> atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 22.1 0 0 4 6 0 30 0 70

Jeg læser at CPU'en er 70% idle - jeg har ikke et indtryk af om 3.21 i
load er udtryk for høj / lav belastning. Så vidt jeg kan læse er
disk-systemet heller ikke belastet i ovenst.(?)

Jeg vil være taknemmelig for enhver hjælp til at finde ud af hvorfor
systemet virker langsomt.

På forhånd tak.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Henriksen

Dato : 26-07-02 16:28

Lars Kim Lund wrote:
> [...]
> disk-systemet heller ikke belastet i ovenst.(?)
>
> Jeg vil være taknemmelig for enhver hjælp til at finde ud af hvorfor

Hvad siger en prstat?

/Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 16:37

Hej Lars Henriksen <lars@_nospam_lh-online.dk>

>Hvad siger en prstat?

# prstat -s
prstat: not found

Du må ikke forvente at der er andet end en skrabet SunOS

# showrev
Hostname: sunboxz
Hostid: 80b603fa
Release: 5.6
Kernel architecture: sun4u
Application architecture: sparc
Hardware provider: Sun_Microsystems
Domain:
Kernel version: SunOS 5.6 Generic 105181-05 March 1998

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 16:34

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> [...]

Der er 3-4 processer som er klar til at køre, og deler CPU-tid.
Brøken skyldes formentlig at et af programmerne benytter en ressource
som den skal vente på (skærm ud, disk, whatever).

Det der er interessant her er ÆNDRINGER. Check manualsiderne for at
få noget over tid.

Uddyb hvad du mener med "langsomt".

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 16:49

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Der er 3-4 processer som er klar til at køre, og deler CPU-tid.

Jo, så meget kunne jeg også læse mig til.

>Brøken skyldes formentlig at et af programmerne benytter en ressource
>som den skal vente på (skærm ud, disk, whatever).

Men er det "meget"? (Jeg synes det lyder af moderat belastning hvis
der i gennemsnit er 3-4 operationer i kø), men jeg har intet at
forholde tallene til.

>Det der er interessant her er ÆNDRINGER. Check manualsiderne for at
>få noget over tid.

Altså kontinuerligt. Jovst. Det underlige er at både mpstat og vmstat
får CPU-loadet til at vokse markant mens den kører (uanset interval).

> [...]
> 2 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 227 70 92 0 89 11
> 4 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 6 0 0 307 26 161 0 93 7
> 1 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 324 18 160 0 93 7
> 1 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 329 26 150 0 92 8
> 3 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 235 28 150 0 92 8
> 2 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 257 24 163 0 92 8
> 3 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 233 27 89 0 89 11
> 2 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 225 18 33 0 88 12
> 2 0 0 194392 39680 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 216 35 106 0 90 10

Hvad kan det skyldes?

>Uddyb hvad du mener med "langsomt".

Responstid ved almindelige operationer. F.eks. kan jeg skrive
kommandoer hurtigere end den kan nå at vise på skærmen.

Der kører noget fw-software på boksen og når jeg beder den compiler en
policy tager det markant længere tid end normalt. Det hjælper
kortvarigt ved en reboot - har prøvet at unloade fw'en, men det ændrer
ikke på det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 17:10

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> Men er det "meget"? (Jeg synes det lyder af moderat belastning hvis
> der i gennemsnit er 3-4 operationer i kø), men jeg har intet at
> forholde tallene til.

Det behover det ikke, men hvis der er flere processer der spiser
CPU-tid uhæmmet, har du din flaskehals.

Ud fra dine tal, har du page faults, hvilket formentli gbetyder at
maskinen står og swapper.

> [...]
> policy tager det markant længere tid end normalt. Det hjælper
> kortvarigt ved en reboot - har prøvet at unloade fw'en, men det ændrer

Må du installere top? Den er god til at vise bølleprocesser.

Jeg ville kigge med ps -aef efter programmer med CPU tid og høje RSS værdier.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 17:36

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Ud fra dine tal, har du page faults, hvilket formentli gbetyder at
>maskinen står og swapper.

Hmm. Den bruger ca. 70M af swap og der er ca. 56M fysisk RAM fri. Det
burde vel egentlig ikke få den til at swappe så voldsomt at det var så
mærkbart på hastigheden eller?

>Må du installere top? Den er god til at vise bølleprocesser.

Tja, det må jeg vel nok. Kan det downloades fra nettet?

>Jeg ville kigge med ps -aef efter programmer med CPU tid og høje RSS værdier.

RSS?

De viser alle 0:00 til 0:02 i akk. tid. Den eneste der er højere er
fsflush, men 0:08 på 24h uptime eller vel heller ikke ret meget? (ps:
jeg ved godt hvad fsflush gør)

Du svarede ikke på hvorfor CPU-loadet stiger markant når jeg f.eks.
starter en vmstat x. Var det en forglemmelse eller har du ikke et gæt?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-07-02 17:47

Lars Kim Lund wrote:

> RSS?

Resident Set Size (mener jeg). Det er den hukommelse, som et program har
brugt i fysisk ram (resident).

> Du svarede ikke på hvorfor CPU-loadet stiger markant når jeg f.eks.
> starter en vmstat x. Var det en forglemmelse eller har du ikke et gæt?

Var det ikke alm. load, der steg? Load *behøver* ikke at stamme fra CPU-brug
(i hvert fald ikke under Linux), det kan også stamme fra processer, der
står i I/O-kø.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 17:51

> RSS?

Resident segment size. Den del af processen der ligger fast i hukommelsen.

> Du svarede ikke på hvorfor CPU-loadet stiger markant når jeg f.eks.
> starter en vmstat x. Var det en forglemmelse eller har du ikke et gæt?

vmstat er en process i run-køen. CPU-load er gennemsnitslængden af
run-køen.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 18:11

Lars Kim Lund wrote:
> Responstid ved almindelige operationer. F.eks. kan jeg skrive
> kommandoer hurtigere end den kan nå at vise på skærmen.

Snakker vi X11 eller via en tekst consol?

> Der kører noget fw-software på boksen og når jeg beder den compiler en

Firewall-1?

Du kører med en sparc, forvendt ikke for store hastigheder.

> policy tager det markant længere tid end normalt. Det hjælper
> kortvarigt ved en reboot - har prøvet at unloade fw'en, men det ændrer
> ikke på det.

At reboot hjælper lyder mærkeligt. Kortvarigt, dvs. at den nu kan
compile firewall reglerne hurtigt, eller at du ikke kan skrive hurtigere
end "skærmen" kan følge med?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 18:39

Hej "Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net>

>Snakker vi X11 eller via en tekst consol?

Tekst

>Du kører med en sparc, forvendt ikke for store hastigheder.

Hvad er der galt med sparc?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 21:49

Lars Kim Lund wrote:
> Tekst

Tekst via grafik kortet eller seriel porten?

> Hvad er der galt med sparc?

Dejlig stabil maskine, men...

Min er en,
mainbus0 (root): SUNW,SPARCstation-20
cpu0 at mainbus0: TMS390Z50 v0 or TMS390Z55 @ 75 MHz, on-chip FPU

SSL, SSH og IPSec skal man ikke give sig i kast med.
IPSec timede ud første gang jeg ville sætte det op.
Klienten sender en pakke og 20 sekunder efter havde sparc'en
fået udført sine beregninger og sende svaret tilbage.

Men i dit tilfælde er det ikke CPU belastning, men I/O (kik på vmstat,
feltet "sy").

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 23:45

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> writes:

> mainbus0 (root): SUNW,SPARCstation-20

Ahem. En 20'er er ikke just nyeste model.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-07-02 07:04

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Ahem. En 20'er er ikke just nyeste model.

sparc er ej just nyeste model :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-02 11:41

> sparc er ej just nyeste model :)

Du mener?

Der findes spritnye Sparc-processorer.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-07-02 16:15

Hej Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Du mener?
>
>Der findes spritnye Sparc-processorer.

Det er en UltraSparc II processer. Et sted mellem 300 og 400 MHz svjh.

Jeg følger ikke så meget i hvad Sun går og laver, men så vidt jeg kan
se på nettet er de nået til UltraSparc 3-4 stykker og halvanden GHz.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-07-02 20:30

> Du mener?
>
> Der findes spritnye Sparc-processorer.

Bliver de ikke kaldt ultraSPARC?

Jeg snakker om SPARC.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-02 22:06

> Bliver de ikke kaldt ultraSPARC?

Joda.

> Jeg snakker om SPARC.

At hive maskiner på 386-486 niveau op af hatten, er ikke rimeligt, når
det drejer sig om en rimelig moderne, potent maskine.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-07-02 08:51

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> At hive maskiner på 386-486 niveau op af hatten, er ikke rimeligt, når
> det drejer sig om en rimelig moderne, potent maskine.

Er det ikke mere rimeligt at kalde det ved sit navn, nemlig UltraSPARC?

Jeg har aldrig hørt folk kalde UltraSPARC for SPARC.

Jeg havde endvidere overset at det var en sun4u, fra showrev.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-02 09:04

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> writes:

> Er det ikke mere rimeligt at kalde det ved sit navn, nemlig UltraSPARC?

UltraSparc er bagudkompatibel med Sparc.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-02 11:23

"Christian E. Lysel" wrote:
> Jeg har aldrig hørt folk kalde UltraSPARC for SPARC.

Bare fordi nogle marketingsfolk beslutter sig for at markedsføre en ny
model under en ny variant af navnet, er det ingen garanti for at folk
begynder at benytte den nye betegnelse.

I øvrigt er det nok de færreste programmører, der interesser sig for
hvad processoren hedder. Jeg skelner normalt mellem Solaris-maskiner,
AIX-maskiner osv.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-07-02 12:51

Lars Kongshøj wrote:
> Bare fordi nogle marketingsfolk beslutter sig for at markedsføre en ny
> model under en ny variant af navnet, er det ingen garanti for at folk
> begynder at benytte den nye betegnelse.

Der er lidt flere forskelle på SPARC og UltraSPARC end blot navnet.

> I øvrigt er det nok de færreste programmører, der interesser sig for
> hvad processoren hedder. Jeg skelner normalt mellem Solaris-maskiner,

DU får det til at lyde som om der ikke er forskel på en SPARC og en
UltraSPARC, skal vi bytte?

> AIX-maskiner osv.

En Solaris maskine kan/kunne kører på SPARC, UltraSPARC og Intel, jeg
mener nu der er forskel. Endvidere kan der kører andet end Solaris på
SPARC og UltraSPARC, fx SunOS, OpenBSD, NetBSD, Linux osv.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-02 13:05

"Christian E. Lysel" wrote:
> Der er lidt flere forskelle på SPARC og UltraSPARC end blot navnet.

Tror jeg skam gerne.

> [...]
> mener nu der er forskel. Endvidere kan der kører andet end Solaris på
> SPARC og UltraSPARC, fx SunOS, OpenBSD, NetBSD, Linux osv.

Set fra programmerens perspektiv skelner man normalt kun mellem
Solaris/AIX/..., med mindre man er assembler-programmør!

"Normalt" skal selvfølgelig her forstås som, hvad jeg har oplevet som
normalt på mine forskellige arbejdspladser.

Fra : mdr

Dato : 28-07-02 14:04

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
>
> I øvrigt er det nok de færreste programmører, der interesser sig for
> hvad processoren hedder. Jeg skelner normalt mellem Solaris-maskiner,

Hmm, hvis du kun skelner mellem vendors... så ville jeg gerne se dig
porte og afvikle applikationer udviklet til en SPARC på en INTEL.

Du burde begynde at interresere dig for om det er en SPARC eller en
UltraSPARC, eftersom der er verdens til forskellige i instruktions
sættet, som du kan benytte når du optimere din kode.

Det er også vigtigt at interresere sig for hvilken arkitecture du
udvikler på og til.

--
Checkout http://www.omnix.dk/bil
-> Opret din personlige profil, med billed.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-02 14:17

mdr <mdr@omnix.dk> writes:

> Hmm, hvis du kun skelner mellem vendors... så ville jeg gerne se dig
> porte og afvikle applikationer udviklet til en SPARC på en INTEL.

Det skulle ellers gerne være compilerens opgave.

> Du burde begynde at interresere dig for om det er en SPARC eller en
> UltraSPARC, eftersom der er verdens til forskellige i instruktions
> sættet, som du kan benytte når du optimere din kode.

Ja? Compilerflag, eller mener du alvorligt assemblerkode.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-07-02 14:19

mdr wrote:

> [...]
> UltraSPARC, eftersom der er verdens til forskellige i instruktions
> sættet, som du kan benytte når du optimere din kode.

Og hvor tit løber man lige ind i at det er vigtigt at kende til
instruktionssættet i C, C++, perl, java osv.?

Det er da rigtigt, at man kan lave noget assembler-sjov (endda ofte også
inline), men det er sjældent man seriøst har brug for det - der er ikke
mange, der programmerer i assembler nu om dage.

> Det er også vigtigt at interresere sig for hvilken arkitecture du
> udvikler på og til.

Ja, hvis man udvikler til en bestemt platform, men i langt de fleste
tilfælde er man interesseret i at lave portabel kode, hvor assembler er en
skidt ting at rode sig ud i.

Visse specialiserede programmer kan udnytte en bestemt arkitektur, men
sådanne programmer er nu relativt sjældne.

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-02 14:19

mdr wrote:
> Du burde begynde at interresere dig for om det er en SPARC eller en
> UltraSPARC, eftersom der er verdens til forskellige i instruktions
> sættet, som du kan benytte når du optimere din kode.

Når jeg programmer i C eller shell-script eller PL/SQL interesserer jeg
mig ikke en døjt for instruktionssættet. Hvis jeg lavede hardware-nær
programmering ville jeg måske skulle interessere mig for
endian-problemer i C.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 18:06

> Der er 3-4 processer som er klar til at køre, og deler CPU-tid.
> Brøken skyldes formentlig at et af programmerne benytter en ressource

Det er et gennemsnit over 1, 5 og 15 minutter.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 18:05

Lars Kim Lund wrote:
> Mit problem er at jeg har en boks der virker langsom, men jeg kan ikke
> finde ud af hvorfor. Se nedenfor:

Kan du evt. uddybe hvordan den virker langsom?

Kan du evt. kører denne over en længere periode, "vmstat 1", og vis 10
linier når maskinen opfører sig langsomt.

> Jeg læser at CPU'en er 70% idle - jeg har ikke et indtryk af om 3.21 i
> load er udtryk for høj / lav belastning. Så vidt jeg kan læse er

"man getloadavg", siger bla. ... The getloadavg() function returns
the number of processes in the system run queue averaged over various
periods of time. Up to nelem samples are retrieved and assigned to
successive elements of loadavg[]. The system imposes a maximum of 3
samples, representing averages over the last 1, 5, and 15 minutes,
respectively. ...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 18:21

Hej "Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net>

>Kan du evt. uddybe hvordan den virker langsom?

Se mit svar til Thorbjørn.

>Kan du evt. kører denne over en længere periode, "vmstat 1", og vis 10
>linier når maskinen opfører sig langsomt.

Maskinen er konstant langsom hele tiden.

> [...]
> 1 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 204 33 31 0 87 13
> 4 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 217 27 35 0 88 12
> 4 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 214 36 35 0 87 13
> 3 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 216 25 29 0 87 13
> 2 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 211 38 37 0 87 13
> 3 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 204 27 37 0 87 13
> 1 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 240 40 62 0 87 13
> 0 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 202 35 34 0 88 12
> 1 0 0 194376 39592 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 207 27 31 0 88 12

Jeg synes også at idle bliver mindre og mindre når jeg kører vmstat
(for et par timer siden lå den nogenlunde konstant på 70). Det ligner
en art CPU-leak.

Med et konstant CPU-load på 30 burde nogle af processerne i en ps -ef
vise større tal, men som skrevet andetsteds er de mellem 0:00 og 0:02
pånær fsflush.

> [...]
>successive elements of loadavg[]. The system imposes a maximum of 3
>samples, representing averages over the last 1, 5, and 15 minutes,

Jeg forsøger at undgå at stille alt for dumme spørgsmål, så jeg havde
gjort mig den ulejlighed at læse manual-siderne. Det er blot svært at
vurdere om noget er højt eller lavt når man får en arbitrær værdi man
svært kan forholde sig til uden erfaring eller lign. som reference.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-07-02 21:54

Lars Kim Lund wrote:
> Se mit svar til Thorbjørn.

Ja, jeg fandt det, efter jeg stillede spørgsmålet :)

> Maskinen er konstant langsom hele tiden.

idle er meget lav.

> [...]
>
> Med et konstant CPU-load på 30 burde nogle af processerne i en ps -ef
> vise større tal, men som skrevet andetsteds er de mellem 0:00 og 0:02

Det er ikke en CPU-load på 30, men cpu tid i kernen, typsisk venten på I/O.

Men du kører jo Firewall-1, der smider en hel del i kernel-land, hvor
meget trafik kører igennem din firewall?

> gjort mig den ulejlighed at læse manual-siderne. Det er blot svært at
> vurdere om noget er højt eller lavt når man får en arbitrær værdi man
> svært kan forholde sig til uden erfaring eller lign. som reference.

En load på 3 er ikke højt, og jeg plejer ikke at kunne opleve at den er
"belastet" ved 3, 10 kan mærkes, 50 er sløvt.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 22:40

Hej Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>

>Jeg synes også at idle bliver mindre og mindre når jeg kører vmstat
>(for et par timer siden lå den nogenlunde konstant på 70). Det ligner
>en art CPU-leak.

Det er selvfølgelig fordi første linie er gennemsnittet siden boot. De
efter følgende er gennemsnittet for intervallet siden sidste visning.

RTFM.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 26-07-02 22:02

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote in message

> Kan du evt. uddybe hvordan den virker langsom?

> Kan du evt. kører denne over en længere periode, "vmstat 1", og vis 10
> linier når maskinen opfører sig langsomt.

vmstat 1 i sig selv bruger en del CPU.

Jeg ville mere kigge på "/usr/ucb/ps axu". Hvis dette ikke afslører noget
videre, så ville jeg bide mærke i den høje systemtid.

Fra iostat -xtc :

device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 22.1 0 0 4 6 0 30 0
70
dad0 0.0 0.7 0.3 4.9 0.0 0.0 45.4 0 1

dad0 har en service time på 45.4. Det er ret ringe. Har du prøvet at køre
iostat -xtc over en periode med f.eks. interval 10 (iostat -xtc 10). Er
service time konstant høj ?

Kunne tænkes at der er noget galt (device defekt, write cache disabled evt.
på grund af RAID controllers batteri backup ikke virker etc. etc.).

/Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-02 22:48

Hej "Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com>

>dad0 har en service time på 45.4. Det er ret ringe. Har du prøvet at køre
>iostat -xtc over en periode med f.eks. interval 10 (iostat -xtc 10). Er
>service time konstant høj ?

# iostat -x 10 6
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 19.8 0 0
dad0 0.9 2.1 6.9 14.9 0.1 0.0 52.2 1 2
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
dad0 0.0 0.4 0.0 1.9 0.0 0.0 6.3 0 0
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
dad0 0.0 0.1 0.0 0.8 0.0 0.0 6.9 0 0
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
dad0 0.0 2.6 0.0 19.9 0.3 0.0 112.9 2 2
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
dad0 0.0 0.1 0.0 0.4 0.0 0.0 14.7 0 0
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
dad0 0.0 0.4 0.0 1.7 0.0 0.0 4.7 0 0
fd0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
nfs1 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0
#

>Kunne tænkes at der er noget galt (device defekt, write cache disabled evt.
>på grund af RAID controllers batteri backup ikke virker etc. etc.).

Jeg har svært ved at forholde mig til værdierne. Ser det unormalt ud?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 26-07-02 22:55

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> extended device statistics
> device r/s w/s kr/s kw/s wait actv svc_t %w %b
> atapicd2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 19.8 0 0
[clip]

> Jeg har svært ved at forholde mig til værdierne. Ser det unormalt ud?

De 4-6 i svt_t er OK, men den på 112 er slem og gennemsnittet på 52 ligeså,
men det ser ud til at aktiviteten ikke er konstant.

/Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-02 10:55

Den Fri, 26 Jul 2002 17:17:31 +0200 skrev Lars Kim Lund:
> [...]
>load er udtryk for høj / lav belastning. Så vidt jeg kan læse er
>disk-systemet heller ikke belastet i ovenst.(?)

3.21 betyder normalt at maskinen ville arbejde med fuld hastighed hvis
der var 4 CPU'er i maskinen. Medmindre det beregnes på samme måde som
HP/UX, for så er det 4 gange det nuværende antal CPU'er. Men...

>Jeg vil være taknemmelig for enhver hjælp til at finde ud af hvorfor
>systemet virker langsomt.

med 3.21 i load og 70% idle, plejer det at være IO man skal til at kigge
på, typisk diskene. Det er nemmest at checke fysisk - hvis lamperne
lyser konstant, og maskinen lyder som et savværk, så er det diskene
der er belastede. Så har du enten et par processer der knokler på
diskene (fx. noget database-ting), eller maskinen står og swapper ret
meget.

Mvh
Kent

PS: Med forbehold for at Solaris er underlig *GG*
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 06-08-02 11:31

Lars Kim Lund wrote:

> Mit problem er at jeg har en boks der virker langsom, men jeg kan ikke
> finde ud af hvorfor. Se nedenfor:

Ja, det er hoejt, som andre ogsaa skriver - hvis der kun er een cpu i
maskinen. Er der 4 i er det ikke hoejt.

Du kan ikke bruge den foerste linje til noget. Se

http://www.sas.com/partners/directory/sun/wp/images/vmstat1.gif

http://www.sas.com/partners/directory/sun/wp/images/mpstat.gif

http://www.sas.com/partners/directory/sun/wp/images/iostat2.gif

Proev en iostat -xn 30

og kig efter asvc_t for diske med b > 10% (dvs service time for diske i
brug). Hvis asvc_t er meget hoej (smagssag, men fx 30 ms kan vaere
maerkbart) tyder det paa i/o problemer.

Mht top, saa er 'prstat' indbygget i Solaris8.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-07-02 13:20

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Set fra programmerens perspektiv skelner man normalt kun mellem
> Solaris/AIX/..., med mindre man er assembler-programmør!

Eller producerer data der skal flyttes mellem maskiner hvad enten det
er direkte via netværket eller som filer. Så er man også interesseret
i 32/64-bit forskelle og big/little-endian forskelle. (Eller bør i
hvert fald være det, virkeligheden er desvære en lidt anden)

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-07-02 15:15

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> mig ikke en døjt for instruktionssættet. Hvis jeg lavede hardware-nær
> programmering ville jeg måske skulle interessere mig for
> endian-problemer i C.

Det behøver ikke at være ret hardwarenært før folk begynder at antage
at en int har en bestemt størelse og at bittene er lagt på en bestemt
måde.

Det har jeg blandt andet set i grafik-applikationer hvor adgangen til
skærmen var skrevet med noget rimelig high-level adgang men hvor folk
selv havde flækket filhåndtering/netværkskommunikation sammen.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away